Gå til innhold

– Vi må slutte med ultravolden


Anbefalte innlegg

Plant vs Zombies klarer seg kanskje uten brutal vold, men i spill som ROHOS, Dragonage: Origins og utallige andre er vold et viktig element som viser den brutale virkeligheten i et ekte eller fiktivt univers.

Ja, som KayAU var inne på kan vold være med på å underbygge en stemning og gi spilleren et inntrykk av alvor. Men den illusjonen forsvinner i alle fall for meg når fiendene står i kø for å dø fra spillets begynnelse til slutt. Det blir ingen spenning igjen, det blir forutsigbart, mekanisk og kjedelig. Å pøse på med flere fiender og mer vold fremstår for meg som et desperat forsøk fra utviklere (og kanskje i enda større grad utgivere). De ser at action selger, og tror at dobbelt så mye må selge dobbelt så bra. Men som sagt: Half-Life hadde ikke vært et bedre spill med flere fiender og mer makabre våpen. Tvert imot, det hadde blitt langt mindre interessant.

 

Det var litt artig at du nevner Dragon Age, de øyeblikka jeg husker best og trivdes best med i det spillet var de gangene jeg klarte å overliste fienden uten å måtte ty til kamp. Det var altså ikke dreping og vold som var målet. Mye av kritikken mot Dragon Age 2 gikk jo også på at det spillet ble et mer rendyrket actionspill, og dermed betydelig grunnere. Det vil jeg tro skyldes nettopp at det ikke var vold som var drivkraften til spillerne, det var bare en del av den krigsrammede og plagede verdenen de prøvde å redde.

Endret av Aasgaard
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk faktisk Fallout 3 og Fallout:NV modda slik at lemmer ikke faller av i hytt og pine når du skyter på fiender. Det er på sitt merkeligste når man skyter raiders i fjeset med en pistol og hodet faller av. Men det ble modda hovedsakelig fordi det så dumt ut, ikke fordi det var så voldelig.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forestille meg at spill kan være noe spesielt 'gøy' uten denne ultravolden. Denne volden er veldig underholdende - noe jeg tror de fleste er enig i.

 

Jeg finner ikke ultravold i spill spesielt underholdene. Bullet time kameraet i Max Payne 3 der vi får se kulene penetrere kroppen på grafisk vis kunne jeg godt unnvært. "Happy Tree Friends" eller "Terkel i knipe" med sin ultrategneserievold er morsomt. "Realistisk" ultravold er ikke noe jeg trenger for å ha det gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er tilbøyelig å være litt enig.

Å lage voldsspill og FPS er lett du trenger ikke veldig dyktige folk til det.

Å lage noe kreativt der du tar i bruk nye ideer og vinklinger

samt at spillene rett og slett er gøyale å spille er vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forestille meg at spill kan være noe spesielt 'gøy' uten denne ultravolden. Denne volden er veldig underholdende - noe jeg tror de fleste er enig i.

 

Jeg finner ikke ultravold i spill spesielt underholdene. Bullet time kameraet i Max Payne 3 der vi får se kulene penetrere kroppen på grafisk vis kunne jeg godt unnvært. "Happy Tree Friends" eller "Terkel i knipe" med sin ultrategneserievold er morsomt. "Realistisk" ultravold er ikke noe jeg trenger for å ha det gøy.

 

Det er ikke ultravolden i seg selv som er morsom - den bidrar til å skape helheten av spillet. Med andre ord så er bullet time i Max Payne, devour i The Darkness og dismemberment i Dead Space nødvendig for å skape den suksessen de har i dag.

 

Det at du syntes det er ubehagelig eller "unødvendig" er helt greit. Du er nok ikke alene om det men jeg tror nok at - med alle respekt - det muligens gjelder for de eldre som ikke vokste opp med slik ultravold.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forestille meg at spill kan være noe spesielt 'gøy' uten denne ultravolden. Denne volden er veldig underholdende - noe jeg tror de fleste er enig i.

 

Jeg finner ikke ultravold i spill spesielt underholdene. Bullet time kameraet i Max Payne 3 der vi får se kulene penetrere kroppen på grafisk vis kunne jeg godt unnvært. "Happy Tree Friends" eller "Terkel i knipe" med sin ultrategneserievold er morsomt. "Realistisk" ultravold er ikke noe jeg trenger for å ha det gøy.

 

Det er ikke ultravolden i seg selv som er morsom - den bidrar til å skape helheten av spillet. Med andre ord så er bullet time i Max Payne, devour i The Darkness og dismemberment i Dead Space nødvendig for å skape den suksessen de har i dag.

