tom waits for alice Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Bra med innvandring! Til slutt får alle en felles religion og felles farge, mye enklere. Det tviler jeg på. Derimot kommer det kanskje nye kulturer ut fra smeltedigelen, og det kan være en god ting. Hvem har skylden, de som flytter ungene sine til "hvite skoler"? Ja. Ikke dermed sagt at man skal klandre dem. Nå er det vel det Vollan sier i kronikken du linker til: "Ansvaret for det flerkulturelle fellesskapet kan ikke overlates til enkeltindividet, ingen er villig til å satse sin egen unge i et eksperiment." Geir Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Innvandring er positivt fordi vi har ikke godt av kulturelt og ideologisk innavl. Du sier egentlig her at Norge og resten av skandinavia var elendig land før 1990. Du sier også at Island er et elendig land med kulturelt og ideologisk innavl. Hyggelig. Nei, jeg sier ikke noe av det du antar. Men siden du nevner det så måtte jeg ut av dette landet for å finne seriøs elendighet. Og da dro jeg ikke videre nordover. Multikultur er ikke bare nødvendigvis positivt. Jeg ordnet setningen din - og da er vi enige om den Det kommer til å ende godt, fordi vi bygger ned globale forskjeller og enes om en fremtidig bærekraftig fordeling av plikter og avkastning basert på menneskets egenverdi, uavhengig av raser, religioner og politiske systemer.Kort sagt: Fred på jord. Dette minner meg om sosialisme egentlig. I sosialisme så skal vi alle sammen jobbe sammen for en bærekraftig utviling. Vi skal dele resussene og vi er alle like. Det har du rett i. Men vi har vel funnet ut at ideologier ment for ett kollektivistisk samfunn, ikke egner seg like godt for ett individualistisk samfunn, som er det vi har i dag. Likevel kan vi sikkert ta med enkeltverdier fra den ideologien også, og utvikle oss videre sammen. Desverre for sosialister, multikulturister og EU-fanatikere så har virkeligheten vist at pragmatisme fungerer langt bedre enn idealisme. "Sosialistene" er vi vel ferdige med?! De to andre typene kan du gjerne utdype litt til, så kan jeg komme med innspill til de. Jeg kan virkelig tenke meg å diskutere disse to litt nærmere, og det er fordi jeg i skrivende stund vurderer sterkt å jobbe for en organisasjon som er nettopp; multikulturell, pragmatisk og veldig idealistisk. Kan legge til at i tillegg betaler de knapt nok lønn, og de har veldig høy anseelse i alle land. Problemet med dagens innvandring er at importerer uønskete kulturer inn i Norge. Kulturer som har vist seg å ikke fungere. Det får være din sannhet. Min sannhet ser slik ut; den største utfordringen med innvandring/integrering her til lands, er fordi litt vel mange tror at det er de andre som skal gjøre jobben for dem - og det eneste de vil bidra med for å hjelpe til er å sutre på nettet. De samme sutrerne tør knapt nok vise de stygge trynene sine på gata, fordi de er så livredde for at det skal komme ei nifs kjærring i burka å banke de opp. Så derfor fortsetter de å spy ut eder og galle, bak både fysiske og psykiske nedrullede kjøkkengardiner. Somalierene vil ikke bli nordmenn. Joda, det vil de så gjerne - men de vil kanskje ikke bli som deg - legg det bak deg, og lev med det Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 (endret) 1.Yrkesdeltagelsen til asylinnvandre til Norge er på ca 45%. Nordmenn ligger på 72%. Det betyr at vi vil i fremtiden se store budsjettunderskudd, eller store kutt i velferden. Er det positivt? Du forutsetter en rettlinjet utvikling der disse prosentene er faste. Det må du gjerne begrunne. 2. Kriminalitetsraten til asylinnvandre er ca 3 ganger så høy som nordmenn. Asylinnvandring er altså en god oppskrift til å skape et utrygt samfunn hvor vi ikke stoler på hverandre Ja, den er 3 ganger så høy. Men snur du tallet på hodet får du at asylinnvandrere er nesten like lovlydige som nordmenn. Det er nemlig så få nordmenn som er kriminelle at selv 3 ganger så mange ikke er noe alarmerende antall. (Nå er hver eneste kriminell én for mye.) 3. Asylinnvandre har en tendens til å bo i samme områder. Disse områdene vil mangle jobber, og dermed vil yrkesdeltagelsen falle, kriminaliteten vil øke og det vil bli skapt flere ekstremister. Det er en utfordring. Men hvorfor vil disse områdene mangle jobber? 4. Ekstremistiske holdninger er et problem. Mange av vår nye landsmenn har holdninger til homofile/kvinner som de fleste nordmenn kastet på 1800-tallet. I 1972 ble homoseksualitet avkriminalisert i Norge. I 1982 jobbet jeg sammen med en som skrøt av hvordan broren og kompisene kjørte rundt og banket homser om kvelden. Ti år senere måtte Wenche Lowzow trekke seg fra Høyre fordi hun ville inngå partnerskap med Kim Friele. Og først idag kan samboende homofile vurderes som adoptivforeldre. Vi burde ha kastet vekk disse holdningene på 1800-tallet, men vi gjorde det ikke. Og ja, mange innvandrere tar slike holdninger med seg. Det er en utfordring. 5, Det kommer til å bli verre. Nei, asylinnvandre vil ikke komme til å se lyset. Folk som ikke kjenner en eneste etnisk nordmenn vil ikke ta opp norsk kultur. Ja, du kjenner sikker noen velintegrerte asylinnvandre, men årsaken til at du møtte dem var fordi de var velintegrerte fra før av. Vi ser hva som skjer i Sverige, ønsker vi at Oslo øst skal se ut som Rosengård? Nå har vi hatt asylinnvandring i flere tiår her i landet, og fortsatt må motstanderne til en forstad til Malmø for å finne eksempler på at det går galt... Geir Endret 18. juni 2012 av tom waits for alice 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 "Sosialistene" er vi vel ferdige med?! De to andre typene kan du gjerne utdype litt til, så kan jeg komme med innspill til de. Jeg kan virkelig tenke meg å diskutere disse to litt nærmere, og det er fordi jeg i skrivende stund vurderer sterkt å jobbe for en organisasjon som er nettopp; multikulturell, pragmatisk og veldig idealistisk. Kan legge til at i tillegg betaler de knapt nok lønn, og de har veldig høy anseelse i alle land. Du finner ikke et stort amerikansk selskap som ikke mener multikulturisme (diversity) brukt på riktig måte hjelper selskapet. Min sjef er innvandrer fra India, hennes sjer er jöde fra NYC, hennes sjef er fra Kina og hans sjef er fra England. De promotere de med forskjellige bakgrunn fordi de mener det kan være den mest produktive og kreative organisasjonen. Vi selgjer produkter til alle land i verden og det nytter seg å ha arbeidere som kjenner godt kulturene. Det betyr ikke at du kan samle hvasomhelst gruppe asylinnvandrere med lite utdannelse med psykiske lidelse fra tragediene de overlevde og får samme resultatet men det betyr at du kan samle innvandrere fra de samme land og religioner og kulturene med det riktig utdannelse og kunnskap og jobbe sammen uten noe betydelig problemer og til stor fordel. For å si det kort, det er ikke multi-kulturismen som er problemet men andre faktorer som er problemer i alle samfunn og kulturer. Er din oppvekst i en krigsone og borgekriger så har du problemer å integrere deg i alle samfunn. Europeiske amerikaner som hadde sin oppvekst i en ghetto som Eminem i Detroit så har du problemer i det bredere samfunn, om du er hvite, innvandrer eller ikke. Faktum er at muslime innvandrere til Detroit greier seg bedre enn hvite europeiske amerikaner som bor i samme området. Lenke til kommentar
Armador Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 (endret) Må vel innse at vi ikke bare kan luke ut de vi ikke ønsker at skal komme (de som låser inn barn og kone, bygger utedo i hagen, samler skrap, aldri stiller opp i skole eller idrettssammenheng/den velkjente "dugnaden".) Desverre er det vel mange av de, og det er noe jeg selv har opplevd da min foreldre alltid måtte kjøre til/fra fotballkamper, og kjøre våre nye landsmenn til døra så de ikke måtte gå, for; "ingen henter meg". Håper det blir bedre med neste generasjon Er forøvrig for innvandring, men mot støtten de mottar. Hadde det ikke vært så lukrativt hadde de ikke kommet? Eller det hadde blitt en kriminell mølje... Altså kom gjerne hit, men jeg vil ikke fø på de, det må de klare selv... Endret 23. juni 2012 av E.Zegna Lenke til kommentar
hoventeb111 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 (endret) Jeg ser svært mørkt på norsk fremtid og etnisk nordmenn. To ting kan starte krig: etniskforskjell eller religionforskjell. I Norge har vi det kombinert. I tillegg til at vi i fremtiden må brødfø innavl barn som fødes med defekter fordi de nekter å slutte med å gifte seg meg egne søskenbarn. Jeg tenker altså mest på muslimer. Så å si hele midtøsten sliter med konemishandling, innavl, pedofili, dyremishandling og steining. For å ikke snakke om at de er blottet for musikalsk-gehør. Det siste helt uvesentlig... Det kommer ikke til å ta slutt. Hva for folk til å tro at dette kommer til å ta slutt kun fordi vi drar en liten promille over hit? Tror folk at det virkelig hjelper? Og hva har muslimer kulturelt sett som vi kulturelt sett mangler eller virkelig trenger? Steining? I mine øyne... absolutt ingenting. Ikke et jævla europeisk land har suksessfylt integrering. Burde ikke det ringe en bjelle? Mennesker som vokser opp uten mangfold får et varig handikap når de skal ut og møte en mangfoldig verden i ettertid, sier Jonas Gahr Støre. http://www.document....set-mangfoldet/ Dere som stemmer AP er enten lat dere sjarmere eller dessverre bare uviten... eller som Breivik sier: lider av selvforakt, ergo landforrædere. Endret 23. juni 2012 av hoventeb111 3 Lenke til kommentar
Nachoswolf Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Jeg ser svært mørkt på norsk fremtid og etnisk nordmenn. To ting kan starte krig: etniskforskjell eller religionforskjell. I Norge har vi det kombinert. I tillegg til at vi i fremtiden må brødfø innavl barn som fødes med defekter fordi de nekter å slutte med å gifte seg meg egne søskenbarn. Jeg tenker altså mest på muslimer. Så å si hele midtøsten sliter med konemishandling, innavl, pedofili, dyremishandling og steining. For å ikke snakke om at de er blottet for musikalsk-gehør. Det siste helt uvesentlig... Det kommer ikke til å ta slutt. Hva for folk til å tro at dette kommer til å ta slutt kun fordi vi drar en liten promille over hit? Tror folk at det virkelig hjelper? Og hva har muslimer kulturelt sett som vi kulturelt sett mangler eller virkelig trenger? Steining? I mine øyne... absolutt ingenting. Ikke et jævla europeisk land har suksessfylt integrering. Burde ikke det ringe en bjelle? Mennesker som vokser opp uten mangfold får et varig handikap når de skal ut og møte en mangfoldig verden i ettertid, sier Jonas Gahr Støre. http://www.document....set-mangfoldet/ Dere som stemmer AP er enten lat dere sjarmere eller dessverre bare uviten... eller som Breivik sier: lider av selvforakt, ergo landforrædere. Vel, har mange kommentarer til dette, får bare begynne.. - Er det mange tilfeller av steining blant muslimer i Norge, nei. Kommer Norske lover noen gang til å tillate det, nei. - Kulturen går begge veier, mange muslimer deltar frivillig på Norske høytider, de tilbreder Norsk mat, prater Norsk. - Er det et problem å ha muslimer som naboer, i klassen eller på jobben, nei. Er det et problem for deg at noen snakker gebrokken Norsk, kansje, men det er du vel ganske alene om. - Og om det skulle bryte opp en eller annen kulturell/religiøs krig ville det stort sett vært deg og Vigrid samt detta team Breivik (vet ikke hva de heter) versus et lite utvalg muslimer som faktisk ikke tilpasser seg Norge. 1 Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Må si, jeg har fått et mer positivt syn på innvandringen etter at jeg begynte å spille fotball på fotballbanen på møhlenpris i Bergen (lille Somalia). Vi spiller på lag med hverandre og mot hverandre. Noen snakker norsk, andre må klare seg med engelsk eller arabisk eller spansk, men vi har det alltid kjekt. Alle som vil får være med. Racersykkelen min står ulåst et stykke bortenfor, ingen som har tatt den enda. Det er ikke mer enn den ene felles hobbyen som skal til for at vi kan være sammen, selv om aldersforskjellen kan være på 20 år, vi snakker ingen felles språk og bakgrunnen og kulturen vår er totalt forskjellig. Det er et friskt vindpust i et samfunn der i 90% av tilfellene det fokuseres med ubehagelighetene ved innvandring. 4 Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Du finner ikke et stort amerikansk selskap som ikke mener multikulturisme (diversity) brukt på riktig måte hjelper selskapet. Min sjef er innvandrer fra India, hennes sjer er jöde fra NYC, hennes sjef er fra Kina og hans sjef er fra England. De promotere de med forskjellige bakgrunn fordi de mener det kan være den mest produktive og kreative organisasjonen. Vi selgjer produkter til alle land i verden og det nytter seg å ha arbeidere som kjenner godt kulturene. Innvandringen til USA er jo helt omvendt i forhold til den til Norge. "Den amerikanske drømmen er i USA en betegnelse på troen på at ethvert individ gjennom hardt arbeid og egen viljekraft kan forbedre sitt liv." USA er bygget av motiverte, tilpasningsdyktige og handlekraftige innvandrere. Mens de som kommer til Norge er late, tilpasningsudyktige og tafatte. Hardt arbeid? Tilpasse seg? Lære norsk? Pffft, NAV har brosjyrer på urdu og arabisk. Joda, det finnes selvsagt unntak, som Tasawer "Tommy" Sharif. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 De fleste gjør jo det beste ut av det de har. Moren min har bodd i norge i 20 år, jobbet og har mange norske og utenlandske venner. Hun skrev en handleliste for meg for noen måneder siden, hvor hun skrev at hun trengte en ''puse'' med mel. Jeg selv gikk ut av 10ende med 5 i norsk. Poenget mitt er at det er ikke alle som klarer å lære seg perfekt norsk og integrere seg inn i det å være helnorsk, dette gjelder spesielt førstegenerasjons innvandrere. Hvordan skal vi forvente at en 20+ år gammel kvinne fra somalia skal kunne norsk med en gang, kle seg som norske og drive med ''norske'' ting (forøvrig, hva er norske ting? det å gå ut på byen to ganger i uken for å gå på grøftefylla?) med en gang? NAV er også en av de første instansene de må ha med å gjøre. Det er totalt ulogisk at de skal kunne klare seg uten brosjyrer på deres språk som forklarer hvordan ting fungerer, og/eller eventuelt en tolk. 2 Lenke til kommentar
Nachoswolf Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 USA er bygget av motiverte, tilpasningsdyktige og handlekraftige innvandrere. Mens de som kommer til Norge er late, tilpasningsudyktige og tafatte. Hardt arbeid? Tilpasse seg? Lære norsk? Pffft, NAV har brosjyrer på urdu og arabisk. Snakk om å ta alle under samme kam a, "Sånn er de og sånn er de". Det er ikke sånn at innvandrere blir sortert i to grupper før de sendes. Og med hardt arbeid, jeg har sett utallige asiatere, pakistanere og pollaker som jobber ræva av seg fra morran til kveld imens det sitter en eller annen potet på rassen og drikker kaffe og får trippel lønn. Og jeg skal love deg det er fler unntak enn Tommy. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Innvandrere kommer ikke til Norge eller USA fordi de mener kulturen er overlegen men fordi det er tryggere, mer stabil og de kan slutte å sulte. Hadde det vært lett for de fleste innvandrere til USA (de fleste er fattige) å sitte hjemme blant andre innvandrere fra samme land og kultur og få trygde så ville mange sikkert gjør det. Fattige og arbeidsdyktige eller ikke må hver innvandrer til USA integrere seg nok til å finne jobb. Det er pinlig for folk å lære språket og kulturen men ellers sulter de. Fattige innvandrere til nirge har høyere levestandard på trygde enn på deres hjemlandet. Hvorfor må de går gjennom det pinlig prosessen til integrering hvis de lever så godt? For velferdstaten til å fungere bra så må befolkningen stole på hverandre og arveids moral bli høye. Innvandring ødelegger dette prinsippet Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Hadde det vært lett for de fleste innvandrere til USA (de fleste er fattige) å sitte hjemme blant andre innvandrere fra samme land og kultur og få trygde så ville mange sikkert gjør det. Fattige og arbeidsdyktige eller ikke må hver innvandrer til USA integrere seg nok til å finne jobb. Noe av forskjellene er kanskje at Norge tar vesentlig flere flyktninger på humanitært grunnlag - og disse kan man ikke sende direkte ut i det vanlige arbeidslivet. Hvor mange flyktninger tar USA på humanitært grunnlag? Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 24. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2012 (endret) http://www.youtube.com/watch?v=YgNPaL9CllI Den europeiske krisen hadde vært ungått hadde det ikke vært for innvandring?! "we have thrown so much money behind them, that if we would have the money back, we wouldn`t have financial problems" Endret 24. juni 2012 av LommeruskOp Lenke til kommentar
abcxyz Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 (endret) zyxcba Endret 7. juli 2012 av abcxyz Lenke til kommentar
abcxyz Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 (endret) zyxcba Endret 7. juli 2012 av abcxyz Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Det morsomme er jo at norske er innvandrere i sitt ''eget land''. Alle er egentlig innvandrere. Ja, jeg kan også være vrien. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Ikke sammenlignbart overhode. Det er jo egentlig samene som er 'urfolket', resten av oss er en rar og fin blanding. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Den europeiske krisen hadde vært ungått hadde det ikke vært for innvandring?! "we have thrown so much money behind them, that if we would have the money back, we wouldn`t have financial problems" Jeg tror desverre han tar feil. Europerene er ikke tøffe nok, og de er fokusert på eurokrisen, ikke på innvandring for øyeblikket. Dette fører til at høyrevridde må fokusere sin tid på to saker, og innvandring blir ikke tatt opp. Historisk sett, når folk opplever større sosiale problemer så snur deg seg mot radikale høyrepartier. De kan sette strenge straffer, kaste ut innvandrerene, etc. Når folk opplever økonomiske problemer, da skylder de på de rike. De rike tar alle pengene fra oss. Over de siste 10 årene har Europa opplevet flere sosiale problemer, men lite økonomiske problemer og snudd seg mot høyrepartiene. Nå opplever de økonomiske problemer. Noen høyrevridde kommer til å skylde på euroen/innvandre, men de vil ikke få nok stemmer. De som vil få makt er de til venstre. De vil snakke om hvordan de skal ta de rike. Når de feiler, så vil trolig de psuedo-høyrevridde få makten. Og når de feiler, så vil folk stemme på venstreekstremister. Dette er hva som skjedde i Venezuela. Venstremistene tar da over media og overbeviser befolkningen at ting går bedre, selv om det egentlig går virkelig dårlig. Ingen av de som regjerer vil gjøre noe som helst med innvandringspolitikken. Ikke glem at høyreekstremistiske partier får sjeldent makt demokratisk. Det eneste tilfellet jeg kjenner til er Tyskland 1933. Men det var under en langt mer konservativ tid, de fikk ikke flertall og det var det tredje valget på rad. Og ikke glem at Hitler var en nasjonalsosialist. Han var like imot bankere som han var imot jøder. Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Ikke sammenlignbart overhode. Det er jo egentlig samene som er 'urfolket', resten av oss er en rar og fin blanding. Når du først bringer det på banen så er en knusende majoritet av dagens nordmenn etterkommere av den første gruppen som kom til landet, før samene. Hvordan kan det være feil at SSB kaller en 3 generasjons innvandrer for innvandrer, når alle er innvandrere uansett? Tror du verden ville fungert uten en viss form for natur rett? Når du bruker "vi er alle innvandrere" som et argument, er det da et mot argument at vi ikke er det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå