IQ84 Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Lenge siden jeg lagde den tråden og orker ikke en ny runde etter at den nå ble bumpet. Endret 9. mars 2013 av 1Q84 3 Lenke til kommentar
Nachoswolf Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Vel, å fjerne en tyggegummi ifra denne krukken som ble overfylt hjalp i det minste bittelitt, så sånn sett skader det ikke, men det hjelper ikke nok. Kulturelt sett er et flerkulturelt samfunn bare sunt, vi skal ikke bli for nasjonalistiske heller. Og bakgrunnen til disse voldtektene, det kan jo ha en sammenheng med hvordan mange innvandrere blir tatt imot av det norske samfunn, ettersom ekskludering ofte er grunnlaget for kriminelle. I tillegg var mange førstegenerasjons-innvandrere traumatiske opplevelser fra årsaken til utvandringen fra sitt hjemland. Det blir absolutt feil å ta alle innvandrere under samme kam, spesielt i denne sammenhengen, for i Norge er det ikke mer enn ca. 500 voldtekter per år, og det er absolutt mer enn 500 innvandrere, så igjen blir det en liten prosent av innvandrerne som igrunn er kriminelle. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Det morsomme er jo at norske er innvandrere i sitt ''eget land''. Alle er egentlig innvandrere. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Det blir uansett for dumt å stigmatisere en hel folkegruppe pga noe noen få jævler gjør. Min mor tjener godt og bidrar mye til samfunnet. Hun er hjelpepleier og er veldig viktig i livet til de svakstilte hun jobber med. På den andre skalaen har du en albaner som får seg selv smuglet inn i norge om og om igjen, jobber svart og er en drittsekk. Jeg har norske kompiser som er noen av de snilleste jeg vet om, og vi har en norsk jævel som sitter i retten pga at han drepte 70+ mennesker. Skal dette bety at jeg burde være redd for nordmenn? For at de plutselig kan klikke hvis jeg uenig? 7 Lenke til kommentar
Nachoswolf Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Det blir uansett for dumt å stigmatisere en hel folkegruppe pga noe noen få jævler gjør. Min mor tjener godt og bidrar mye til samfunnet. Hun er hjelpepleier og er veldig viktig i livet til de svakstilte hun jobber med. På den andre skalaen har du en albaner som får seg selv smuglet inn i norge om og om igjen, jobber svart og er en drittsekk. Jeg har norske kompiser som er noen av de snilleste jeg vet om, og vi har en norsk jævel som sitter i retten pga at han drepte 70+ mennesker. Skal dette bety at jeg burde være redd for nordmenn? For at de plutselig kan klikke hvis jeg uenig? Sums it up. Takk!Du sparte meg for mange ord. Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Vel, å fjerne en tyggegummi ifra denne krukken som ble overfylt hjalp i det minste bittelitt, så sånn sett skader det ikke, men det hjelper ikke nok. Kulturelt sett er et flerkulturelt samfunn bare sunt, vi skal ikke bli for nasjonalistiske heller. Og bakgrunnen til disse voldtektene, det kan jo ha en sammenheng med hvordan mange innvandrere blir tatt imot av det norske samfunn, ettersom ekskludering ofte er grunnlaget for kriminelle. I tillegg var mange førstegenerasjons-innvandrere traumatiske opplevelser fra årsaken til utvandringen fra sitt hjemland. Det blir absolutt feil å ta alle innvandrere under samme kam, spesielt i denne sammenhengen, for i Norge er det ikke mer enn ca. 500 voldtekter per år, og det er absolutt mer enn 500 innvandrere, så igjen blir det en liten prosent av innvandrerne som igrunn er kriminelle. Å fjerne en tyggegummi hjalp absolutt ikke, den fattige delen av verden blir jo bare fattigere av det? Jeg tror at vi blir mer nasjonalistiske av flerkultur, nasjonalisme blir jo bare et større problem for hver dag som går. Du kan være enig i at ikke alle sider av kulturen til de som kommer hit er like sjarmerende? Hvorfor blir vi bare påvirket av de positive sidene av fremmede kulturer, hvorfor går det nødvendigvis bra? Ikke for å spå en ny verdenskrig, men synet som tyskerne hadde på jødene tidlig i mellomkrigs tiden er veldig lignende det mange har på muslimer idag. De så på de som en fare for frihet og kultur, og en gjeng med kriminelle snyltere, men det vet du sikkert. Tyskerne var et godt utdannet folk. Angående behandling av innvandrere så er jeg helt enig i at hvordan vi behandler andre, har noe å si for hvordan vi selv blir behandlett, men problemet er at favorisering er 100% naturlig, og personlig er jeg ikke særlig glad i klassesammfunn. Mer enn 50% mener at innvandre flest (!) er en kilde til utrygghet. Som du sikkert har forstått så gjelder det meg og. Som tyggis mannen sa, de må hjelpes hvor de er. Det blir uansett for dumt å stigmatisere en hel folkegruppe pga noe noen få jævler gjør. Min