Gå til innhold

Hjemmekoslig rett. Hvordan behandler man en massemorder?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

I dag er første dag jeg har tatt meg tid til å følge denne rettssaken. Jeg merker at det er en avslappet ganske hjemmekoslig atmosfære. ABB ble tidligere sint og ba om respekt. Hvilken respekt kan en person som har drept 77 mennesker forvente å få?

I vitenskapelige undersøkelser er det viktig å ha kontroll på det man skal teste. Man stiller som nullhypotese det man ønsker å teste. Dermed påstår man at nullhypotesen er korrekt. Da gjelder det om å forkaste den. Slik sett er aktoratets påstand og de første sakkyndiges rapport og konklusjon viktig.

H0: ABB er psykotisk eller utilregnelig

er således korrekt. Det er denne hypotesen som skal forkastes under en viss signifikansssnsynlighet.

Om de to første psykologene mener at han ikke opererer mot et politisk ideologisk bakteppe og kun vurderer hans person, er det etter min mening en feil. Mener de at det er riktig? Hvordan ville Quisling blttt behandlet og vurdert i dag? Vart han også paranoid schizofren? Hvor godt kjenner de to sakkyndige de høyreekstreme sosiale nettverkene. Man trenger ikke gå lenger enn til dette forumet for å finne ekstreme politiske synspunkter, holdninger og ideologier.

Tre raske eksempler:

http://www.diskusjon...ic=1297511&st=0 (Se på populariteten til første post)

http://www.diskusjon...owtopic=1310296

http://www.diskusjon...owtopic=1434862

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1430024 (lenke tilføid 22 juli 2012).

Der er sikkert langt mer ekstreme tråder og diskusjoner på andre sosiale media siter og forum.

I debatten i går påpekte Stanghelle at hadde massedrapene blitt utført av en muslim, hadde det blitt en helt annen rettssak. Hvorfor er ikke dette et tema? Det må jo være viktig å skape en nøytral kontekst i retten. Med andre ord, er det likhet for retten om gjerningsmannen hadde vært en muslim?

Aktuell tråd: http://www.diskusjon...ic=1315685&st=0

ABBs høyre ekstreme hilsen ble fort kledd av ham. Nå er det på tide å kle av ham det påtatte fliret.

Denne mannen er farlig. Han ber om å behandles med respekt. Hvilken respekt fortjener en høyreeksterm massemorder og terrorist? Han bør få sitt pass påskrevet. Jeg har hørt at hans mor også skal ha høyreekstreme politiske holdninger. Er dette riktig, tar man på henne med silkehansker. Pene velkledde damer satt på tiltalebenken i rettssaken mor Quisling. Nå prøver hun åpenbart å trenere og utsette rettssaken. Den bisarre rettsaken bør avsluttes ekakt innen firstens utløp eller tidligere.

Det viktige spørsmålet er om man har kontroll på det høireekstreme miljøet i Norge. Aposteriori distanserer for eksempel Fjordmann seg fra ABB. Like etter 22.07.2011, la han ned sin blogg virksomhet. Nå er han tilbake på nettet og selvsakt er det viktig for ham og andre å distansere seg fra ABB.

Gunnar Sønsteby var en genuin krigshelt. Han tok avstand fra nazismen som det uvesenet det var.

Dette er ikke hjemmekoselig. Den avslappende tonen i rette er påtagende og utlendinger må undre seg. Alt norsk er ikke alltdi bra. Man tar intet oppgjør med den høire ekstreme ideologien og de høire ekstreme sosiale nettverkene ved å behandle ABB og moren med silkehansker.

Tørk av ham det påtatte fliret. Gi ham ikke et sekund mer oppmerksomhet enn han trenger.

Etter hvert vil nok de lover som gjelder i hverdagen også komme til å gjelde på nettet.

Websites will be legally obliged to provide victims with the identity of people who post abusive and defamatory online messages about them under plans by the Government.

Major reforms of the libel laws will also see internet service providers (ISPs) given greater protection from being sued if they help to identify so-called trolls.

Kilde: http://uk.news.yahoo...-033754759.html

Det nytter altså ikke å gjemme seg bak en proxy server. Enden på historien kan således bli at internet kafeer, bibliotkere etc som ikke har kontroll på det som skrives der, kan bli nedlagt, eller man kan kreve at hvert innlegg godkjennes slik man gjør i tradisjonelle papir aviser.

Relatert: http://www.webprowor...Identify-Trolls

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

De to første har faktisk funnet ut at abb er sjuk - mens de to siste har faktisk funnet ut at ideologien som abb dekker seg bak, også er sjuk.

:)

Eksakt hva er høyreekstremt med å rette en knyttet neve i været? Er ikke det en kommunist/frimurer-hilsen?

Black Panthers

lgst3245%252Bmexico-city-olympics-black-power-poster.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg husker godt hilsenen i Ol av de amerikanske sprinterne, siden jeg er svært idrettsinteressert. Noen mener at den markeringen gjorde forholdene bedre for sorte amerikanere. Jeg husker ikke om de ble dømt eller fikk et forelegg for den markeringen. Idretten skal jo være ikke politisk. Ikke desto mindre ser man at den ikke er det, jfr. fotball EM som nå arrangeres i Polen. Jfr

BBC dokumentaren Hatets Arena.

Br. dokumentar.Fotball-EM 2012 nærmer seg. BBC har avslørt urovekkende bevis for rasisme, vold og antisemittisme i arrangørlandene Polen og Ukraina.
  1. Nazistiske partier er forbudt i Norge. Vil det si at høyreekstreme hilsener er forbudt (særlig som i denne rettssaken)?
  2. De to amerikanske Black Panther tilhengerne foretok en politisk markering. Dette ligger milevidt fra det ABB har gjort. ABB må forstås samlet og ikke ut fra enkelt hendleser. Den høyre ekstreme hilsenen ble ikke avkledd. Riktig etter mitt syn.

Eksakt hva er høyreekstremt med å rette en knyttet neve i været? Er ikke det en kommunist/frimurer-hilsen?

De to hilsene er også svært ulike. Ser du ikke forskjellen? Hva med nazi hilsene som blir dokumentert i den ovennevnte BBC dokumentaren? De har tydeligvis tatt dette svært alvorlig i Polen og i Ukraina.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Enig i det.

Det hevdes at Breivik er så intelligent. Han sitter stadig å rister på hodelt og flirer når Sørheim og Husby svarer. Han forstår åpenbart ikke at de kan opptre som fandens advokat. De forsvarer med andre ord nullhypotesen som der er rettens oppgave å forkaste.

Den alternative hypsen er:

H1: ABB er tilregnelig.

Søkeord:

• hypotese testing
  • forkastningsfeil (type 1 feil)
  • forkastningsunnlatelsesfeil (type 2 feil)

Forkastningsfeil eller at man forkaster nullhypotesen om nullhypotesen er riktig er den alvorlige feilen retten kan begå. Forkastningsunnlateles feil er langt mindre alvorlig.

Det er vanlig å bruk følgende signifikansnivåer:

• 10 %
  • 5 %
  • 2.5 %
  • 1 %
  • 1 promille

Jeg vet ikke hvilket signifikansnivå jurister bruker. Økonomer bruker ofte 5 og 2.5 % signifikansnivå. Medisinere bruker 1 % under tester som kan gå på liv og helse løs. Jeg antar at de som driver med atomfysikk bruker 1 promille eller lavere signifikansnivå.

Min apriori konklusjon er at om jurister bruker 5 % eller høyere signifikansnivå så vil han bli dømt som tilregnelig.

Veldig interessant å følge de to sakkyndige som etter min vurdering som skal sørge for at nullhypotesen ikke forkastes. Skal også følge forklaringene til de neste to saklkyndige på mandag om jeg får tid.

Skyldsspørsmålet er jo ikke noe debattema, siden man har gjerningsmannen. Han har endog innrømmet handlingen og bekalger kun at han ikke fikk gjort nok.