 

Det at du syntes det er ubehagelig eller "unødvendig" er helt greit. Du er nok ikke alene om det men jeg tror nok at - med alle respekt - det muligens gjelder for de eldre som ikke vokste opp med slik ultravold.

 

Det er ikke bullet time jeg kritiserer. Det er nærbildene i avslutningen av et angrep jeg er mot. Bullet time er hele grunnen til at jeg spiller Max Payne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bullet time jeg kritiserer. Det er nærbildene i avslutningen av et angrep jeg er mot. Bullet time er hele grunnen til at jeg spiller Max Payne.

 

Hvorfor? Syntes du det er ubehagelig eller vemmelig? Hvis du gjør det så er det selvfølgelig helt greit. Jeg kjenner flere personer som blir kvalm av sånt som er i alderen 35-45. :)

Lenke til kommentar

Fikk faktisk Fallout 3 og Fallout:NV modda slik at lemmer ikke faller av i hytt og pine når du skyter på fiender. Det er på sitt merkeligste når man skyter raiders i fjeset med en pistol og hodet faller av. Men det ble modda hovedsakelig fordi det så dumt ut, ikke fordi det var så voldelig.

Du kan til og med skyte hode av folk med BB hvis de har lav helse.

Helt greit at mini nukes genererer bloody mess, det virker realistisk men ikke at du skyter hue av folk med pistol. Ble også veldig lei killcam, helt greit i noen situasjoner som når du dreper en quest boss, men ikke når du dreper kakelakker. Hadde en fordel det ga deg en annen kameravinkel så du ofte kunne se rundt hjørner.

Lenke til kommentar

Du kan til og med skyte hode av folk med BB hvis de har lav helse.

Helt greit at mini nukes genererer bloody mess, det virker realistisk men ikke at du skyter hue av folk med pistol. Ble også veldig lei killcam, helt greit i noen situasjoner som når du dreper en quest boss, men ikke når du dreper kakelakker. Hadde en fordel det ga deg en annen kameravinkel så du ofte kunne se rundt hjørner.

 

Må spill virkelig være realistiske? Savner hvordan ting var før da man ikke var så veldig opptatt av realisme (med unntaket av grafikk). Jeg syntes det er underholderne med litt overdriving.

Lenke til kommentar

Du kan til og med skyte hode av folk med BB hvis de har lav helse.

Helt greit at mini nukes genererer bloody mess, det virker realistisk men ikke at du skyter hue av folk med pistol. Ble også veldig lei killcam, helt greit i noen situasjoner som når du dreper en quest boss, men ikke når du dreper kakelakker. Hadde en fordel det ga deg en annen kameravinkel så du ofte kunne se rundt hjørner.

 

Må spill virkelig være realistiske? Savner hvordan ting var før da man ikke var så veldig opptatt av realisme (med unntaket av grafikk). Jeg syntes det er underholderne med litt overdriving.

Nei de trenger ikke være realistiske, men det er greit at ting henger logisk sammen som at et kraftig våpen har tydelig større effekt en et svakt.

Hele Fallout 3/ NV verdenen ga ingen mening realistisk set, 200 år siden atomkrigen og du kunne finne mat, røyk og medisiner som var brukbare og ingen hadde plyndret før deg selv om de lå rett ved en bosetning.

Men hadde de ikke hatt dette ville det ikke vært et post apokalyptisk spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at du syntes det er ubehagelig eller "unødvendig" er helt greit. Du er nok ikke alene om det men jeg tror nok at - med alle respekt - det muligens gjelder for de eldre som ikke vokste opp med slik ultravold.

Jeg tror slett ikke det har med hvilke spill man hadde tilgjengelig i oppveksten å gjøre. Jeg tror snarere det er det faktum at man vokser opp som gjør at man mister litt av interessen, og oppfatter en del ting ungdom synes er "kult" som relativt unitelligent og pubertalt. Det fantes sjokkerende spill i gamle dager også, og jeg husker godt at vi syntes det var rått når noe overgikk det vi hadde sett fra før. Men når man når en viss alder har man nok lettere for å gjennomskue at slikt som regel er billige triks for å skjule mangel på godt gameplay. Eller i beste fall bare en gimmick. Og ja, jeg mener bestemt at bransjen i stor grad skreddersyr spillene sine for å tekkes pubertale gutter, og skjuler det bak "18+".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det at du syntes det er ubehagelig eller "unødvendig" er helt greit. Du er nok ikke alene om det men jeg tror nok at - med alle respekt - det muligens gjelder for de eldre som ikke vokste opp med slik ultravold.

Jeg tror slett ikke det har med hvilke spill man hadde tilgjengelig i oppveksten å gjøre. Jeg tror snarere det er det faktum at man vokser opp som gjør at man mister litt av interessen, og oppfatter en del ting ungdom synes er "kult" som relativt unitelligent og pubertalt. Det fantes sjokkerende spill i gamle dager også, og jeg husker godt at vi syntes det var rått når noe overgikk det vi hadde sett fra før. Men når man når en viss alder har man nok lettere for å gjennomskue at slikt som regel er billige triks for å skjule mangel på godt gameplay. Eller i beste fall bare en gimmick. Og ja, jeg mener bestemt at bransjen i stor grad skreddersyr spillene sine for å tekkes pubertale gutter, og skjuler det bak "18+".

 

Det handler ikke om at ultravold er 'kult' men heller det faktum at det kan - avhengig av hvem som spiller - føre til at spilleren lettere kan bli en del av spillverdenen. Dette varierer selvfølgelig på bakgrunn av hva slags spillsjanger det er snakk om. Jeg er enig i at det eksisterer overdreven bruk av denne 'ultravolden' men å konstatere at 'ultravold' er noe for uintelligente ungdommer blir urettferdig for de spillene som faktisk utnytter dette på en god måte. I forbindelse med de spillene som utnytter denne 'ultravolden' så har den faktisk en funksjon som bidrar til spillets helhet. Dersom det er snakk om tankeløse spill med 'ultravold' så kan jeg si meg enig.

 

En hengiven gamer bryr seg like mye om alt i spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på spillene ja. Personlig ga det meg overhodet ingenting at karakterene mine i Dragon Age skulle være påklistret med blod hele tiden. Denne voldstraileren de plutselig kom med syntes jeg bare var barnslig. Nå gjorde det likevel ikke så mye for spillopplevelsen totalt sett, så jeg endte opp med å bare ignorere det.

 

Langt verre er for eksempel den overdrevne bruk av killcams i en del spill. Ikke bare blir man fort lei, men det ødelegger også flyten i spillet, og er snarere med på å distansere meg fra spillverdenen enn at jeg blir en del av den.

 

Alder har nok også mye å si, ta for eksempel Mortal Kombat som lagde endel oppstyr i sin tid. Da det kom syntes jeg det voldelige aspeketet var utrolig spennende. Forleden prøvde jeg MK 9, og det tok ca 30 minutter før all zooming/benbrudd kun resulterte i et stort gjesp.

Endret av Wrathmont
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare tull at ultravold trenger å være en del av alle spill.

Men hvis man ser veldig firkantet på det så inneholder vel omtrent alle spill vold i mer eller mindre grad.

Mario hopper på gombas, link svinger sverd etc.

Men man har eksempler på der spill ikke har så mye uktravold men likevel har fått stor fanbase.

Minecraft er ett sanboxspill og det er lite som minner om nedslakting og involler som flyr her og der likevel har det oppnådd enorm suksess.

Limbo inneholder heller ikke ultravold men har også

blitt veldig poulært.

 

poenget er at man må nødvendigvis ikke ha

hjernedød action for at ett spill skal være suksessfult.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-snip-

 

poenget er at man må nødvendigvis ikke ha

hjernedød action for at ett spill skal være suksessfult.

 

Selvfølgelig. Men dessverre så er sannheten slik i dag at hjernedød action med lite eller ingen innovasjon kan gjøre spill svært suksessfulle: Hint - Call Of Duty (de senere spillene i serien). Jeg tar selv avstand fra slike spill. :)

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Det er ikke bullet time jeg kritiserer. Det er nærbildene i avslutningen av et angrep jeg er mot. Bullet time er hele grunnen til at jeg spiller Max Payne.

 

Hvorfor? Syntes du det er ubehagelig eller vemmelig? Hvis du gjør det så er det selvfølgelig helt greit. Jeg kjenner flere personer som blir kvalm av sånt som er i alderen 35-45. :)

 

Jeg blir ikke kvalm, jeg synes bare det er unødvendig med overdreven vold. I en kortfilm med Phil Collins var punch line, "Violence must never be the star of the movie." Personlig synes jeg Max Payne beveger seg helt i grenseland med slo-mo nærbilder av skudd som penetrerer en kropp.

 

Jeg kan ta en sammenligning med en film. I Hostel er hele poenget med filmen den sinnsyke volden. Det er ikke noe innhold i den utover volden med unntak av det innholdet tilhengerne genererer i eget hode for å forsvare filmen.

 

Jeg synes det er helt legitimt å stille spørsmål ved den grafiske volden i nyere spill og om den er nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bullet time jeg kritiserer. Det er nærbildene i avslutningen av et angrep jeg er mot. Bullet time er hele grunnen til at jeg spiller Max Payne.

 

Hvorfor? Syntes du det er ubehagelig eller vemmelig? Hvis du gjør det så er det selvfølgelig helt greit. Jeg kjenner flere personer som blir kvalm av sånt som er i alderen 35-45. :)

 

Jeg blir ikke kvalm, jeg synes bare det er unødvendig med overdreven vold. I en kortfilm med Phil Collins var punch line, "Violence must never be the star of the movie." Personlig synes jeg Max Payne beveger seg helt i grenseland med slo-mo nærbilder av skudd som penetrerer en kropp.

 

Jeg kan ta en sammenligning med en film. I Hostel er hele poenget med filmen den sinnsyke volden. Det er ikke noe innhold i den utover volden med unntak av det innholdet tilhengerne genererer i eget hode for å forsvare filmen.

 

Jeg synes det er helt legitimt å stille spørsmål ved den grafiske volden i nyere spill og om den er nødvendig.

 

 

Liker du ikke volden i spillet så er det ikke verre en å IKKE spille det:P Jeg ser ikke hostel filmene pga jeg ikke liker slik vold MEN at andre skal få lov å se den er jo ikke noe JEG har med å gjøre!

Er som de som kjefter på voldelige tv program eller tv serier med for mye sex osv, er bare å IKKE se på kanalen:P er valgfritt å så lenge det er det så har man ikke noe å argumentere mot eller for!

Lenke til kommentar

Det er ikke bullet time jeg kritiserer. Det er nærbildene i avslutningen av et angrep jeg er mot. Bullet time er hele grunnen til at jeg spiller Max Payne.

 

Hvorfor? Syntes du det er ubehagelig eller vemmelig? Hvis du gjør det så er det selvfølgelig helt greit. Jeg kjenner flere personer som blir kvalm av sånt som er i alderen 35-45. :)

 

Jeg blir ikke kvalm, jeg synes bare det er unødvendig med overdreven vold. I en kortfilm med Phil Collins var punch line, "Violence must never be the star of the movie." Personlig synes jeg Max Payne beveger seg helt i grenseland med slo-mo nærbilder av skudd som penetrerer en kropp.

 

Jeg kan ta en sammenligning med en film. I Hostel er hele poenget med filmen den sinnsyke volden. Det er ikke noe innhold i den utover volden med unntak av det innholdet tilhengerne genererer i eget hode for å forsvare filmen.

 

Jeg synes det er helt legitimt å stille spørsmål ved den grafiske volden i nyere spill og om den er nødvendig.

 

 

Liker du ikke volden i spillet så er det ikke verre en å IKKE spille det:P Jeg ser ikke hostel filmene pga jeg ikke liker slik vold MEN at andre skal få lov å se den er jo ikke noe JEG har med å gjøre!

Er som de som kjefter på voldelige tv program eller tv serier med for mye sex osv, er bare å IKKE se på kanalen:P er valgfritt å så lenge det er det så har man ikke noe å argumentere mot eller for!

 

Argumentet "er bare å ikke" er ikke holdbart. Det at man kan lage noe betyr ikke at man skal eller bør gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentet "er bare å ikke" er ikke holdbart. Det at man kan lage noe betyr ikke at man skal eller bør gjøre det.

 

Jeg er enig med at det å skrive noe så simpelt som det han skrev bli for vagt fra et objektivt perspektiv men det betyr heller ikke at man ikke skal eller ikke bør gjøre det. Dersom denne ultravolden selger bra for de spesifikke utviklerne av slike spill så ser de absolutt ingen grunn til å ikke fortsette med det. Det er også slik at mange mennesker ser på denne ultravolden som 'underholderne' i kontrast med andre som ser på dette som 'unødvendig'. :hmm:

 

I forbindelse med dette så blir personlige meninger irrelevant ettersom at det er så mange forskjellige synspunkt hvorav ingen av dem er mer korrekt enn andre. Din personlige mening er like gyldig som en annen persons mening - diskusjonen blir nesten helt subjektivt som derav fører til at man ikke kan komme fram til en endelig konklusjon. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...