mor tjener godt og bidrar mye til samfunnet. Hun er hjelpepleier og er veldig viktig i livet til de svakstilte hun jobber med. På den andre skalaen har du en albaner som får seg selv smuglet inn i norge om og om igjen, jobber svart og er en drittsekk. Jeg har norske kompiser som er noen av de snilleste jeg vet om, og vi har en norsk jævel som sitter i retten pga at han drepte 70+ mennesker. Skal dette bety at jeg burde være redd for nordmenn? For at de plutselig kan klikke hvis jeg uenig? Jada, innvandrere er mennesker de også og moren din høres ut som et spesielt bra et. Kan godt hende at fremmedfrykten min skimter igjennom, men det var innvandring og ikke innvandrere jeg ønsket å diskutere. Endret 16. juni 2012 av LommeruskOp 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Jada, innvandrere er mennesker de også og moren din høres ut som et spesielt bra et. Kan godt hende at fremmedfrykten min skimter igjennom, men det var innvandring og ikke innvandrere jeg ønsket å diskutere. Når du drar frem statestikk som skal tilsi at innvandrere er verre enn nordmenn på x antall felt så blir det relevant å diskutere innvandrere. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Så hvorfor mener dere at innvandring er positivt, og hvorfor kommer det til å ende godt? Peace Innvandring er positivt fordi vi har ikke godt av kulturelt og ideologisk innavl. Det kommer til å ende godt, fordi vi bygger ned globale forskjeller og enes om en fremtidig bærekraftig fordeling av plikter og avkastning basert på menneskets egenverdi, uavhengig av raser, religioner og politiske systemer. Kort sagt: Fred på jord. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Støtter Buffy og PencilCase 100%. Har vel noen betraktninger selv også, men skal ta meg tid til å se youtube-snutten før jeg uttaler meg. (Må vel en tur innom SSB også.) Geir 1 Lenke til kommentar
Nachoswolf Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Mer enn 50% mener at innvandreflest (!) er en kilde til utrygghet. Kunne jeg fått kildehenvisning? Lenke til kommentar
Elder of Zyklon Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Så hvorfor mener dere at innvandring er positivt, og hvorfor kommer det til å ende godt? Peace Innvandring er positivt fordi vi har ikke godt av kulturelt og ideologisk innavl. Det kommer til å ende godt, fordi vi bygger ned globale forskjeller og enes om en fremtidig bærekraftig fordeling av plikter og avkastning basert på menneskets egenverdi, uavhengig av raser, religioner og politiske systemer. Kort sagt: Fred på jord. Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 Jada, innvandrere er mennesker de også og moren din høres ut som et spesielt bra et. Kan godt hende at fremmedfrykten min skimter igjennom, men det var innvandring og ikke innvandrere jeg ønsket å diskutere. Når du drar frem statestikk som skal tilsi at innvandrere er verre enn nordmenn på x antall felt så blir det relevant å diskutere innvandrere. Det gjorde jeg for å vise at vi har et problem, ikke fordi jeg syns innvandrere er dumme. Så hvorfor mener dere at innvandring er positivt, og hvorfor kommer det til å ende godt? Peace Innvandring er positivt fordi vi har ikke godt av kulturelt og ideologisk innavl. Det kommer til å ende godt, fordi vi bygger ned globale forskjeller og enes om en fremtidig bærekraftig fordeling av plikter og avkastning basert på menneskets egenverdi, uavhengig av raser, religioner og politiske systemer. Kort sagt: Fred på jord. Vi ser ikke mange tegn til integrering, og bare jeg beveger meg ut av døren hører jeg flere forskjellige språk. At nordmenn og arabere gifter seg er ekstremt uvanlig, jeg tviler på at vi en gang blir ett. Om vi ikke er ett er tanken på at en gruppe er bedre enn den andre veldig nær. Mer enn 50% mener at innvandreflest (!) er en kilde til utrygghet. Kunne jeg fått kildehenvisning? http://www.ssb.no/emner/00/01/30/innvhold/tab-2011-12-05-01.html 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Vi ser ikke mange tegn til integrering, og bare jeg beveger meg ut av døren hører jeg flere forskjellige språk. At nordmenn og arabere gifter seg er ekstremt uvanlig, jeg tviler på at vi en gang blir ett. Om vi ikke er ett er tanken på at en gruppe er bedre enn den andre veldig nær. Hvis jeg er én av vi, ber jeg om å bli strøket fra den listen?! Jeg for min del ser og hører hele tiden om både fremganger og tilbakesteg angående integreringen her til lands. Og, mener at fremskrittene er langt større enn tilbakeslagene - og jeg tror det handler om hvor godt vi kjenner til og respekterer hverandres kulturelle sær-verdier, og hvor stor eller liten tålmodighet vi viser overfor nye landsmenn. Personlig har jeg hatt gleden av å være sjef