Gå til innhold

– Vi må slutte med ultravolden


Anbefalte innlegg

Argumentet "er bare å ikke" er ikke holdbart. Det at man kan lage noe betyr ikke at man skal eller bør gjøre det.

 

Jeg er enig med at det å skrive noe så simpelt som det han skrev bli for vagt fra et objektivt perspektiv men det betyr heller ikke at man ikke skal eller ikke bør gjøre det. Dersom denne ultravolden selger bra for de spesifikke utviklerne av slike spill så ser de absolutt ingen grunn til å ikke fortsette med det. Det er også slik at mange mennesker ser på denne ultravolden som 'underholderne' i kontrast med andre som ser på dette som 'unødvendig'. :hmm:

 

I forbindelse med dette så blir personlige meninger irrelevant ettersom at det er så mange forskjellige synspunkt hvorav ingen av dem er mer korrekt enn andre. Din personlige mening er like gyldig som en annen persons mening - diskusjonen blir nesten helt subjektivt som derav fører til at man ikke kan komme fram til en endelig konklusjon. :)

 

Mitt spørsmål i forhold til den ekstreme volden vi ser i dagens spill er: Hvor blir det av handlingen og hvorfor må spill være så voldelige?

 

WoW er et godt eksempel på at slik grafisk vold er helt unødvendig for å tjene store summer.

 

Det har ikke så mye med hverken subjektiv eller objektiv oppfatning. Jeg ser litt uforstående på motstanden ethvert spørsmål om nødvendighet av vold blir møtt med. Forskningen på vold i spill er fremdeles i startfasen sammenlignet med forskning på andre medier. Jeg synes det økonomiske argumentet er dårlig så lenge forskningen fortsatt er tvetydig i forhold til virkningen av vold i spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva forskningen mener om det påvirker eller ikke syns jeg ikke er så viktig.

Det som jeg syns er mer viktig at det er blitt en slags trend blant utviklerne å kopiere værandre

bare fordi en ide selger bra.

Nå har det alltid vært kopiering i spillbransjen, men jeg syns den siste tids FPS spill har gått over alle støvelskaft.

Det er blitt en slags konkuranse om hvem som kan klare å herme etter den beste i klassen mest

bare med ett par små forandringer her og der og med en annen historie.

Og hvis du får mange som hermer etter hverandre så vil sjangeren og spillene etter hvert falle i kvalitet

fordi folk får høyre og høyere forventninger og til slutt blir å kreve noe unikt.

 

Kvalitet over kvantatitet bør normen være.

Lenke til kommentar

Kvalitet over kvantatitet bør normen være.

 

Det ideelle er at alle spillutviklere produserer spill av en høy kvalitet hvorav virkeligheten henviser til det faktum at det er kvantitet i form av lav kvalitet, lave kostnader og høyt salgstall som er motiverende. Noen eksempler er CoD, Bulletstorm, Diablo 3 og lignende. Dette er hovedsakelig spill som er enkle å produsere av lav kvalitet men som allikevel selger dramatisk mye noe som derav ikke gir dem noen som helst grunn til å gjøre noe annet. :)

Lenke til kommentar

Kvalitet over kvantatitet bør normen være.

 

Det ideelle er at alle spillutviklere produserer spill av en høy kvalitet hvorav virkeligheten henviser til det faktum at det er kvantitet i form av lav kvalitet, lave kostnader og høyt salgstall som er motiverende. Noen eksempler er CoD, Bulletstorm, Diablo 3 og lignende. Dette er hovedsakelig spill som er enkle å produsere av lav kvalitet men som allikevel selger dramatisk mye noe som derav ikke gir dem noen som helst grunn til å gjøre noe annet. :)

 

Diablo 3 var dog ett av tidenes mest forventende spill.

Forventningene var skyhøye, mange av fansen hadde jo tross alt ventet i over 10 år.

Men ja, enig i mye av det du sier selv om jeg syns det er synd.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

For meg personlig har ikke vold i spill en underholdende eller positiv plass. Ofte er den heller noe man må mase seg gjennom på veien til å få gjennomført strategien sin eller på vei gjennom storyen.

 

I Civilization og WarCraft (desktop) kan du konvertere en enhet til din side i stedet for å utrydde den. Dette er for meg mer tilfredsstillende enn å knerte 20 thugs i et RPG. Så det går fint an å finne andre løsninger enn å bare ty til vold i enhver situasjon.

 

Jeg husker en gang at jeg ble fascinert over å se blod i et spill som vissnok skulle ha vært forbudt ett eller annet sted... Men det var på Commodore 64 og jeg var vel en plass tidlig i puberteten. Nå til dags vil jeg heller bort fra den kjedelige hverdagen når jeg spiller, og da er spill som gjenspeiler de triste nyhetssendingene ikke veien å gå.

 

Forøvrig har jeg ikke fått startet Diablo III på to uker pga. problemer med internett på mitt tilkoblingspunkt, og jeg angrer som en hund på at jeg kjøpte spillet. Kontrollbehovet til Blizzard har ødelagt opplevelsen for meg totalt. Jeg kjøper ikke spill fra dem igjen.

Lenke til kommentar

Nå er eg litt usikker på kva dei tenker på som ultravold egentlig, spesielt når eg leser kommentarane.

 

Eg skal innrømma at eg ikkje liker overdrevet gørr ala nye Mortal Combat spillene, kor det skulle være så jævlig cinematisk i øyeblikket du drar ryggraden ut av stakkaren, men det plager meg fint lite med korleis volden utbreia seg i Modern Warfare 2, Mass Effect serien, etc.

 

Problemet er vel at denne ekstreme glorifiseringen av gørr begynner å bli populær, og eg kan absolutt forstå og sei meg enig i at eg vil mykje heller ha spill som ikkje er slik.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er viktig om et spiller ultravoldelig eller ikke. Bare gameplayet og/eller storyen er bra syns jeg er viktig hvis det skal være ultravold så syns jeg at det skal ha noe med storyen å gjøre å ikke bare være for show (litt kan det jo være).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...