Eirikolini Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Hei Vet at det ligger en del tråder om dette temaet, men føler ikke at noe gir skikkelig klarhet i det. Jeg har en forsterker der det står på høyttaler-utgangene bak at den takler 4-16 ohm per utgang. Jeg har 4 høyttalere som jeg har tenkt og parallellkoble. To av høyttalerne takler 4 ohm og de to andre tåler 6 ohm. Om jeg parallellkobler disse i nevnte utganger, vil det gå bra? Og er det bra med høy ohm om man vil spille høyt? Kan forøvrig nevne at forsterkeren er av typen Technics sa-ex140 Takker for svar! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Når du sier at en høyttaler "takler 4 ohm" og "tåler 6 ohm" så må det være noe du har misforstått. Dine høyttalere er 4 og 6 Ohm. Dette er et mål på en egenskap ved høyttaleren, ikke hva den tåler. Du må ikke finne på å parallellkoble disse.Det kan i verste fall ødelegge forsterkeren. Når du parallellkobler to 4-Ohms høyttalere så blir forsterkeren belastet med 2 Ohm, og det liker den dårlig. Det er mulig å seriekoble. Lenke til kommentar
Eirikolini Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 Ja, hehe.. Har etterhvert lest meg fram til at den formuleringen ble feil. Hva vil risikoen med å seriekoble disse være? At sikringen ryker eller at spilleren går i "protect" ? Takk for godt svar forresten! Lenke til kommentar
Andeby Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Seriekoble dem vil jeg tro går helt fint så lenge høyttalerene sin impedans er grei i forhold til hva som er oppført på forsterkeren, som jeg anntar det er. Har ihvertfal seriekobla høyttalere og en subwoofer, selv om subwooferen er aktiv. Vet ikke om dette blir en litt annen sak, men det funker hvertfal helt fint, ingenting som sier pang. Lenke til kommentar
Eirikolini Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 Ok, bra å høre. Jeg er egentlig ganske blåst på akkurat dette med høyttalerne. Muligens et dumt spørsmål, men: Er det best å seriekoble de to "4 ohm-ene" og de to "6 ohm-ene", eller 6 ohm-ene til 4 ohm-ene? Har dette noe å si? Planen var vel å ta 6 ohm til 4 ohm. Lenke til kommentar
Andeby Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Jeg har bare kobla alt sammen inn i forsterkeren sine høyttalerutganger. Når har jeg en veldig enkel 2.0 forsterker, så er bare to front utganger. Du kan jo forsåvidt bare fortsette kursen videre fra høyttalerene også så lenge du tar pluss til pluss og minus til minus, men det beste så vidt jeg vet er å koble alt rett i forsterker, er nok ikke noe merkbar forskjel men større sjangse for støy desto flere plasser du viderekobler. Lenke til kommentar
Eirikolini Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 Jada, kommer til å koble alt rett i forsterker. Men så vidt jeg skjønner skal ikke hvilke jeg kobler sammen, ha så altfor mye å si? Lenke til kommentar
Andeby Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Jada, kommer til å koble alt rett i forsterker. Men så vidt jeg skjønner skal ikke hvilke jeg kobler sammen, ha så altfor mye å si? Om du kobler alt i samme terminaler i forsterkeren eller om du kobler ett par høyttalere i forsterkeren og viderekobler det andre fra terminalele på det første paret har lite å si, selv om det da kan komme mer støy i signalet til det siste paret (ikke nok til at du vil klare å høre forskjel), så lenge du ikke kobler + på en høyttaler til - på neste osv og parallellkobler de, som Hårek sa vil sikkert ikke din forsterker like det. Lenke til kommentar
Eirikolini Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 Flotte greier, da skal det bli lyd på meg også Takker for gode svar ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå