norsemanGrey Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Heisann folkens! Jeg kunne trenge litt hjelp i dag. Jeg har nemlig en media server som trenger litt oppgradering. Jeg bruker den primert til lagring (og backup) av filmer, musikk og bilder ++, og for å streame til andre PC'er i huset. Den har pr i dag 7 harddisker (relativt nye, 5x2TB og 2x250GB), men både HK (LanPary), CPU og minne begynner å dra på åra og jeg begynner å få problemer med å finne kompatible drivere osv. Er det noen som kunne kommet med non anbefalinger og hjulpet meg litt på vei med å velge ut noen komponenter som kunne vært fornuftige å puttet inn i denne PC'en? En viktig ting er ihvertfall at der er nok SATA porter. Takker på forhånd Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 Ingen somhar noe input? Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Noen som kan anbefale et ok hovedkort til formålet ihvertfall? Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 2-3k. Jeg kan ikke tenke meg at det skal noe mer til en det? Jeg tar kanskje feil, men det viktigste er å finne det mest riktige til formålet Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Hva slags oppsett kjører du på serveren som gjør det vanskelig å finne drivere? Man trenger jo ikke akkurat å kjøre bleeding edge på en server, og FreeBSD og linux (de best egnede serverOS-ene i den rekkefølgen) fjerner jo som hovedregel ikke drivere i nyere utgaver, og Windows Server har vel en 10+ år levetid for end of life. Jeg kjører hjemmeserveren på en E6600 og et tilsvarende gammelt hovedkort, noe som går helt fint, selv om det sannsynligvis byttes ut snart pga. oppgradering av en annen maskin. For å være ærlig ville jeg gått for minst mulig idle strømforbruk og automatisk viftekontroll på CPU-kjøleren da det største problemet gjerne er varme, og dermed viftestøy - ikke mangel på hestekrefter. Spesielt i en PC med syv disker, de trenger jo litt kjøling. Jeg ville gått for en i3-prosessor (andre generasjon med HD 3000-grafikk, i fall du skulle få lyst til å bruke den til lett spilling eller htpc-bruk) og det billigste Z68-hovedkortet du kan finne med nok sata-porter (bruk prsjakt.no og søkealternativene) Jeg ville heller ikke brydd meg om at portene er SATAII, sannsynligheten for at bussen blir flaskehalsen fremfor diskene er ganske liten. 7 sataporter er dessverre ikke hovedregelen på hovedkort, men det kan hende du har et SATA PCIE-kort allerede i dag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå