Gå til innhold

[Løst] Skjerm(er) bytter automatisk fargeinstillinger

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har en bærbar PC (Asus G74sx) sammen med en ekstra ekstern skjerm (Samsung Syncmaster S23A700D 23") og det hender en gang i blant at skjermfargene blir litt for røde/rosa/beige. Ser litt ut som om det er lagt over et filter.

Vet ikke helt hva jeg gjør for å få tilbake de vanlig fargene, noen ganger fungerer det å kalibrere skjermene på nytt og noen ganger hjelper det å hake av "Bruk Nvidia-instillinger" inne på nvidia kontrollpanelet.

Dette skjer som oftest etter PCn har stått i dvalemodus eller jeg har lukket lokket. Ellers så skjer det helt vilkårlig.

Noen anelse om hvordan jeg kan forhindre dette?

EDIT: Grafikkortet er en Nvidia geforce gtx 560m og skjermen er tilkoblet via HDMI om dette skulle spille noen rolle. Begge skjermene er 1920x1080, bærbare er 60Hz og Samsungen er 120Hz..

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som en typisk rgb feil som skyldes dårlig kontakt i en ledning eller kontakt.

Er det bare på den bærbare skjermen det blir rosa eller kommer det på begge skjermer?

Det skjer på begge, men når jeg skifter tilbake så må jeg gjøre det på begge skjermene individuelt.

EDIT: La nå merke til at det skjer hver gang oppløsningen endres, som f.eks. når jeg spiller ett spill på 1280x720.

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Kapteinens logg,

stjernedato 66162.5

Jeg har ennå ikke funnet en løsning på skjermproblemet. Det har per dags dato gått to måneder, tjuefem dager, tjuetre timer og syv minutter siden jeg sist så tegn til liv. Begynner å lure på om jeg aldri vil lykkes i mitt oppdrag om å spare ett minutt hver dag på å kalibrere skjermfargen.

Nylige observasjoner viser at skjermfargen er riktig like etter oppstart, og ved avslutting av operativsystemet.

Ellers har jeg ingenting mer å rapportere.

Hjelp.

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar

Finnes det et eller annet program som feilsøker eller diagnostiserer skjerminstillinger osv.?

Dersom det er en vakkelfeil hvordan kan det da ha seg at det ikke er slik hele tiden, og alt som trengs er å sjekke av en ruteboks i nvidia kontrollpanelet. Trenger ikke lagre instillingene en gang.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...