Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva skjer når man trykker på el-starten?


Anbefalte innlegg

Hva skjer egentlig når man vrir om nøkkelen / trykker på el starten?

 

Er det slik at når man trykker inn den elektriske startknappen (el start), så skaper tennpluggen en gnist som antenner blandingen av bensin og oksygen i motoren?

 

Er bensinen og oksygenet alltid blandet, eller er det noe man må gjøre for å få de midlene sammen? Når sykkelen ligger i ro, så er det vel ikke bensin i motoren, bare oksygen?

 

Hva skjer egentlig når man presser inn choken? Motoren får en større tilførsel av bensin på grunn av lav temperatur? Hvordan hjelper det med mer bensin i en slik situasjon? Er det slik at når du har skrudd på tenningen, og du vrir på gasshendelen (du gasser), så får motoren mer bensin?

 

I så fall, hvorfor? Er det fordi at sykkelen er bygd slik at når man når høyere fart, så trenger motoren mere bensin?

 

Hva med motorolje? Hva er funksjonen til motoroljen egentlig?

 

Hvordan blir det med MCer uten el start? Starter de bare ved å vri på tenningsnøkkelen? Er det samme "prosedyre" på de syklene, med at bensin og oksygen antennes av en gnist fra tennpluggen?

 

Noen som kan dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skrur på tenninga og vrir om så snurrer startmotoren motoren rundt.

 

Choken er bare en ventil som stenger litt av lufttilførselen slik at det blir mere bensin og mindre luft som går inn i motoren.

 

Når du vrir om gassen åpner den en liten ventil samt åpner slik at mere luft kommer inn.

 

Motorolje er til for å smøre delene. Den legger seg som en tynt lag over metallet i motoren og hindrer slitasje.

 

På motorer uten el start må du skru på tenningen og manuelt vri om motoren ved å trø på en pedal eller lignende.

 

Er samme prosedyre med at oksygen og drivstoff blandes, det er felles for alle forbrenningsmotorer.

 

Diesel og nitro bensin trenger ikke tennplugg, men bare en glødeplugg for å varme opp drivstoffet slik at det lettere antennes av trykket som bygges opp i forbrenningskammeret.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Så det er ikke nødvendigvis tennpluggen som starter motoren, men heller det økende trykket som oppstår når væsken utvider seg på grunn av oppvarmingen som glødepluggen gjør?

 

Jeg har også alltid tenkt at choken gir motoren mer bensin, men det er altså en ventil som kontrollerer lufttilførsel til motoren? Interessant!

 

På ditt eksempel om diesel og nitro bensin, har man da bare glødeplugg eller kan man ha begge deler?

 

Har glødeplugg og tennplugg samme funksjon? Altså at de varmer opp væsken (bensinen) i motoren helt til trykket har nådd antenningsnivå?

Endret av Metasenter
Lenke til kommentar

I bensinmotorer trenger du tennplugg, men i diesel og nitro motorer trenger man bare glødeplugg.

 

På diesel og nitro motorer har man bare glødeplugg ja. Diesel og nitro når det er varmt nok antennes ved trykk der hvor bensin trenger tennplugg.

 

Glødepluggen og tennpluggen har ikke samme funksjon. En glødeplugg varmer opp forbrenningskammeret, mens en tennplugg gir en gnist som antenner luft og bensinblandingen. Derfor har dieselmotorer høyere kompressjon for å kunne gi nok trykk for å antenne dieselen.

Lenke til kommentar

Hva skjer egentlig når man vrir om nøkkelen / trykker på el starten?

 

Man gir strøm til startmotoren som igjen drar svinghulet rundt, stemplet er festa på svighjulet og drar da inn bensin, for så og komprimere, deretter tenner tennpluggen og motoren går.

 

Er det slik at når man trykker inn den elektriske startknappen (el start), så skaper tennpluggen en gnist som antenner blandingen av bensin og oksygen i motoren?

selvforklarende.

 

Er bensinen og oksygenet alltid blandet, eller er det noe man må gjøre for å få de midlene sammen? Når sykkelen ligger i ro, så er det vel ikke bensin i motoren, bare oksygen?

 

Blandinga skjer i forgasseren( med mindre det er en innsprøytningsmotor) lufta dras igjennom av stemplet som går rundt og lager et vakum. bensina blir sprøyta inn i kammeret inne i forgasseren der de blander seg å går inn i motoren.

mengden bensin er bestemt via "dyser" det er en dyse for normal kjøring, så har vi choken, og på noen motorer tomgangsdyse. hvor mye som slippes inn i motoren er styrt av et stempel i forgasseren.

da du vrir gassen på styret lager du større åpning i gasser'n, jo mer luft(med mer luft kommer mer bensin), jo fortere går motoren.

 

Hva skjer egentlig når man presser inn choken? Du åpner en ekstra tilførsel av bensin, som gjør at blanding av bensin er større en vanlig.

Motoren får en større tilførsel av bensin på grunn av lav temperatur? stemmer, men ikke helt - choken kan også brukes hvis motoren får for lite bensin under kjøring.( for lite bensin i blandinga fører til fusking eller høyere tempraturer, som igjen fører til skjæring)

Hvordan hjelper det med mer bensin i en slik situasjon? tenner lettere, men forbrenninga er mindre effektiv, så det soter mer og går svakere

Er det slik at når du har skrudd på tenningen, og du vrir på gasshendelen (du gasser), så får motoren mer bensin?

føler jeg sier det samme igjen og igjen nå, men når du vrir på gasshendelen drar du opp stemplet i gasseren, som slipper mer bensin og luft inn i motoren..

 

I så fall, hvorfor? Er det fordi at sykkelen er bygd slik at når man når høyere fart, så trenger motoren mere bensin? dumt spm... men motoren trenger mer drivstoff for høyere ytelse, her for og dra sykkelen fremmover. så jo mer du gasser, jo mer bensin bruker du og høyere effekt får du.

 

Hva med motorolje? Hva er funksjonen til motoroljen egentlig? motorolje er som MR.A sa til for minskning av slitasje, og for kjøling av motoren og drev. men du har alltid slitasje i motorer, alle beveglie deler er det varmutvikling og slitasje i.

 

Hvordan blir det med MCer uten el start? Starter de bare ved å vri på tenningsnøkkelen? Er det samme "prosedyre" på de syklene, med at bensin og oksygen antennes av en gnist fra tennpluggen?

MC uten startmotor må startes ved å tråkke på sjiken(husker ikke skrivemåte) som drar svinghjulet rundt.

skjeldent at større en 100 ccm har kikkstart. samme tenningsmetode som elstart, eneste forskjell er at du gjør jobben til startmotoren selv.

 

ellers så kan du trille igang, da setter du sykkelen i andre å triller utfor en bakke, når du har litt fart slipper du clutchen.

 

Noen som kan dette?

vil si det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...