Gå til innhold

Problemer med innvandring

Anbefalte innlegg

Haha, herregud. Så det er så jævlig viktig for deg å huse innvandrere at vi skal lokke dem med gratis ting som arbeidende nordmenn gjør seg til gjeldsslaver for, bare så de skal oppføre seg som vanlige nordmenn? Jaja, ser jo da at logikk ikke fungerer lengre i en slik diskusjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er viktig for meg å integrere de innvandrerene vi allerede har. Du vet, sånn som du snakket om her da du startet denne delen av diskusjonen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1441825&view=findpost&p=19433903

Og jeg snakker ikke om gratis leiligheter, jeg snakker om f.eks. en lavere rentesats hvis de flytter til andre deler av landet enn Oslo, Akershus og andre storbyer.

Lenke til kommentar

Haha, herregud. Så det er så jævlig viktig for deg å huse innvandrere at vi skal lokke dem med gratis ting som arbeidende nordmenn gjør seg til gjeldsslaver for, bare så de skal oppføre seg som vanlige nordmenn? Jaja, ser jo da at

logikk ikke fungerer lengre i en slik diskusjon.

Får ikke etniske nordmenn forskjell behandling allerede? Rike nordmenn betaler mer skatt enn fattige nordmenn?

En må ikke glemme at uavhengig av oppførsel så får innvandrere negative forskjellbehandling Det er få etniske nordmenn som ikke får jobb eller bosted pga sin etnisitet. Hvis en gruppe har store fordeler den andre ikke har som har ingenting å gjøre med oppførsel så er det rettferdig å gi gruppen som diskrimineres noe fordeler bare for å gi dem det samme starting posisjon, det er både moralsk riktig og rettferdig. Handicappede nordmenn særbehandles og så burde fattige innvandrere

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, å betale skatten sin vil jeg ikke kalle forskjellsbehandling da det ikke tar utgangspunkt i en egenskap eller tilhørlighet.

Ja det er rettferdig å gi dem samme utgangspunkt som en nordmann, men trenger det automatisk å innebære at man skal gi dem økonomisk stønad? Og hvor går grensen om penger og evt. bolig ikke fører til at de integrerer seg, skal man bare fortsette å gi dem mer penger til målet er oppnådd?

Og nei jeg synes så virkelig ikke fattige innvandrere bør særbehandles over fattige nordmenn. Det synes jeg hadde vært et stort hån ovenfor de som har bygd dette landet, og velferdsstaten vi lever i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har selv vært med på å ansette mellom 15 og 20 innvandrere. De har alle som en bidratt minst like mye, men likevel jobbet ekstra hardt for å bevise at de var/er like mye verdt. Til og med 3 somaliere - og en av dem var sterkt religiøs. Ingen av dem fikk noe ekstra fra nav - men de fikk alle samme mulighet hos oss. Jeg tror det var hele "problemet"

Altså, intet problem - "bare fordommer og motvilje, samt kanskje litt redsel for fremtiden og eventuelle endringer en selv må ta." - tror jeg

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nope, ikke i andre generasjon. Da har de NØYAKTIG samme vilkår som "etniske nordmenn" :)

Har ikkje sett om andregenerasjons innvandrar er ein byrde for Noreg økonomisk eller ikkje. Men dei har same vilkåra som nordmenn ja.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Haha, herregud. Så det er så jævlig viktig for deg å huse innvandrere at vi skal lokke dem med gratis ting som arbeidende nordmenn gjør seg til gjeldsslaver for, bare så de skal oppføre seg som vanlige nordmenn? Jaja, ser jo da at

logikk ikke fungerer lengre i en slik diskusjon.

Får ikke etniske nordmenn forskjell behandling allerede? Rike nordmenn betaler mer skatt enn fattige nordmenn?

En må ikke glemme at uavhengig av oppførsel så får innvandrere negative forskjellbehandling Det er få etniske nordmenn som ikke får jobb eller bosted pga sin etnisitet. Hvis en gruppe har store fordeler den andre ikke har som har ingenting å gjøre med oppførsel så er det rettferdig å gi gruppen som diskrimineres noe fordeler bare for å gi dem det samme starting posisjon, det er både moralsk riktig og rettferdig. Handicappede nordmenn særbehandles og så burde fattige innvandrere

Har ikkje opplevd det sjølv, men det er mange som blir valgt til side fordi dei har lyst på eit såkalt "fleirkulturelt" arbeidsmiljø. Du kan kanskje sjå i ulike anonsar at dei skriv at dei oppfordrar utlendingar til å søke.

Om det er moralsk riktig å gi dei fordelar er heller uvisst, vil heller sei at det er moralsk riktig å slutte å forskjellsbehandle dei negativt, enn å gjere opp for det ved å forskjellsbehandle nordmenn negativt til fordel for dei. Vil forresten fortelle deg at det ikkje er nordmenn som har fordelar, men det er utlendingane som har ufordelar. Og det er viktig at du forstår.

Lenke til kommentar

Du snakker bare semantikk. Hvis noen straffes og andre ikke, har de som ikke straffes en fordel

En kan også si at de som straffes har en ufordel

Resultatet er det samme, innvandrere har det vanskeliger enn etnisk nordmenn å få jobb og andre mer generelle aktiviteter

Din velferdstaten prøver å hjelpe de svakeste i samfunnet slik at utgangspunktet for sine borgere er ikke så langt fra hverandre, med å giøkonomisk støtte til de som ikke har mye f eks.

Fattige innvandrere trenger mere hjelp enn lignende etniske nordmenn som er like fattige pga rasisme, det er meget intersannt at flere av dere bare støtter velferds prinsippet hvis det gjelder etniske nordmenn

Eller misforstår jeg dere ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og nei jeg synes så virkelig ikke fattige innvandrere bør særbehandles over fattige nordmenn. Det synes jeg hadde vært et stort hån ovenfor de som har bygd dette landet, og velferdsstaten vi lever i.

De som bygde dette landet, om vi skal tro sagaene, hadde ingenting i mot å dra til andre land og berike seg på de innfødtes bekostning...

Mer seriøst: Det er et meningsløst argument. Du vet ikke hva de som bygde landet mener om saken, og kan ikke ta det til inntekt for ditt samfunnssyn. Selv på Eidsvoll var representantene delt i viktige spørsmål som suvereniteten og jødenes adgang til riket. På et gitt tidspunkt drøyt hndre år senere mente 37% av "de som bygde landet" at vi burde innføre den internasjonale sosialismen her i landet, riktig nok ikke ved væpna revolusjon.

Vi kan uansett ikke spørre dem, og bør la dem hvile i fred uten å måtte være ufrivillige sannhetsvitner for den ene eller andre av oss.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og vi andre syntes det er helt korrekt, fordi det er vanskelig nok for innvandrere i Norge om vi ikke skal hjelpe de litt også. Når det er sagt, så kan man selvsagt gå inn på hver enkelt ytelse og diskutere den, og da vil vi nok finne at det er mange ytelser vi er helt enige om at er unødvendige.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du snakker bare semantikk. Hvis noen straffes og andre ikke, har de som ikke straffes en fordel

En kan også si at de som straffes har en ufordel

Resultatet er det samme, innvandrere har det vanskeliger enn etnisk nordmenn å få jobb og andre mer generelle aktiviteter

Din velferdstaten prøver å hjelpe de svakeste i samfunnet slik at utgangspunktet for sine borgere er ikke så langt fra hverandre, med å giøkonomisk støtte til de som ikke har mye f eks.

Fattige innvandrere trenger mere hjelp enn lignende etniske nordmenn som er like fattige pga rasisme, det er meget intersannt at flere av dere bare støtter velferds prinsippet hvis det gjelder etniske nordmenn

Eller misforstår jeg dere ?

Nei, eg pratar ikkje berre semantikk. Dersom det er innvandrarane som blir forskjellsbehandla på ein negativ måte, er det ikkje riktig at nordmenn blir behandla dårlig for at innvandrane skal få likt utgangspunkt som fleirtalet. Det ein burde gjort er å hindre folk i å behandle innvandrar dårlig i førsteomgang, i staden for å gi dei fordelar ovanfor folk som ikkje har nytt fordelane av å være nordmenn.

La meg gi deg eit eksempel. Når eg var lite spelte eg fotball, og ønskte å spele så lenge som mulig i kampane, og det gjorde resten av laget også. Ein kamp satt eg på benken i fyste omgang og skulle spele etter pausen. Litt før fyste omgang var ferdig vart ein av spelarane bytta ut slik at han ikkje fekk spele ein omgang, som eigentleg alle skulle få gjere. Så trenarane lovde han at han skulle få komme innpå igjen i neste omgang. Når pausen var slutt fekk eg endeleg komme inn og spele litt, men etter kvart vart eg bytta ut fordi guten skulle få spille sidan han vart bytta ut for tidleg i forrige omgang. Så resultatet vart at eg ikkje fekk spele så lenge eg burde, og eg vart den skadelidande for at han vart bytt ut for tidleg, sjølv om eg ikkje hadde tjent noko på at han vart bytta ut. Fordi han skulle gjere opp for den andre guten, han var blitt urettferdig behandla, skulle eg ut og gjere opp for at ein anna hadde fått spele for lenge.

