Gå til innhold

Det er ikke mye komplett over Komplett!


Anbefalte innlegg

Er du en stor bedrift, og har du mange kunder, skal du ha muligheten til å dekke etterspørselen og servicen det må medbringe, eller så har du selv bedt om klager osv.

 

McDonalds gjør det bra med varer osv :p

 

Da har du ikke vært på McDonalds på Tiller. Det må være verdens tregeste McDonalds. 10 stk i kø betyr 20 minutters venting. Eneste positive er at det er noen lekre damer som jobber der (Pamela blant annet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du en stor bedrift, og har du mange kunder, skal du ha muligheten til å dekke etterspørselen og servicen det må medbringe, eller så har du selv bedt om klager osv.

 

McDonalds gjør det bra med varer osv :p

 

Da har du ikke vært på McDonalds på Tiller. Det må være verdens tregeste McDonalds. 10 stk i kø betyr 20 minutters venting. Eneste positive er at det er noen lekre damer som jobber der (Pamela blant annet)

 

I krsand har de (eller hadde hvertfall) en garanti som sa at hvis du måtte vente over en viss tid (tror det var ett minutt eller no) så fikk du det gratis.

Lenke til kommentar

Anders Leipsland skrev om §30 i Forbrukerkjøpsloven:

 

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. "

 

Avhjelp i denne sammenhengen er å få rettet feil o.l. Dersom det viser seg at det ikke er feil (som kan være tilfellet her) må i følge den samme paragrafen:

 

"Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. "

 

Det som er viktig å skille her er lovene...

 

Angrerettloven er den sterkerste å bruke, som de andre skriver: En kan angre seg, og sende varene tilbake. Da har en krav på pengene tilbake, men må dekke returkostnader selv. I følge loven får du kun dekket alle utgifter hvis det dreier seg om "salg utenfor fast utsalgssted", noe som er definert som "salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgsted". Kjøp via nettbutikker defineres som "Annet fjernsalg enn telefonsalg", og følgende gjelder:

 

"salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgsted" (Paragraf 15, første ledd av Angrerettloven: http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-004.html#11)

 

Oppsummert: Dersom ikke nettbutikken tilbyr bedre vilkår enn loven, gjelder angrerettloven ved retur innen 14 dager. Dersom du har en åpenbar defekt vare skal nettbutikken dekke retur, men kommer til å sende deg en reparert vare/ny vare tilbake. Dette kan de gjøre flere ganger, så mitt råd er å "Angre", og heller kjøpe et annet sted for å spare tid og ergrelser.

Lenke til kommentar
Er du en stor bedrift, og har du mange kunder, skal du ha muligheten til å dekke etterspørselen og servicen det må medbringe, eller så har du selv bedt om klager osv.

 

McDonalds gjør det bra med varer osv :p

 

Da har du ikke vært på McDonalds på Tiller. Det må være verdens tregeste McDonalds. 10 stk i kø betyr 20 minutters venting. Eneste positive er at det er noen lekre damer som jobber der (Pamela blant annet)

 

I krsand har de (eller hadde hvertfall) en garanti som sa at hvis du måtte vente over en viss tid (tror det var ett minutt eller no) så fikk du det gratis.

 

Tror det var en periode for en stund siden. Da kjappet de seg, men nå går det treeegt. De andre sjappene i Trondheim er mye raskere. Er det noen som vet hva hun høye blonde på tiller heter?

Lenke til kommentar
..så mitt råd er å "Angre", og heller kjøpe et annet sted for å spare tid og ergrelser.

 

Kanskje her noe av problemet ligger..

 

Mange som "Angrer" og varene havner rett i hylla igjen uten å testes, dette siden de ikke har hørt noe om at det er en deffekt på det.

Og så får den neste som bestiller overta dritten..

 

Bare en tanke! :)

Lenke til kommentar

Har bestilt demovarer fra Komplett ved noen anledninger selv, og opplevd feil på komponentene flere ganger. Kan vel kanskje virke som om Komplett overlater feilsøkingen til kundene av og til, men i mitt tilfelle har jeg fått godt betalt hver gang; Et demobrukt P4S533 ble byttet i et flunkende nytt P4PE, og et demo GF2 GTS ble byttet i et nytt GF 3 golden sample. Disse eksemplene er fra januar dette året.

Lenke til kommentar

Skal komplett ta tilbake varer i butikken stiller de 200 spørsmål og skal selvfølgelig ha betaling for det hvis det ikke er noe galt med enheten.

 

Hmmz. Sikker på det??? Jeg har selv vært missfornøyd med et par deler jeg har fått anbefalt, og deler som er defekte. (en sjelden gang)

Servisen er super, og man får tilbake pengene etter loven!!!!! Dvs. hvis du har kjøpsloven på din side kan de ikke nekte deg pengene uansett.

Lenke til kommentar
Avhjelp i denne sammenhengen er å få rettet feil o.l. Dersom det viser seg at det ikke er feil (som kan være tilfellet her) må i følge den samme paragrafen:

 

Det er klart. Dersom du sender inn en vare som fungerer slik den skal så må du forberede deg på å betale selv. Butikkene skal jo ikke tape på at kunder sender inn fullt fungerende varer.

 

 

Angrerettloven er den sterkerste å bruke,

 

Angrerettloven er enkel fordi du kan angre uten å oppgi en grunn, men økonomisk sett så er det bedre å bruke forbrukerkjøpsloven.

 

Dersom du har en åpenbar defekt vare skal nettbutikken dekke retur, men kommer til å sende deg en reparert vare/ny vare tilbake.

 

De skal ikke dekke retur dersom du returnerer varen ved bruk av angreretten. (bare for å ha det avklart liksom)

 

 

Anders:

 

Gjelder dette bare DOA-varer, eller oxo produkter som tar kvelden etter f.ex. en måned?

 

Det gjelder alle reklamasjonssaker, så selger skal betale frakta for den brenneren din ja

Lenke til kommentar
Har man god tid ber man bare butikken og poste en rutur lapp med betalt porto.

Er ikke dårlig tid som gjør at jeg betaler returporto hver gang, men at det koster en 100-drings og få sendt "dritten" i retur fra postskranken.

 

...skal sies at jeg får extra stæsj iblant ( f.eks. extra s-ata adapter og lcd-backpanel o.l. ) uten kommentar i fakturaen fra Komplett - 'kult' tenker jeg, men burde jeg egentlig hatt fraktfritt hvis retur f.eks. ved DOA ( Dead On Arrival = død ved ankomst ) ?

 

... har handla for over 60 000 privat med Komplett siden nyttår, men ikke gjort noen spesiell avtale med de - kanskje dumt m.h.t. hva ( f.eks. retur-porto ) ? Penger er relevant tema, og det er blitt 1 tusenlapp bare p.g.a. retur herfra...

.

Lenke til kommentar

Her er grunnen til at jeg ikke kjøper fra webshop... ivertfall minst mulig. Det skaper mye problemer om noe er feil med komponentene. Har ved flere anledninger hatt feil på varer kjøpt over disk (både på Komplett og andre butikker), og spesielt på Kompletts butikker ordner ting seg veldig raskt og greit (erstatningsvare der og da). Må man sende inn, må man vente, og det har jeg ikke tålmodighet til. Betaler gladelig noen kroner ekstra for å ha en butikk å gå til, og noen butikkansatte å snakke med "face-to-face", da det da blir lettere å forklare problemet.

Lenke til kommentar
Her er grunnen til at jeg ikke kjøper fra webshop... ivertfall minst mulig. Det skaper mye problemer om noe er feil

OK, selvsagt skal ikke du klandres for at du har anledning til å gå innom en data-butikk borti gata:

 

- pappa, tar du snekka til by'n, husk jeg trenger en brenner...

 

:wink:

.

 

Klart, bor du langt unna er det like greit å bestille på webben. Men har man mulighet til å gå innom en databutikk (de fleste i Norge har det), så bør man overveie det. Mange gode grunner til å gjøre akkurat dette, selv om det koster noen kroner mer.

Lenke til kommentar
overLoad

Skrevet: 30 Aug 2003 10:47    Tittel:

 

 

tunefish skrev:
overLoad skrev:
SineTwo skrev:

Er du en stor bedrift, og har du mange kunder, skal du ha muligheten til å dekke etterspørselen og servicen det må medbringe, eller så har du selv bedt om klager osv.

McDonalds gjør det bra med varer osv

 

Da har du ikke vært på McDonalds på Tiller. Det må være verdens tregeste McDonalds. 10 stk i kø betyr 20 minutters venting. Eneste positive er at det er noen lekre damer som jobber der (Pamela blant annet)

 

I krsand har de (eller hadde hvertfall) en garanti som sa at hvis du måtte vente over en viss tid (tror det var ett minutt eller no) så fikk du det gratis.

 

Tror det var en periode for en stund siden. Da kjappet de seg, men nå går det treeegt. De andre sjappene i Trondheim er mye raskere. Er det noen som vet hva hun høye blonde på tiller heter?

 

Jeg bor faktisk på Tiller. Hvis jeg ser henne tror jeg kanskje jeg vet hvem det er. Men nå er det ganske lenge siden jeg spiste der, og i tillegg hatt kontakt med Tiller-folk. Jeg kjenner en som jobber på Mac'en, kanskje han kan spleise dere? Bor du på Tiller?

Lenke til kommentar

 

<litt om å handle i analoge butikker>

 

 

Kan ikke si jeg føler det er like smertefritt.

 

- Prisene er høyere.

 

- Få varer på lager, så det du vil ha må typisk bestilles mao lengre leveringstid enn om du kjøper på nett.

 

- Du har ikke angrerett! Dette har vi faktisk sett at noen på forumet har fått problemer med. dvs de har havna i en situasjon hvor de vil angre, men siden varen var kjøpt i vanlig butikk så har de ikke den muligheten

 

- Ved reklamasjoner så har de ofte ikke en godkjent erstatningsvare og man blir nødt til å vente.

 

- Havner du i en diskusjon så må du ofte diskutere med selgere som ikke kan noe om data og hvertfall ikke noe jus! Endel forbrukere som ikke er flinke i diskusjoner og usikre på sine rettigheter blir også ofte lurt. Handler du på nett kan man bare stikke innom forumet og spørre om råd. Da kan man også sitte i ro og fred og skrive en velforumlert mail med henvisninger til lovdata.no istede for å måtte ta beslutninger på noen få og hektiske sekund. Du får også noe "bevismateriale". Forbanna kjedelig når selgere nekter for løfter som de bare har gitt muntlig.

 

Til slutt, jeg stoler faktisk mer på at PS Data og Komplett.no fortsatt eksisterer om 4 år. Lokale sjapper derimot har en tendens til å forsvinne (kanskje ikke så aktuelt for akkurat Datakjeden men for endel andre så er det).

Lenke til kommentar

 

<litt om å handle i analoge butikker>

 

 

Kan ikke si jeg føler det er like smertefritt.

 

- Prisene er høyere.

 

- Få varer på lager, så det du vil ha må typisk bestilles mao lengre leveringstid enn om du kjøper på nett.

 

- Du har ikke angrerett! Dette har vi faktisk sett at noen på forumet har fått problemer med. dvs de har havna i en situasjon hvor de vil angre, men siden varen var kjøpt i vanlig butikk så har de ikke den muligheten

 

- Ved reklamasjoner så har de ofte ikke en godkjent erstatningsvare og man blir nødt til å vente.

 

- Havner du i en diskusjon så må du ofte diskutere med selgere som ikke kan noe om data og hvertfall ikke noe jus! Endel forbrukere som ikke er flinke i diskusjoner og usikre på sine rettigheter blir også ofte lurt. Handler du på nett kan man bare stikke innom forumet og spørre om råd. Da kan man også sitte i ro og fred og skrive en velforumlert mail med henvisninger til lovdata.no istede for å måtte ta beslutninger på noen få og hektiske sekund. Du får også noe "bevismateriale". Forbanna kjedelig når selgere nekter for løfter som de bare har gitt muntlig.

 

Til slutt, jeg stoler faktisk mer på at PS Data og Komplett.no fortsatt eksisterer om 4 år. Lokale sjapper derimot har en tendens til å forsvinne (kanskje ikke så aktuelt for akkurat Datakjeden men for endel andre så er det).

 

Det er ikke værre enn å skrive et brev (noe forbrukerrådet og anbefaler).

Helt enig i at etablerte nettbutikker som kommer til å vare er bedre en hypoer som er borde før garantien går ut.

 

Til slutt: Dette med dårlig service hos større firmaer er en gjenganger over alt, ikke bare i data. Det finnes gode aktører og det finnes mindre gode aktører. Så lenge vi har et lovverk som beskytter forbrukeren, og et organ til å hjelpe oss (forbrukerrådet) så ser jeg ikke problemet med å handle noe sted. Folk blir alltid fort villige til å yte litt ekstra når du kommer med forbrukerrådet på slep. Oftest så hjelper det å bare nevne de - helst skriftlig etter skriftlig avslag på legitimt krav.

Lenke til kommentar

 

<litt om å handle i analoge butikker>

 

 

Kan ikke si jeg føler det er like smertefritt.

 

- Prisene er høyere

 

Fordi man har mulighet til å få hjelp av en butikkansatt. Butikkansatte/selgere koster penger, og ettersom man på denne måten bruker mer tid pr. kunde må man ha flere ansatte enn en web-butikk. En annen grunn er at du har en butikk å gå til... altså dyrere lokaler. Nettbutikker kan i praksis ha lager på gutterommet hjemme, eller ett slitt lagerlokale langt ute på landsbygda.

 

- Få varer på lager, så det du vil ha må typisk bestilles mao lengre leveringstid enn om du kjøper på nett.

 

Jobber selv i butikk. Vi har like stort utvalg av digitale kamera som nettbutikker. Og bestillingsvarer får vi ofte levert senere samme dag med budbil fra importør. Er det utsolgt fra leverandør, får vi det gjerne samme dag som nettbutikkene får det, og ettersom kunden kan komme innom samme dag og hente, så får han varen raskere enn de som står på venteliste i nettbutikkene.

 

- Du har ikke angrerett! Dette har vi faktisk sett at noen på forumet har fått problemer med. dvs de har havna i en situasjon hvor de vil angre, men siden varen var kjøpt i vanlig butikk så har de ikke den muligheten

 

Grunnen til dette er at man har mulighet til å prøve ut/se på (avhenger av hva man kjøper) varen i en butikk, noe man ikke har ved web-kjøp.

 

- Ved reklamasjoner så har de ofte ikke en godkjent erstatningsvare og man blir nødt til å vente.

 

Leverte inn ett defekt hovedkort til Kompletts butikk i Møllergata. Fikk nytt (og bedre) kort etter 5 minutters testtid. Leverte inn en defekt harddisk en annen gang, og fikk raskt ny. Hadde dette vært kjøpt i web-butikken, hadde det vært minst 2 ukers ventetid pr. gjenstand.

 

- Havner du i en diskusjon så må du ofte diskutere med selgere som ikke kan noe om data og hvertfall ikke noe jus! Endel forbrukere som ikke er flinke i diskusjoner og usikre på sine rettigheter blir også ofte lurt.

Føler at de jeg har snakket med på Komplett og i andre spesialforretninger (styr unna Spaceworld = min erfaring) har hatt god peiling på det de snakker om. Har heller ikke blitt lurt, eller forsøkt lurt. Som selger prøver jeg heller ikke å lure kunder.

 

Handler du på nett kan man bare stikke innom forumet og spørre om råd. Da kan man også sitte i ro og fred og skrive en velforumlert mail med henvisninger til lovdata.no istede for å måtte ta beslutninger på noen få og hektiske sekund. Du får også noe "bevismateriale". Forbanna kjedelig når selgere nekter for løfter som de bare har gitt muntlig.

 

Det kan man gjøre i en vanlig butikk også. Man bare gjør samme research før man drar til butikken, og skriver gjerne ut paragrafer og diverse annet som "bevis" til butikken. På den måten kan man få til en diskusjon som løses på få minutter i stedet for at man må vente 2-3 døgn på svar på hver eneste e-post man skriver. Kan ta ett par måneder å løse saken da.

 

Til slutt, jeg stoler faktisk mer på at PS Data og Komplett.no fortsatt eksisterer om 4 år. Lokale sjapper derimot har en tendens til å forsvinne (kanskje ikke så aktuelt for akkurat Datakjeden men for endel andre så er det).

 

Det er jeg enig i. Dyre ting kjøper jeg kun fra Komplett, mens Digital Impuls er min leverandør av forbruksmateriell (ikke kø, ca. samme priser som Komplett og hvem leverer inn en defekt cd-r som reklamasjon liksom?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...