Gå til innhold

– Vi må slutte med ultravolden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å vise oss at det går ann og lage et bra spill som ikke er voldelig da Warren?

 

Du kan ikke leve på Deus Ex lengre, du er i posisjon til å overbevise oss: Så bare gjør det.

 

Inntil videre nyter jeg gode spill enten de er ultravoldelige eller ikke,

  • Liker 5
Lenke til kommentar

ultravold? for og være ærlig er bare manhunt og condemded lignende spill eg vil definerie som "Ultravold" er der vold er så groteskt at manhunt 2 blei banlyst fra norge, DET er ultravold , det han beskriver er noe fleste ikkje bryr seg om ein gang i dag når ser det for vi har sett masse filmer og lignende før

 

oftest er det punktet han beskriver brukt som "vendepunkt" der du skal få eit "hat" for gissel takeren som skal gi deg ein drifskraft gjennom spillet . Om dei lager det så detalje rike og grotesk måte er jo must om det skal være ein sykopath for min del, men ellers bryr eg meg ikkje så mye om det om resten av spillet er bra

 

synest det er meir irriterende med dårlige repetive oppdrag som er mer irriterende :p

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er masse ultravold i spill. Kratis drar hode av guder f.eks. Masse er det, og det jo ikke noe å diskutere. Spørsmålet er om det har blitt for mye. Selv elsker jeg dette, og håper ikke det forsvinner, for det skjer ikke likevel.

Men det er viktig med flere tanker i hodet på en gang. DOOM var jo egentlig like voldelig som spillene idag, men med pikselert grafikk er det jo en forskjell. Derfor er ikke nødvendigvis spill blitt mer voldelige, men grafikken er blitt bedre.

 

Derfor er PEGI viktigere enn noen gang. Det er det eneste verktøyet man har. Om man følger dette vil man ikke ha disse diskusjonene, da blir det som på film. Idag hanler jo mor og far 18+ spill til barna sine på 12 fordi de ikke vet bedre. Det som slammer meg nå, tilhører denne gruppen, og de skal fortelle meg at de tar ikke skade av det, og det er sikkert rikgitg. Men betyr det at vi ikke skal ha regler for noenting?

 

Nei det gjør det ikke. Spillvold (grafikken) vil bli bedre/verre i årene som kommer, og da vil nok PEGI bli lovfestet og bedre fulgt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vold i dataspill er i utgangspunktet ikke så viktig, men når enkelte selskaper klarer å skildre skuddskader på en veldig realistisk måte, ødelegger det for innlevelsen min i andre lignende spill. Det er som med grafikk. Når noen pusher grensene, ser du med en gang feil og mangler hos de som ikke gjør det. Det er irriterende, og ødelegger illusjonen om at du trasker rundt i en verden som er "ekte".

Lenke til kommentar

Synes det hele har blitt litt oppblåst. Skjønner reaksjonene, men de er veldig lite reflekterte. Det var to demoer like etter hverandre som var litt "råe". God of War (sjette spillet i en serie som er kjent for å være voldelig) hvor folk faktisk ikke jubla til volden bare slutten av demoen, og Last of Us hvor de kutta før du så noe særlig gore (og igjen folk jubla på slutten av demoen, ikke nødvendigvis for volden).

 

Utenom de to så var det ikke noe så fantastisk voldelig som ble vist på scenene. Det var en haug med veldig standard shooter-spill (Far Cry 3, Halo, Splinter Cell, Crysis 3, Dead Space 3, CoD, Watch Dogs) som bare hadde standard "skyt, død" action. Også hadde man AC3 hvor igjen det er femte spillet i serien og ikke noe overdrevent i forhold til hva man har sett før i serien.

 

Så ja, i bunn og grunn så snakker man egentlig bare om det siste øyeblikket i Last of Us demoen, som i mine øyne egentlig bare prøvde å illustrere at spillet er satt i en "rå" verden, men fortsatt setter en grense for hvor grafisk det hele skal være.

 

Også må man ikke glemme at ble vist en haug med ikke-voldelige spill og spill med tegneserie vold. Rayman, Need for Speed, Sim City, Madden, Fifa, Forza, Nike Kinect Training, Dance Central, Wreckateer, Playstation All-stars, Wonder Book og nesten alt som ble vist av Nintendo.

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig mer åpen for realistisk vold. Hva skjer egentlig om noen får en kule midt mellom øynene, avhengig av kaliber og avstand? Eller om en granat går av 1 meter ved en stakkar?

 

Nå har jeg vanskelig å se for meg at utviklere selv sitter på en slik informasjon, men det burde være mulig å danne seg ett bilde basert på intervjuer/rapporter etc. fra krigsveteraner som er villige til å snakke om slikt. Det er vel kanskje ikke den mest behagelige research å måtte gjøre sånn sett.

Endret av Mala
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med Warren. Det er på høy tid at spill slutter å fokusere på voldskåte tenåringer og forsøker å selge til oss som snart passerer 30 og enda eldre.

 

De fleste av mine venner har sluttet å spille, rett og slett fordi det ikke er interessant med barnslig og unødvendig vold lenger. Det er det jeg finner så merkelig, at spillindustrien fokuserer på fattige 15 åringer når det er 30 åringene som vokste opp med Nintendo som nå har råd til å kjøpe datamaskiner til 40,000 og nytt spill hver uke...

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man skal snakke om pubertale sider hos en del spillutviklere, syntes jeg det er mer bekymringsfullt at man ikke har distansert seg i større grad fra objektivisering av kvinner i spill (trenger jeg å nevne den siste Hitman-traileren?). Spekulativt innhold bør man jo generelt komme til livs, men har overhodet ingen problemer med realistisk skildret vold dersom det er i tråd med settingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Dersom et spill er hjernedød action uten noe god story så blir 'ultravolden' verre for min del. Det føles som om jeg er skikkelig barnslig der jeg sitter og skyter folk helt uten mål og mening (multiplayer teller ikke), som om jeg bare spiller for å se blod og gørr.

 

Spill bør bruke såkalt 'ultravold' som et verktøy for å understreke alvoret og brutaliteten i en situasjon, eller bruke det til komisk effekt (Bulletstorm, Serious Sam). Jeg foretrekker mer moderert og mindre grafisk vold i spill der det ikke er nødvendig. Det skaper bare støy som fjerner fokus fra andre aspekter av spillet.

Lenke til kommentar

Dersom et spill er hjernedød action uten noe god story så blir 'ultravolden' verre for min del. Det føles som om jeg er skikkelig barnslig der jeg sitter og skyter folk helt uten mål og mening (multiplayer teller ikke), som om jeg bare spiller for å se blod og gørr.

 

Spill bør bruke såkalt 'ultravold' som et verktøy for å understreke alvoret og brutaliteten i en situasjon, eller bruke det til komisk effekt (Bulletstorm, Serious Sam). Jeg foretrekker mer moderert og mindre grafisk vold i spill der det ikke er nødvendig. Det skaper bare støy som fjerner fokus fra andre aspekter av spillet.

 

Dessverre så er det mye som tyder på at spill med 'hjernedød' og 'barnslig' action er enklere å lage hvorav de ofte kan selge langt bedre enn andre spill. Med andre ord så lenge det er slik så forblir det slik. Hovedformålet med spill er vel å tjene penger?

 

Over de siste årene så virker det mer som om det er indie spill som faktisk tar fokuset vekk fra 'hjernedød' action og over på atmosfære, spenning og mystikken. På en annen side så har mange spill fra E3 vist at det ikke nødvendigvis alltid er slik. De nye store spillene som kommer framover mot 2013 ser spennende og interessante ut.

Lenke til kommentar

Forskjell på vold og grafisk fremstilling. Når du ser hvordan ei kule ødelegger vitale organer i Sniper Elite V2, så blir ikke spillet mer voldelig enn andre skytespill hvor blodmengden er redusert.

 

Blod og gørr er ikke det samme som vold.

 

"Bully" var rimelig voldelig uten at en eneste person døde i spillet. Personlig jeg har ikke mye sans for spill hvor volden er uten mål og mening, men for all del jeg vil ha flere spill med realistisk grafisk fremstilling, slik at vi kan i hverftfall lære hvilke skader kroppen pådrar av forskjellige våpen.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forestille meg at spill kan være noe spesielt 'gøy' uten denne ultravolden. Denne volden er veldig underholdende - noe jeg tror de fleste er enig i.

 

Du er ironisk no, ikkje sant? (Det er mogleg ironi-detektoren min har blitt satt litt ut av den gryande forkjølelsen eg bryggar på)

 

Kay

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt i å spille eller se på en film som er veldig voldelig. Problemet er at mange av disse spillene er laget for voksne men barn har lite til ingen problemer med å kjøpe disse spillene.

 

Det er på høy tid det blir lovpålagt at det er ulovlig å selge spill med 18år grense til barn på lik linje med å selge sprit eller røyk til barn.

 

Om det hadde skjedd rundt i verden så hadde endel ting nok skjedd, som fks at disse spillene som er laget for voksne blir vinklet til å appellere litt mer til nettopp voksne. For å tro at utviklerne ikke vet at en stor kundegruppe er nettopp tenåringer er bare naivt.

 

Endel voldelige spill hadde nok også fått tonet ned det verste også.

 

Men det beste hadde vært at spill for voksne hadde muligens blitt enda mer voksent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers er eg i hovudsak einig med Spector, å gjere valden mest mogleg blodig/realistisk er eit tåpeleg fokus for spelbransjen (om enn ikkje so overraskande). Eg finn det òg ein smule forstyrrande at å sjå mest mogleg brutale framstillingar av drap og lemlestelsar for mange tydlegvis er noko som blir sett på som god underhaldning og hygge. Sjølv er det noko eg ville vore litt meir skeptisk til å fylle hovudet mitt med.

 

Når det er sagt, finst der sjølvsagt døme på spel der valden tilfører noko. Dei beste er kanskje dei to første Fallout-spela, der valden er med på å framheve brutaliteten i den allereie svært godt skildra spelverda. Der er fortsatt andre ting som nok gjer meir for spelopplevinga, som t.d. interaksjonen med spelverda, openheita, og karakterutviklingssystemet, men samstundes trur eg ikkje desse to spela hadde vore heilt det same utan den gjennomførte brutaliteten, og valdsskildringane er ein del av ei heilheit.

 

Men der er ikkje mange spel som Fallout 1 og 2. Av dei andre favorittane mine er der vel so å seie ingen der som brukar vald i vesentleg grad. Dei beste spelopplevingane baserar seg etter mi meining på ting som gode mekanismar, stemning, historiefortelling, og interaksjon med spelverda.

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er ironisk no, ikkje sant? (Det er mogleg ironi-detektoren min har blitt satt litt ut av den gryande forkjølelsen eg bryggar på)

 

Kay

 

Hva tror du selv? Dersom man tar utgangspunkt i det faktum at de fleste store og mest suksessfulle spillene de siste årene inneholder vold så er vel svaret ganske åpenbart? Det er ikke volden i seg selv som er underholderne - den bidrar til helheten som derav skaper underholdningen. Hva hadde blant annet Dead space, GTA, Mass Effect, Final Fantasy, Battlefield, Heavy Rain, Fahrenheit, - osv vært helt uten vold?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hva tror du selv? Dersom man tar utgangspunkt i det faktum at de fleste store og mest suksessfulle spillene de siste årene inneholder vold så er vel svaret ganske åpenbart? Det er ikke volden i seg selv som er underholderne - den bidrar til helheten som derav skaper underholdningen. Hva hadde blant annet Dead space, GTA, Mass Effect, Final Fantasy, Battlefield, Heavy Rain, Fahrenheit, - osv vært helt uten vold?

Kanskje dersom du hadde lest artikkelen, ville du ha fått med deg kva diskusjonen handla om. Eg siterar frå artikkelen:

"Årets E3-kalas hadde utvilsomt en blodrød tråd: ultravold. På pressekonferanse etter pressekonferanse fikk vi se spektakulære, groteske scener med alt fra innvoller som røskes ut, til hagleskudd i hodet på kloss hold mens offerene ber på sine knær. Salen jublet for hver bloddråpe, og for hvert spektakulære mord."

 

Det er altso detaljerte grafiske skildringar av særs brutal vald det er snakk om, òg kalla "ultravald". Du sa at du ikkje kunne forestille deg at spel kunne ha vore spesielt gøy utan denne dette, og det var denne påstanden eg synest verka noko merkeleg. No har eg ikkje spelt alle spela du lista opp, men Final Fantasy-serien er i alle fall ikkje overdrevent valdeleg, og det eg har sett av Mass Effect (dvs. det første spelet) kvalifiserar ikkje til "ultravaldeleg" i mi bok. GTA-serien har til tider vore valdeleg, men i alle fall dei tidlegare spela gjorde det heile på ein ganske karikert måte, og det var uansett ikkje valden som haldt spela oppe. Den utgjorde ein del av ei heilheit, men spela var rikeleg godt nok laga til at dei hadde vore "gøy" sjølv om dei var mindre valdelege.

 

Kay

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Totalt uenig i denne "holier than thou" holdningen som har blitt inntatt av Spector og andre i det siste når det kommer til vold. Vold bør være realistisk, om du skyter noen med en hagle på kloss avstand bør blod og hjernemasse sprute til alle kanter, jeg ser ingen problemer med dette, vold og krig er brutale saker og bør portretteres slik.

 

Om volden er "over the top" og urealistisk som i f.eks. Killing Floor hvor kropsdelene fyker i alle kanter selv om du skyter med 9mil, er det virkelig et problem? "Ultravold" i en slik kontekst såkalt "gladvold" er vel et mindre problem enn ikke-"gladvold".

 

Påvirkes mennesker av vold i spillmediet? Ja, det vil jeg si, men hva så? Jeg er ikke enig i denne neo-puritanismen hvor alt som ikke er et skinnende "progressivt" (hva nå det er) glansbilde skal gjemmes unna. Bortsett fra kunst* er jeg tilhenger av realisme og det er ikke realistisk at "vold ikke løser noen problemer" og at "mennesket er født godt", karakterer som er "onde" eller "nøytrale" i moralsk forstand er langt mer spennende (og realistiske) enn "do no evil" typer som vandrer rundt med glorie over hode.

 

Det er langt mer bekymringsverdig at utopisk vrøvl tvinges ned i hodet på mennesker enn at realistisk men "ubehagelig" vold, sex etc gjør det. Plant vs Zombies klarer seg kanskje uten brutal vold, men i spill som ROHOS, Dragonage: Origins og utallige andre er vold et viktig element som viser den brutale virkeligheten i et ekte eller fiktivt univers.

 

*Synes f.eks. Munchs bilder er deprimerende å se på, vil heller se verker fra f.eks. Monet siden jeg synes vakre bilder av naturen er bedre å feste øynene til enn syke barn/voksne etc. Er klar over at jeg møter meg selv i døren her i og med at jeg liker den brutale virkeligheten i spill, men malerier og spill er noe ulike.

Endret av Dark Archon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...