Nå i retten.

Han svarer på underlige steder? Er det fordi han ikke er så intelligent som noen hevder og påstår.

Han har forstått at det vil virke lattelrig å ta på seg en uniform og spankulere i den i retten.

Er han på slutten av dagen et tragisk eksempel på en selvstudert internett kopikat og sosial nettverk aktør som har "utdannet" seg på nettet. En sevstudert student som har overvurdert sin intelligens og rolle?

Lenke til kommentar

Tror du at juristene benytter seg av denne statistikkbaserte tankegangen når de skal avgjøre tilregnelighetsspørsmålet?

Er han på slutten av dagen et tragisk eksempel på en selvstudert internett kopikat og sosial nettverk aktør som har "utdannet" seg på nettet. En sevstudert student som har overvurdert sin intelligens og rolle?

Jeg er noe enig i dette. Han er ingen profet sånn sett, alt han uttrykker er eksisterende tanker i "hans miljø" men muligens forsterket fokus/retorikk på visse aspekter. Med mangel på input (motsigelser) utenifra (venner og familie) er det kanskje lett for at man putter seg selv opp på en pidestall. Det kan kanskje gi mening i en ellers ensom tilværelse.

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Tror du at juristene benytter seg av denne statistikkbaserte tankegangen når de skal avgjøre tilregnelighetsspørsmålet?

Jeg vet ikke hvordan juristene tenker men vet at de bruker begrepet sannsynlighetsovervekt. Det er jo et begrep man bruker i teoretisk statistikk. Jeg har ogå lest et par jussbøker og sett referanset til Bayes teorem som er sentralt i Bayesiansk statistikk.

Og om man skulle forkaste en eventuell nullhypotese, kan man ikke uten videre konkludere med at den alternative hypotesen om at han er tilregnelig er riktig. Dersom man på forhånd har sterk grunn til å tro at den alternative hypotesen er riktig, kan man imidlertid konkludere med det dersom nullhypotesen forkastes.

Aktoratets to hovedvitner er de to sykiaterne som har konkludert med at han er psykotisk. Dermed kan den fremstillingen jeg har skissert ovenfor være en illustrsjon på at de opptrer som fandens advokat, kanskje den beste tolkningen av deres rolle. De hevder gjentatte ganger at de ser saken gjennom psykiatriens briller og vet lite eller ingen ting om høireekstreme miljøer på nettet. De har ikke satt hans handlinger inn i en slik bredere kontekst, men utelukkende diagnostisert hans psyke. Hadde en i mitt miljø gjort denne ugjerningen ville jeg selvsagt at vedkommende skulle bli dømt psykotisk i gjerningsøyeblikket og utilregnelig.

ABBs mor var mye nevnt i dag og da fikk vi kun tekst fra NrK. Den ene av de to psykiaterne sa i dag et det var en fordel at ABB fikk snakke mest mulig. Da ville han avsløre hvor gal han egentlig er. Jeg har kun fulgt rettsaken i dag, men kunne ikke konkludere med det basert på det jeg observerte. ABBs avslutningsreplikker blant annet en om at moren hans var ute etter å skade ham fordi han hadde ødelagt livet hennes vitnet ikke etter mitt syn om en psykotisk person. Hans avslutnings replikker var snarere klare og logiske. Blant annet spurte han retten om det var slik at alle terrorister som begikk terrorhandlinger og opptrådte som ham var paranoid schizofrene.

For meg personlig fremstår han som en iskald høyreekstrem antimuslimsk psykopat / sosiopat som ikke har til hensikt å bli nevnt i historiebøkene som sinnsyk eller gal. Det er etter mitt syn feil av Norge og ta lett på dette miljøet som har potensiale til å produsere flere terrorister. Man skal ikke være naiive er det hevdet fra statlig hold. Det er også etter mitt syn naiivt å konkludere med at ABB er en ensom ulv som har operert i vakum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Fra retten i dag. Han overoppfyller kravene til narsissistisk personlighetsforstyrrelser. Han tester også positivt på psykopati testene. Man kan ikke utelukke psykopati.

Han har grandiose storhetsforestillinger og føler seg overlegen mange mennesker.

Lenke til kommentar

Hmm, hjemmekoselig rettssak?

Klart, folk som sitter der bærer vel preg av en svært langtekkelig utredning fra igrunnen alle hold. Det meste blir kjedsommelig når det blir langdrygt, ingenting å si på det.

Vil ikke kalle retten hjemmekoselig av den grunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det var en ironi.

Mitt poeng er: Hvordan hadde rettsaken vært med en muslimsk terrorist? Hadde han blitt vurdert på samme måte?

Lenke til kommentar

Dersom muslimen tror han kan VITE hva andre tenker fordi han tatt et kurs i salgsteknikk, angriper nordmenn i en verden hvor Norge ikke er alliert med USA og ikke har vært i krig mot muslimske land og ikke anerkjenner Israel (altså: Vi fjerner alle motiver basert på gjengjeldelse på grunn av folkerettslig urett og drap) og angriper muslimer fordi muslimene ikke ønsker å overta Norge...

Så begynner vi nærme oss en analogi.

Akkurat nå så jeg en forskjell i forklaringen til Breivik mellom psykriaterene:

Til de første forklarte han at han VISSTE hva andre tenkte, og påpekte også at det er forskjell på det å tro og det å VITE.

Til de andre jekket han seg ned ti hakk og mente at han var GOD til det samme -- og motsier seg selv fra intervjuene med de første sakkyndige hvor han påpekte at han VISSTE hva andre tenkte.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Oppsumert slik jeg har fortstått rettssaken så langt:

1. De to første sakkyndige mener han er psykotisk og har ikke endret seg siden attentatet / massakren. Med andre ord så er han gal og må dømmes utilregnelig.
  2. De andre to mener han er en politisk ideologisk terrorist. Han er ond og tilregnelig.
  3. Begge mener han har grandiose forestillinger om seg selv, har sterkt narzissistiske trekk. Han tester ikke like signifikant på tester om dyssosial adferd, men der er dyssosiale trekk.

Det jeg lurer på:

Kan de to første psykiaterne løsrive ham fra et sosialt nettverk og kontekst? Er det rett å kun se hans psyke med psykiaterens briller? Personlig mener jeg ut fra det jeg har lest at Quisling og Rinnan og mange andre hardbarkede nazister hadde lignende grandiose forestillinger om seg selv. Noen av dem siklet også på lekre uniformer.

Professoren fra Stavanger støtter de to første sakkyndige med den begrunnelse at ABB ikke får opptre fritt. Rammene for rettssaken skjuler hans psykose. Hadde han fått snakke friere, fortsette med sin hilsen og kle seg i sin hjemmesydde uniform, så ville man sett hvor gal (psykotisk) han egentlig er. ABB sier:

Det er latterlig at jeg ikke skal få kommentere dette.

Det er ikke mer latterlig enn at andre blir klubbet ned når de tretter retten. Dersom det er så uhyre viktig at han får opptre helt fritt. Gi ham den anledningen i sitt sluttinnlegg, der han får opptre med de klærne han vil og på den måten han vil uten å bli stanset. En dødsdømt får sitt siste ønske oppfylt. Han vil nok leve resten av sitt liv bak sykeshus eller fengsel murer.

Latterlige sysnpunkter mener jeg personlig. Riktignok ville vi enda sterkere fått avkledd den tragiske personen ( http://en.wikipedia....iki/Don_Quixote ). Han ville nok fremstått som den drapsmaskinen og klovnen han egentlig er.

En hvit nordmann fra beste Oslo Vestkant som endog kan oppføre seg - han har pene manerer - må vi psykologisere. Nokas gjengen måtte slepe fotlenker i retten i starten av rettssaken.

Den grandiose narsisiten kjemper nå sitt livs kamp for ikke å bli nevnt i historiebøkene som gal. La han få sitt siste ønske oppfylt. Døm ham som den forkvaklede tilregnelige høyreekstreme psykopaten / sosiopaten han er. Mannen har fått nok oppmerksomhet. Forhåpentligvis snakker han sant om at en tilregnelighets dom ikke vil bli anket. Jeg ville dog aldri stolt på ham. Jeg ville ikke stolt på hans hoderisting, hans smil, hans kroppsspråk. Man stoler ikke på selgere - snarere tvert imot skal man være skeptiske til deres budskape og kontrakt med fotnøter og liten skrift på siste side. Særlig ville jeg være uhyre skeptisk til en sleger som mener han er overlegen og så mye bedre enn andre at han ikke trenger noen utdannelse. En selger som mener han er utvalgt til å bestemme over liv og død ville jeg ihvertfall ikke stolt på. For noen er det ikke så vesentlig om han passes av personer i hvit frakk eller sort uniform.

Jeg stiller meg sterkt tvlilende til at en muslimsk terrorsit ville blitt psykologisert på samme måte. En muslimsk terrorist er muslimsk ekstremist. Stabell sier han skal ikke få noen særbehandling. Det er vel nettopp det han har fått. En hvit nordmann fra beste Oslos vestkant er gal eller ...

Norge har produsert en av verdens største politisk ideologiserte massedrapsmenn. Vi bør spørre oss hvorfor.

Vi kan begynner her (som vel til en viss grad kan assosieres med Oslos bedre vestkant og bibelbeltet på Vestlandet - Unnskyld, men jeg savner noen med nordlandsdialekt i rettssalen):

http://www.dagbladet...error/17555669/

http://www.diskusjon...owtopic=1364296

Lenke til kommentar

Hadde det vært en muslimsk terrorist, så hadde det sikkert vært en gruppe som hadde stått fram og sagt at det ble gjort på deres vegne, og da hadde igjen spørsmålet vært lettere. Hadde denne muslimske terroristen sagt at Osama bin laden kontaktet han fra det døde med telepati så hadde han vært psykotisk, uansett om det hadde sittet muslimer og argumentert for det ideologiske.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Aktoratet kommer i morgen mest sannsynlig til å legge ned påstand om utilregnelighet og dermed psykisk helsevern.

Dommerne har imidlertid det siste ordet. Dersom de to sakkyndige rapportene nuller hverandre ut, står de på en måte ved start, dog med en godt opplyst sak.

Nå er det i debatten på Nrk2 spørsmål om hans ytringsfrihet.

Som drapsdømt vil han være sterkt begrenset og underlagt et strengt kontrollregime. Hans ideologi er farlig siden de er sterkt knyttet til vold og vil dermed være forbudt. Han vil ikke få adgang til internett.

Vi dømmer i Norge til straff på grunn av handlinger og ikke på grunn av holdninger og ytringer. Nesten ingen fanger har adgang til Pc. Han forhandlet seg frem til dette. Det er svært fanger forunt å ha adgang til Pc.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og med soning/behandling under psykisk helsevern kan han få saken/helsetilstanden sin belyst på nytt, med jevne mellomrom ... Vi blir rett og slett ikke ferdig med denne saken så lett, dessverre ... :hrm:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg tenkte at sørlandet var en sentral del av bibelbeltet, men har vi et belte på vestlandet også? Hvor da tenker du?

Sunnmøre er iallefall en god kandidat til å være beltespennen. Kommunen jeg kommer ifra er iallefall en der politikerne neglisjerer nok skoleplass til fordel for kirkebevaring. KrFs sterkeste kommune.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Primær påstand fra aktoratet oppsummert.

Selv om der er sannsynlighetsovervekt for tilregnelighet så er reell tvil om han er utilregnelig tilstrekkelig til at han primært dømmes til tvunget psykisk helsevern. Dermed er det ikke aktuelt å vurdere noe annet når tvilen om psykose er sterk nok.

Se også:

Nettspillpsykose - psykose som oppstår i cyberrommet og ender i virkeligheten.

De etterlattes advokat sier i det dette skrives at heldigvis er det dommerne som skal felle den endelige dom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...