Akkurat det same er det du går inn for, nokon som aldri har tjent på andre sin bekosting, skal ta støyten fordi du vil gi andre som har forskjellsbehandla negativt fordelar for å gjere opp for ufordelane. Det er urettferdig for dei som blir dei endelege skadelidande, slik som meg i fotballkampen. Er dette noko du synes er riktig? Fordi eg er norsk, skal andre komme foran meg, sjølv om eg ikkje er grunnen til at utlendingane ikkje får så lett jobb.

Nei, la oss ta rota i staden, og forsøke å gjere slutt på diskriminering.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Ja, på lik linje med innvandrere som ikke bidrar og som støttes... Det var ikke poenget. Det er når fattige innvandrere får bedre vilkår enn fattige nordmenn bare pga de er innvandrere at jeg får et stort problem med tankegangen.

Har du et problem med faktum at Nordmenn har fordeler innvandrere ikke har? Hvis så hvordan løser du problemet uten å gi ekstra hjelp til de som har ekstra problemer pga hudfarge!

Gir ikke Norge ekstra hjelp til de svakeste i samfunn uten å gjør det samme til de som er litt sterkere?

Lenke til kommentar

Har du et problem med faktum at Nordmenn har fordeler innvandrere ikke har? Hvis så hvordan løser du problemet uten å gi ekstra hjelp til de som har ekstra problemer pga hudfarge!

Gir ikke Norge ekstra hjelp til de svakeste i samfunn uten å gjør det samme til de som er litt sterkere?

Om nordmenn har fordeler som innvandrere ikke har så er det da ikke mannen i gata som skal få lide for det ved å se at naboen får mer støtte enn han selv? Noen av dere er så jævlig opptatte av å tenke på hvordan innvandrere har det, at dere glemmer deres eget folk.

Man må også huske på hvilket land man snakker om. De svakeste har det ikke akkurat ille i Norge, så da blir det unødvendige å skille ved å gi folk med en annen hudfarge mer enn innbyggerne i landet. Dette er folk som allerede har fått MYE ved å bare komme hit.

Så mye rasisme er det vel ikke i Norge at vi må sy puter under armene på dem og dalle med dem for å få de til å forsøke å jobbe. De kan gjøre en innsats selv også, prøve å komme seg ut av sirkelen sin og omgås nordmenn, søke jobber osv.

Jeg synes hele tankegangen ved å gi mer til innvandrere bare fordi de er innvandrere er latterlig og kvalmende, og det fører bare til mer hat og rasisme.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Vel lide var kanskje feil ord. Men om 2 personer har like stort behov for støtte, og den hvite ser at naboen får mer fordi han er mørk i huden, da blir han straffet fordi han er etnisk norsk.

Slik forskjellsbehandling virker mot sin hensikt da dere mener den vil føre til at innvandreren vil stille sterkere når han søker jobb, men i realiteten så skaper det bare mer diskriminering og rasehat, som er grunnen til at de i mange tilfeller IKKE får jobb.

Edit: La meg legge til, selv om den hvite naboen kanskje har større mulighet til å få jobb fordi han er hvit, så er det fortsatt vanskelig for begge to å få seg jobb. At man skal gi ekstra økonomisk kompensasjon til den som har det vanskeligst med å få seg jobb ser jeg ikke hvordan skal øke verken viljen til å jobbe eller mulighetene.

At du attpåtil skal få denne kompensasjonen bare for å være mørk i huden er jo på grensen til rasisme.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Jeg har selv vært med på å ansette mellom 15 og 20 innvandrere. De har alle som en bidratt minst like mye, men likevel jobbet ekstra hardt for å bevise at de var/er like mye verdt. Til og med 3 somaliere - og en av dem var sterkt religiøs. Ingen av dem fikk noe ekstra fra nav - men de fikk alle samme mulighet hos oss. Jeg tror det var hele "problemet"

Altså, intet problem - "bare fordommer og motvilje, samt kanskje litt redsel for fremtiden og eventuelle endringer en selv må ta." - tror jeg

Hva slags firma er det?

Lenke til kommentar

Ja, det er forskjellsbehandling. Hva så? Det er forskjellsbehandling fordi det er forskjell mellom mennesker, og folk som deg ELSKER å påpeke det. Dere burde egentlig syntes at det var den beste ideen i verden, men neeeeeeida. For dere er ikke opptatt av forskjellsbehandling, dere er opptatt av å klage.

Nei, vi er imot å ta imot innvandre som ikke bidrar til landet, og dereter gi dem støtteordninger så de kanskje kan bidra litt mer i fremtiden.

Vet du hva som er den virkelige løsningen? Å ikke slippe dem inn i det hele tatt,

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...