for mange forskjellige nasjonaliteter/kulturer, og har i den senere tid vært så heldig å ha hatt ansvaret for integrering for spesielt "enslige mindreårige asylsøkere". Det er den siste gruppen jeg vil bruke som eksempel for overnevnte holdning(er). Ved institusjonen vår kom det 3 femten år gamle afghanske gutter og skulle motta vår form for omsorg og oppdragelse. At de tre guttene ikke stod noe tilbake når det gjaldt sunne holdninger og verdier, i etterlevelsen av disse, samt hadde stor lyst til å bli "som oss", oversteg alle de norske ungdommene som også bodde her på den tiden. Ikke at det var noe spesielt galt med de norske ungdommene, men etter min mening så skilte våre seg ut ved å være "veldig bortskjemte", i forhold til de afghanske guttene. To av ema-guttene hadde vanlig folkeskole fra hjemlandet, mens den tredje var analfabet. I løpet av det første året fikk de vanlig god norsk omsorg, og det som hører med. Guttene tilegnet seg språket rimelig fort, og etter ett år på vanlig ungdomsskole, hadde de nådd igjen sine norske medelever. I dag går to av dem i lærlingeordning, og er klar som dyktige fagfolk, til neste år. Den siste har høyere mål, og har begynt på forbredende. Alt dette ha skjedd i løpet av 2,5 år. Derfor kan jeg personlig konkludere med at det handler ikke så mye om hvor du kommer fra eller hvem du nå er - det det handler om er hvordan du blir tatt vare på, og hvilke muligheter du får. Edit: Integrering er ikke revolusjon, men evolusjon Endret 16. juni 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Så hvorfor mener dere at innvandring er positivt, og hvorfor kommer det til å ende godt? Peace Innvandring er positivt fordi vi har ikke godt av kulturelt og ideologisk innavl. Det kommer til å ende godt, fordi vi bygger ned globale forskjeller og enes om en fremtidig bærekraftig fordeling av plikter og avkastning basert på menneskets egenverdi, uavhengig av raser, religioner og politiske systemer. Kort sagt: Fred på jord. Hva vil du kommunisere med dette bildet? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Mer enn 50% mener at innvandreflest (!) er en kilde til utrygghet. Kunne jeg fått kildehenvisning? http://www.ssb.no/em...1-12-05-01.html Du må lese dine kilder bedre, Lommerusk. Svaret er tvert om. 23% var i fjor Helt uenig i påstanden, og 29% Nokså uenig. Altså var tilsammen 52% uenig. Det var 24% som var Nokså enig og bare 11% som var Helt enig, altså tilsammen bare 35%. Edit: For de som lurer på om 2011 var et spesielt postivt år kan jeg reposte en av mine grafer over disse tallene. Vi ser at det er færre som er bekymret nå enn før: Geir Endret 16. juni 2012 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Hva vil du kommunisere med dette bildet? At Gud ikke liker skyskrapere, fordi de stikker hull i skyene der englene hans sitter og spiller harpe. Geir Lenke til kommentar
Nachoswolf Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) http://www.ssb.no/em...1-12-05-01.html Vel, for det første er det faktisk under 50% og ikke over, og hvis du ser på tallenes utvikling så ser du at folk blir mer og mer positive til innvandringen. Jeg tror mange nordmenn har valgt å legge fra seg gamle fordommer. Og som PencilCase påpeker så må du slutte å bruke 'vi', bruk 'jeg'. EDIT: Jeg skrev denne posten samtidig som Geir, så vi påpeker nogenlunde det samme. Endret 16. juni 2012 av Nachoswolf 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Hva vil du kommunisere med dette bildet? At Gud ikke liker skyskrapere, fordi de stikker hull i skyene der englene hans sitter og spiller harpe. Geir Å, da kan jeg slappe av ... Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 Ja, jeg har lagt merke til at jeg debatterer som en FrP-er. Tom av argumenter, jeg gir meg, det går sikkert bra. Er glad for at jeg startet tråden, fikk et mye mer nyansert syn på saken. Jeg har bare følelsen av at det går alt for fort. Hva har dere å si til tyggegummi filmen? 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Ja, jeg har lagt merke til at jeg debatterer som en FrP-er. Tom av argumenter, jeg gir meg, det går sikkert bra. Er glad for at jeg startet tråden, fikk et mye mer nyansert syn på saken. Jeg har bare følelsen av at det går alt for fort. Hva har dere å si til tyggegummi filmen? Kan ikke spise tyggegummi, jeg - det bruker å klistre seg fast til disse forbaska løstenna, serru Ellers er det litt uvanlig, men desto hyggeligere å oppleve at en som i utgangspunktet har en sterk mening, likevel får med seg andre synspunkter, og ikke nok med at de blir forstått, men de blir også med å å utvide horisonten hans. Alt av tomler opp for holdningen og innstillingen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå