Gå til innhold

Problemer med innvandring


Anbefalte innlegg

http://no.wikipedia....andrere_i_Norge

475,000 innbyggere i nord-norge (dette inkluderer Nordland). 6000 av de er innvandrer med ikke-vestlig bakgrunn.

 

Sånn, da skulle alt være dokumentert.

 

Javel ja. Men en slik dokumentasjon så må jeg selvsagt bøye meg i støvet.

 

Skjønner ikke hvor du vil. Jeg har dokumentert alt av tall jeg har snakket om.

 

Jeg ser derimot flere påstander fra deg som ikke er forsøkt dokumentert engang. På den forrige siden alene. Er det riktig å tru at alt dette er synsing fra din side?

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, verstingene for overfallsvoldtekter er Oslo. Hvis du regner ut per capita, bruker disse tallene http://www.aftenpost...tt-6696921.html så er det

8.83 per 100K i Oslo

1.47 per 100K utenfor Oslo

 

Trolig så har en del av overfallsvoldtektene utenfor Oslo blitt gjort av innvandre de også.

 

Jeg sa voldtekt generelt. Ikke overfallsvoldtekter. Overfallsvoldtekter nevnte jeg i setninger over.

Joda, men overfallsvoldtekt var det eneste du hadde statistikk for.

 

Han som drev å hobbyregnet over voldtekter, klarte ikke å finne data for voldtekter fordi SSB har ikke lagt dem ut. Det eneste han fant gikk mot han http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/201005/10/tab-2010-12-06-04.html

 

Dermed snakket han om seksualovergrep istedenfor.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvor du vil. Jeg har dokumentert alt av tall jeg har snakket om.

 

Jeg ser derimot flere påstander fra deg som ikke er forsøkt dokumentert engang. På den forrige siden alene. Er det riktig å tru at alt dette er synsing fra din side?

 

Du har forsåvidt ikke dokumentert noe som helst. Du har kommet med påstander om at etnisk norske voldtar mest i absolutte tall, som forsåvidt ikke er noe som bestrides i særlig grad om man ser landet under ett, siden det er forventet statistisk. Problemet blir selvsagt for din del at om man også ser landet under ett så skulle en forventet flere nordmenn som angivelig voldtok, mens færre utenlandske utføre de angivelige voldtektene.

 

Men siden det selvsagt ikke eksisterer tall for slik, kan det kun gjøres indirekte.

 

Stavanger; eneste håpet ditt er altså at domstolen er en gjeng med rasister. Tallene er dog noe i samsvar med Oslo, der afrikanere er soleklart på topp, mens asia/mø kommer på en god nr 2. Med tanke på tallene for Stavanger så bør det være et varsko.

 

Og sånn kan jeg forsåvidt fortsette med andre rettsinstanser.

Lenke til kommentar

Du har kommet med påstander om at etnisk norske voldtar mest i absolutte tall, som forsåvidt ikke er noe som bestrides i særlig grad om man ser landet under ett, siden det er forventet statistisk. Problemet blir selvsagt for din del at om man også ser landet under ett så skulle en forventet flere nordmenn som angivelig voldtok, mens færre utenlandske utføre de angivelige voldtektene.

 

Helt klart.

Lenke til kommentar

De fleste overfallsvoldtekter skjer utenfor Oslo.

Nordmenn er sterkt overrepresentert i "vanlige" voldtekter.

Værstingene på voldtekt generelt er Troms og Finnmark.

Jeg trur det er mest etniske nordmenn i Troms og Finnmark.

 

Her er de fire tingene jeg har påstått. Som dere ser har jeg ikke vært særlig vågal.

 

Voldtekt er også veldig vanskelig å diskutere, da det er store mørketall. Voldtektsutvalget anslår at 90% av voldtekter ikke blir anmeldt. Dette er hva de kaller et konservativt anslag.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

De fleste overfallsvoldtekter skjer utenfor Oslo.

Ja, men det er 9 ganger flere folk utenfor Oslo. Det som er viktig her er per capita

8.83 per 100K i Oslo

1.47 per 100K utenfor Oslo

 

Nordmenn er sterkt overrepresentert i "vanlige" voldtekter.

Sikkert mulig at nordmenn er overrepresentert, jeg tviler på at de er sterkt overrepresentert, men det har du ikke vist tall for.

 

Værstingene på voldtekt generelt er Troms og Finnmark.

Igjen det har du ikke vist tall for. Det eneste tallene vi har, viser at byer over 50K innbyggere har dobbelt så høy voldtektsrate som bygda. http://www.ssb.no/sa...0-12-06-04.html

Troms og Finnmark har bare en by med mer enn 50K innbyggere, og den er på 68K innbyggere.

 

Jeg trur det er mest etniske nordmenn i Troms og Finnmark.

Det er den eneste påstanden som har noe verdi.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Industriell næringsmiddelproduksjon.

Det krever en utdannelse for å få seg en slik jobb, en ganske spesiell utdannelse også.

 

Så det er ikke som om du ansetter ukvalifiserte innvandre som ikke har noe annet enn ungdomskoleutdannelse. De har sikkert god fravær og gode karakterer også.

 

Innvandre kan være fantastiske om du ansetter folk med en god utdannelse, men problemet er de som ikke får seg en utdannelse. Det er også et problem med de som får seg en svak utdannelse.

 

Stemmer ikke helt - ingen av operatørene hadde annet enn to tomme hender. At bedriften hadde ett gjennomarbeidet kvalitetssikringssytem tok bort behovet for spesialutdannelse.

 

Den som gjorde størst positivt inntrykk var en somalier, som etter bare fire måneder i landet, ble ansatt hos oss. Han fikk den vanlige opplæringen og taklet oppgavene på en god måte. Men der han virkelig fikk folk til å sperre opp øynene, var at han samtidig studerte realfag, kjøpte bolig, tilegnet seg sertifikat og bil. Når han sluttet på fabrikken, brukte han 4-5 år på å utdanne seg til biokjemiker, og i dag har han en nyttig stilling ved Radiumhospitalet.

 

Jeg tror ikke det nødvendigvis hadde gått så smidig, hvis man hadde valgt å se noen av de kulturelle særtrekk, og religion som ett problem.

 

Edit: Glemte å nevne at jeg fremdeles har kontakt med noen av det teamet, og etter det jeg hører fikk de alle som en, nye jobber uten problem - og det var nok mye grunnet en god start hos oss, og dermed gode referanser videre.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Industriell næringsmiddelproduksjon.

Det krever en utdannelse for å få seg en slik jobb, en ganske spesiell utdannelse også.

 

Så det er ikke som om du ansetter ukvalifiserte innvandre som ikke har noe annet enn ungdomskoleutdannelse. De har sikkert god fravær og gode karakterer også.

 

Innvandre kan være fantastiske om du ansetter folk med en god utdannelse, men problemet er de som ikke får seg en utdannelse. Det er også et problem med de som får seg en svak utdannelse.

 

Stemmer ikke helt - ingen av operatørene hadde annet enn to tomme hender. At bedriften hadde ett gjennomarbeidet kvalitetssikringssytem tok bort behovet for spesialutdannelse.

 

Den som gjorde størst positivt inntrykk var en somalier, som etter bare fire måneder i landet, ble ansatt hos oss. Han fikk den vanlige opplæringen og taklet oppgavene på en god måte. Men der han virkelig fikk folk til å sperre opp øynene, var at han samtidig studerte realfag, kjøpte bolig, tilegnet seg sertifikat og bil. Når han sluttet på fabrikken, brukte han 4-5 år på å utdanne seg til biokjemiker, og i dag har han en nyttig stilling ved Radiumhospitalet.

 

Jeg tror ikke det nødvendigvis hadde gått så smidig, hvis man hadde valgt å se noen av de kulturelle særtrekk, og religion som ett problem.

 

Edit: Glemte å nevne at jeg fremdeles har kontakt med noen av det teamet, og etter det jeg hører fikk de alle som en, nye jobber uten problem - og det var nok mye grunnet en god start hos oss, og dermed gode referanser videre.

Her sier du jo at du ikke ansettet dem. Det var bar en kort midertidelig jobb.

 

Problemet med å ansette innvandre i Norge er at man ikke kan sparke dem om de gjør en dårlig jobb. Da er du stuck med dem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Industriell næringsmiddelproduksjon.

Det krever en utdannelse for å få seg en slik jobb, en ganske spesiell utdannelse også.

 

Så det er ikke som om du ansetter ukvalifiserte innvandre som ikke har noe annet enn ungdomskoleutdannelse. De har sikkert god fravær og gode karakterer også.

 

Innvandre kan være fantastiske om du ansetter folk med en god utdannelse, men problemet er de som ikke får seg en utdannelse. Det er også et problem med de som får seg en svak utdannelse.

 

Stemmer ikke helt - ingen av operatørene hadde annet enn to tomme hender. At bedriften hadde ett gjennomarbeidet kvalitetssikringssytem tok bort behovet for spesialutdannelse.

 

Den som gjorde størst positivt inntrykk var en somalier, som etter bare fire måneder i landet, ble ansatt hos oss. Han fikk den vanlige opplæringen og taklet oppgavene på en god måte. Men der han virkelig fikk folk til å sperre opp øynene, var at han samtidig studerte realfag, kjøpte bolig, tilegnet seg sertifikat og bil. Når han sluttet på fabrikken, brukte han 4-5 år på å utdanne seg til biokjemiker, og i dag har han en nyttig stilling ved Radiumhospitalet.

 

Jeg tror ikke det nødvendigvis hadde gått så smidig, hvis man hadde valgt å se noen av de kulturelle særtrekk, og religion som ett problem.

 

Edit: Glemte å nevne at jeg fremdeles har kontakt med noen av det teamet, og etter det jeg hører fikk de alle som en, nye jobber uten problem - og det var nok mye grunnet en god start hos oss, og dermed gode referanser videre.

Her sier du jo at du ikke ansettet dem. Det var bar en kort midertidelig jobb.

 

Problemet med å ansette innvandre i Norge er at man ikke kan sparke dem om de gjør en dårlig jobb. Da er du stuck med dem.

 

Både ja og nei. Jeg ansatte dem - var med på teamutviklingen - vi konkurrerte ut alle konkurrenter - ble så kjøpt opp av den største kunden vår (fordi vi var så veldig samkjørte og dyktige)

 

Så kom dette digre konsernet inn med sine spesialister og systemer - og deretter brukte de tre år på å rasere det som vi hadde bygd opp.

 

Men, det var mye nyttig lærdom å ta med, og ikke minst lærdom om hva som skal til for å forme ett multikulturelt team. Så for min del blir jeg ganske forbauset over å se på trykk all de som "innbiller" seg at dette er så vanskelig, eller til og med umulig.

 

Intet er umulig - det umulige tar bare litt ekstra tid ... :)

 

Edit: Glemte å få med at de siste fire månedene trakk alle spesialister seg tilbake (vi var jo gitt opp ... ;)) - det som skjedde da, var at teamet fikk tilbake eierskapet til sine resultater, og sykefraværet gikk ned i "null" (vi hadde ikke en eneste dag fravær), og produksjonstallene opp til maksnivå. Direktøren skjønte ikke dette, fordi han hadde sett for seg at motivasjonen og holdningene kom til å forsvinne med deres spesialiststøtte - man kan si han ikke helt hadde skjønt hva han hadde kjørt i grøfta, og hvorfor det bar den veien.

 

 

Edit2: Så glemte jeg kanskje det viktigste. Vi hadde ett innarbeidet prinsipp, og det var at det var teamet som ansatte/godkjente folka, ikke "spesialistene". Jeg tror det har veldig mye å si

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Både ja og nei. Jeg ansatte dem - var med på teamutviklingen - vi konkurrerte ut alle konkurrenter - ble så kjøpt opp av den største kunden vår (fordi vi var så veldig samkjørte og dyktige)

Og?

 

Du slapp fullstendig hovedproblemet med å ansette innvandre. Problemet er ikke at alle innvandre er dårlige ansatte, fordi det er ikke korrekt. Problemet er at hvis du ansetter en dårlig ansatt, eller om en ansatt blir dårligere over tid, så er det umulig å sparke den personen. Siden det er umulig å finne ut alt om en ansatt før man ansetter personen, så blir man tvunget til å diskriminere.'

 

I tilegg er det ulovelig å bruke økonomiske insentiver knyttet til resultater i de fleste bedrifter. Du kan prøve å gi høyere lønn til noen ansatte, men da får du fagforeningen på nakken. I tilegg så blir ofte de andre ansette sure på den personen som gjør en bedre jobb, og vil mobba han/hun.

 

Intet er umulig - det umulige tar bare litt ekstra tid ... :)

Ikke klapp deg selv på ryggen for en bragd som egentlig ikke var en bragd i det hele tatt. Du ansettet noen innvandre over en kort tidsperiode. Ikke vet jeg mye om forholdene du hadde heller, eller om du forteller den rene sannheten. Jeg snaker om generell erfaring.

 

Sykefravær er et stort problem blandt innvandrerene som har vært her en stund. Også blandt en del nordmenn. Det er lite man kan gjøre for å forbrede seg for sykefravær, noen vil ta masse sykefravær uansett. Tidligere arbeidsgivere har ikke lov å nevne det. Hvis det er ulovelig å sparke ansatte for å bli for mye syke, så blir du tvunget til å diskriminere. Du må se på hva slags grupper har lavest sykefravær.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Både ja og nei. Jeg ansatte dem - var med på teamutviklingen - vi konkurrerte ut alle konkurrenter - ble så kjøpt opp av den største kunden vår (fordi vi var så veldig samkjørte og dyktige)

Og?

 

Du slapp fullstendig hovedproblemet med å ansette innvandre. Problemet er ikke at alle innvandre er dårlige ansatte, fordi det er ikke korrekt. Problemet er at hvis du ansetter en dårlig ansatt, eller om en ansatt blir dårligere over tid, så er det umulig å sparke den personen. Siden det er umulig å finne ut alt om en ansatt før man ansetter personen, så blir man tvunget til å diskriminere.

 

Det var jeg som var ansvarlig for det hele og slåss frem disse prinsippene. At jeg valgte å si fra meg den posisjonen (etter at vi var kjøpt opp, og det var etter 2 år, og det meste av teamutviklingsprosessen var gjort), og heller jobbe videre med opplæring og kvalitetsystemet osv. var helt andre årsaker. Så skrev jeg at vi "aldri" misset på en eneste ansatt, og det var fordi vi alle tok vare på hverandre, og korrigerte hverandre når det trengtes. Dessuten hadde vi frie hender med diverse kontraktstyper, og så er man heller ikke født i går, så det å kvitte seg med "løse kanoner" er ikke det vanskeligste. Men det er etter min egen erfaring.

 

Ikke klapp deg selv på ryggen for en bragd som egentlig ikke var en bragd i det hele tatt. Du ansettet noen innvandre over en kort tidsperiode. Ikke vet jeg mye om forholdene du hadde heller, eller om du forteller den rene sannheten. Jeg snaker om generell erfaring.

 

Dette sier meg bare at det er litt vondt for deg å ikke høre en redselsfull historie ... Og, om du tror jeg farer med løgn, får jeg heller ikke gjort noe med, annet enn å si at den type "fordom" er litt uhøflig. Men, gjør som du vil!

 

Ikke klapp deg selv på ryggen for en bragd som egentlig ikke var en bragd i det hele tatt.

 

Det vet jeg bedre enn deg - og jeg gir meg selv en klapp til ... :)

 

For meg ser det ut som du sitter å fantaserer opp alle mulige og umulige problemstillinger i denne saken. Har du noen erfaringer selv som leder og administrator/teamutvikler, eller er det bare synsinger fra din side?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Både ja og nei. Jeg ansatte dem - var med på teamutviklingen - vi konkurrerte ut alle konkurrenter - ble så kjøpt opp av den største kunden vår (fordi vi var så veldig samkjørte og dyktige)

Og?

 

Du slapp fullstendig hovedproblemet med å ansette innvandre. Problemet er ikke at alle innvandre er dårlige ansatte, fordi det er ikke korrekt. Problemet er at hvis du ansetter en dårlig ansatt, eller om en ansatt blir dårligere over tid, så er det umulig å sparke den personen. Siden det er umulig å finne ut alt om en ansatt før man ansetter personen, så blir man tvunget til å diskriminere.

 

Det var jeg som var ansvarlig for det hele og slåss frem disse prinsippene. At jeg valgte å si fra meg den posisjonen (etter at vi var kjøpt opp, og det var etter 2 år, og det meste av teamutviklingsprosessen var gjort), og heller jobbe videre med opplæring og kvalitetsystemet osv. var helt andre årsaker. Så skrev jeg at vi "aldri" misset på en eneste ansatt, og det var fordi vi alle tok vare på hverandre, og korrigerte hverandre når det trengtes. Dessuten hadde vi frie hender med diverse kontraktstyper, og så er man heller ikke født i går, så det å kvitte seg med "løse kanoner" er ikke det vanskeligste. Men det er etter min egen erfaring.

 

Ikke klapp deg selv på ryggen for en bragd som egentlig ikke var en bragd i det hele tatt. Du ansettet noen innvandre over en kort tidsperiode. Ikke vet jeg mye om forholdene du hadde heller, eller om du forteller den rene sannheten. Jeg snaker om generell erfaring.

 

Dette sier meg bare at det er litt vondt for deg å ikke høre en redselsfull historie ... Og, om du tror jeg farer med løgn, får jeg heller ikke gjort noe med, annet enn å si at den type "fordom" er litt uhøflig. Men, gjør som du vil!

 

Ikke klapp deg selv på ryggen for en bragd som egentlig ikke var en bragd i det hele tatt.

 

Det vet jeg bedre enn deg - og jeg gir meg selv en klapp til ... :)

 

For meg ser det ut som du sitter å fantaserer opp alle mulige og umulige problemstillinger i denne saken. Har du noen erfaringer selv som leder og administrator/teamutvikler, eller er det bare synsinger fra din side?

 

Igjen du slapp problemet som de fleste arbeidsgivere har. Det har ingenting med redsel for nye ideer.

 

Du sier seg at du kunne sparke dårlige ansatte. I de fleste sektorer er det ulovelig å sparke dårlig ansatte. Da havner du i trøbbel.

Du sier at de jobber for deg over en kort tidperiode. Det er ikke tilfellet for normale arbeidsgivere som vil oppleve at gode ansatte forlater bedriften for bedre jobber, mens dårlige ansatte forblir som igler.

Du sier at ingen ansatte hadde noen fravær. Prøv 1/3 fravær eller 100% for noen ansatte

 

Om jeg har noe erfaring. Ja, det har jeg. Ikke meg selv naturligvis, jeg ville aldri funnet på å ansette nordmenn med norske lover.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om jeg har noe erfaring. Ja, det har jeg. Ikke meg selv naturligvis, jeg ville aldri funnet på å ansette nordmenn med norske lover.

 

Vil det si at du ikke har noen form for personlige erfaringer som "teamutvikler"?

(hvis, nei - skjønner jeg bedre at du har vanskelig for å tro på det jeg skrev)

 

Jeg klipte bort resten av svaret/spørsmålene dine - ser intet poeng i å gjenta meg selv, og la deg fortsette å fortolke. Vi ser nok litt forskjellig på helheten i slike spørsmål, tipper jeg.

 

Edit: Nei, sykefraværet var faktisk 0%. 20-25 ansatte, og i tillegg var vi under avvikling. Hadde masse overtid i så måte. 75% varme på de mest utsatte stedene. 96% luftfuktighet. døgnkontinuerlige skiftordninger ... ja, det var det jeg kom på i farten, eller; av de 25 ansatte, utgjorde "innvandrerne" ca 10 stk.

 

Direktøren var nede for å sjekke hva vi holdt på med, når vi var kommet ca. halvveis i avviklingen. Jeg lyver ikke når jeg sier at han hadde en tåre i øyekroken når han fortalte om resultatene, og undret seg voldsomt over holdningene og gutsen hos samtlige.

 

Dette var den siste lederoppgaven jeg giddet ta (been there, done that ;)) etter ca 20 år som leder. Veldig morsomt å se at fordommene mot akkurat innvandrerne, var nettopp bare teite fordommer - og at alle reagerer likt på å bli ivaretatt på en "norsk" måte.

 

Prøv det selv, hvis du ikke tror på meg!

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Vil det si at du ikke har noen form for personlige erfaringer som "teamutvikler"?

(hvis, nei - skjønner jeg bedre at du har vanskelig for å tro på det jeg skrev)

 

Jeg klipte bort resten av svaret/spørsmålene dine - ser intet poeng i å gjenta meg selv, og la deg fortsette å fortolke. Vi ser nok litt forskjellig på helheten i slike spørsmål, tipper jeg.

Vanskelig å repetere deg selv når du har aldri besvart.

 

Og jeg har erfaring som teamutvikler, men ikke i Norge. Les hva jeg skriver.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vil det si at du ikke har noen form for personlige erfaringer som "teamutvikler"?

(hvis, nei - skjønner jeg bedre at du har vanskelig for å tro på det jeg skrev)

 

Jeg klipte bort resten av svaret/spørsmålene dine - ser intet poeng i å gjenta meg selv, og la deg fortsette å fortolke. Vi ser nok litt forskjellig på helheten i slike spørsmål, tipper jeg.

Vanskelig å repetere deg selv når du har aldri besvart.

 

Og jeg har erfaring som teamutvikler, men ikke i Norge. Les hva jeg skriver.

 

La oss ta det stegvis da - jeg har tid. Du først!?

Lenke til kommentar

Edit: Nei, sykefraværet var faktisk 0%. 20-25 ansatte, og i tillegg var vi under avvikling. Hadde masse overtid i så måte. 75% varme på de mest utsatte stedene. 96% luftfuktighet. døgnkontinuerlige skiftordninger ... ja, det var det jeg kom på i farten, eller; av de 25 ansatte, utgjorde "innvandrerne" ca 10 stk.

Dette er jo nettopp beviset for at du ikke opplevet hva de fleste arbeidsgivere opplever når de ansatter innvandre. Firma hadde masse overtid, elendige inneforhold, men 0% sykefravær.

 

Som sagt prøv 1/3 sykefravær i gjennomsnitt på alle dine ansette.

 

Dette var den siste lederoppgaven jeg giddet ta (been there, done that ;)) etter ca 20 år som leder. Veldig morsomt å se at fordommene mot akkurat innvandrerne, var nettopp bare teite fordommer - og at alle reagerer likt på å bli ivaretatt på en "norsk" måte.

Sier personen som var heldig nok å ha ansatte med perfekt oppmøte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra det du skriver ville jeg ærlig talt trodd du hadde vært trygdet hele livet... Kan ikke sparke en innvandrer? Selvsagt kan du det! Du må bare dokumentere grunnen til oppsigelsen!

Ja, lykke til med det Shruggie.

 

Prøv å spark en ansatt og skriv for mye borte som årsak, eller at de jobbet dårlig.

 

Jeg håper du har nok penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...