ZeRKoX Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Jeg søkte i vår en sommerjobb hos et større teknologifirma. Jeg er (i følge en jeg kjenner som jobber der) mer enn godt nok kvalifisert, med sertifiseringer jeg har, og utdanningen jeg driver med. Etter søknadsfristen gikk det nesten to måneder uten at jeg hørte noe. Jeg spurte flere ganger om status på prosessen. To måneder etter søknadsfrist fikk jeg forespørsel om referanser. Jeg sendte tilbake tre-fire referanser fra utdanning og tidligere jobb. Uken etterpå får jeg mail om at "stillingen er trukket, siden <firmanavn> ikke skal ansette ferievikarer i år". I dag får jeg vite gjennom en bekjent at det er blitt satt inn en sommervikar der. Er dette lov? Hvilke regler gjelder i denne sammenheng? Kjenner jeg blir litt bitter, da dette var en jobb jeg veldig gjerne kunne tenkt meg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 For private gjelder prinsippet om avtalefrihet, herunder friheten til å rette tilbud til den man måtte ønske. For det offentlige gjelder i prinsippet at stillinger skal lyses ut i fri og åpen konkurranse, men det kan gjøres unntak i den enkelte virksomhets reglement. Kort sagt: Ja, det er lov å ikke tilsette deg. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Greit nok å ikke tilsette. Men hva med å lyse ut en stilling, si til de som søkte at stillingen er trukket, for å så gi stillingen til noen andre? Det er råttent. Men posten ble postet fordi jeg var litt bitter. Men jeg ser jo at det er lite jeg kan gjøre. Spesielt siden jeg ser det som aktuelt å jobbe der en annen gang om sjansen dukker opp... Endret 15. juni 2012 av ZeRKoX Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Det er dårlig gjort ja, for all del, men ikke ulovlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå