Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Å utelate tidligere jobber og utdanning på CV'en, straffbart?

Anbefalte innlegg

Jeg vet på forhånd at det er straffbart å "pynte" og jukse på CV'en, men:

Å utelate tidligere jobber og utdanning på CV'en, straffbart?

Grunnen:

Jeg kommer til å forlate den yrkesbransjen jeg er i nå for godt, etter at jeg er ferdig i den jobben jeg har nå.

Jeg har et fagbrev jeg egentlig ikke er kvalifisert til å ha. Kort og godt skulle jeg ha strøket på fagprøven, men fagnemnden valgte likevel (dog under sterk tvil) å gi meg bestått.

Jeg kvalifiserer etter hva jeg selv mener ikke til å ha fagbrevet pga. at jeg har en svært dårlig forståelse for faget. Jeg har selvsagt prøvd å både gruble og lese meg opp, men er så absolutt en av de "treige". En av de som sliter. Og da er det ikke "bare å skjerpe seg". Jeg er IKKE smart nok og jeg innrømmer det.

Jobben jeg har på nåværende tidspunkt som fagarbeider er såpass lite krevende at jeg ikke har noen problemer, da det er plankekjøring, kan igrunn seile gjennom arbeidsdagen (betyr ikke at jeg er noen latsekk på jobb) og hovedgrunnen til det er at jeg slipper å tenke selv.

Nå betyr ikke det at arbeidsplassen ikke har utfordringer til de bedre operatørene, her er mange smarte og dyktige folk som har en skikkelig forståelse for hva de driver med.

Arbeidsutsiktene på nåværende arbeidsplass er slik at vi er garantert arbeid i noen år til, men framtiden er alltid usikker. Når den tiden kommer at jeg må søke ny jobb, ønsker jeg å prøve noe annet (som ikke nødvendigvis krever noen spesifikk utdanning), men jeg vet at fagbrevet kan komme i veien, da eventuelle arbeidsgivere vil stusse over hvorfor jeg ikke fortsetter å jobbe innenfor mitt fag og jeg vil mest sannsynlig ikke få jobben. Mange tenker nok automatisk at en person som vil forlate sin bransje ikke var god nok for bransjen og mest sannsynlig er en svak arbeidstaker som ikke duger til annet arbeid heller.

Samtidig ønsker jeg ikke å oppgi et fagbrev på min CV som jeg vet jeg ikke går god for. Ønsker ikke å havne i noen jobb jeg ikke er kvalifisert til da konsekvensene kan bli verre enn å bare dumme meg ut.

Ble en lang post, men synes likevel det hadde relevans å forklare grunnen. Anonym poster: 6aa48eeaf92ede98a9a0afab9a21ff6f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da ikke verre enn å si at du er lei av faget ditt og har lyst til å prøve noe annet. Å utelukke å nevne at du har fagbrev og faktisk klart å oppnå en bestått utdanning er veldig dumt, uavhengig av om du føler deg kvalifisert for fagbrevet, eller ikke. Det er da ikke noe man nevner til potensielle nye arbeidsgivere. Jeg har to fagbrev, og jeg ville uten tvil ha nevnt begge fagbrevene om jeg skulle søkt noe helt annet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

For at det skulle vært straffbart å utelate punkter fra CV'en måtte det vært slik at utelatelsen ga deg en fordel du ikke skulle hatt; f.eks. kan man normalt ikke jobbe som dommerfullmektig i mer enn to år -- å utelate tidligere dommerfullmektigpraksis for å få to hele år på nytt ville da gitt deg en urettmessig fordel.

Å redusere din egen CV-verdi er ikke ulovlig. Om det er noe du bør gjøre overlater jeg til andre å svare på.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Husk at CV'en skal være ei oppsumering av kva du har gjort i livet, som er av relevanse for lesaren. Dersom du meiner at fagbrevet ditt ikkje er relevant for din neste arbeidsgiver så kan du med enkelheit fjerne det.

Mykje på samme måte som at du ikkje lister opp barnehagen(e) du har vært på i ein CV då dette vanligvis er heilt unødvendig informasjon.

Største problemet med å fjerne noke er at du får hol i tidslinja, dette er noke som arbeidsgiver ofte vil spørre deg om sidan det seier mykje om ein person kva dei velger å bruke tida på. Det er stor forskjell på å ha jobba, studert eller reist på jordomseiling kontra å ha tilbrakt eit par år i mammas sofa utan å ha gjort noke som helst.

Det å ha tatt eit fagbrev seier noke om deg som person då dette beviser at du er i stand til å lære nye ting. Det åpner seg derfor fleire jobbmuligheiter dersom du tar med fagbrevet sjølv om fagbrevet ikkje er relevant for jobben som du søker.

Eg trur også at du har tenkt litt for mykje på dette, det er ingen arbeidsgiver som vil bruke mykje tid på å lure kvifor du ikkje vil jobbe i eit yrke der du bruker fagbrevet ditt.

Det er heilt vanlig at folk ombestemmer seg og vil prøve noke nytt, dette gjelder spesielt for unge folk som kanskje har tatt eit fagbrev utelukkande fordi kammeratane også gjorde det samme.

Eit typisk eksempel er legen som finner ut etter fullført utdanning at det å være allmennpraktiserande lege er eit møkkaarbeid der ein må omgås gammle sjuke folk som syter og klager heile dagen, og at det er mykje meir givande å være bussjåfør.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Største problemet med å fjerne noke er at du får hol i tidslinja, dette er noke som arbeidsgiver ofte vil spørre deg om sidan det seier mykje om ein person kva dei velger å bruke tida på.

Kommer selv til å nevne i CV'en at tidligere arbeidserfaring og utdanning ikke er relevant for den eventuelle fremtidige jobben jeg søker på.

Det å ha tatt eit fagbrev seier noke om deg som person då dette beviser at du er i stand til å lære nye ting. Det åpner seg derfor fleire jobbmuligheiter dersom du tar med fagbrevet sjølv om fagbrevet ikkje er relevant for jobben som du søker.

Likevel som nevnt tidligere er det slettes ikke fristende å oppgi fagbrevet når jeg en gang kommer til å måtte søke ny jobb som ikke har noe med nåværende bransje å gjøre av den enkle grunn at jeg ikke kvalifiserer til å ha fagbrevet i utgangspunktet slik jeg ser det.

Ta en klassiker under et tenkt jobbintervju (hvilken som helst stilling):

Arbeidsgiver: - Jeg ser du har fagbrev som [*fag*]. Da regner jeg med at du fikser [*hva som helst*] dersom det går istykker?

Jeg: - Ja, så klart! Ikke noe problem. (Noe som i mitt tilfelle blir det samme som å servere en løgn)

Eller f.eks.:

Jeg: - Nå søker jeg jobb som [*stilling*], ikke som [*fag*].

Annen variant:

Jeg: - Jeg har ikke lenger interesse av [*fag*], derfor søker jeg denne jobben.

[*Eventuelt andre varianter du kan komme på som går for å være ærlige svar*]

De sistnevnte gir selvsagt arbeidsgiver et dårligere inntrykk da jeg baserer meg på at arbeidsgiver viser forståelse istedet for at jeg gir et bedre inntrykk av meg selv (og for mitt vedkommende skryter på meg egenskaper jeg ikke har).

Nettopp derfor jeg ikke vil oppgi fagbrevet i min CV.

Takker deg og de andre for svar.

Jeg har fått svar på det jeg lurte på.

Moderator kan markere tråden for løst.

Anonym poster: 8459deed47a5b1558f73e9dca379ad9f Anonym poster: 8459deed47a5b1558f73e9dca379ad9f

Lenke til kommentar

Du må selv se hvor relevant fagbrevet ditt er med den nye jobben. Om fagbrevet er så relevant at din "lave kunnskap" i faget vil være ødeleggende i din nye jobb med tanke på forventninger som blir å stilles til deg trenger du ikke å nevne det.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Du må selv se hvor relevant fagbrevet ditt er med den nye jobben. Om fagbrevet er så relevant..

Det kommer det ikke til å være da jeg forlater bransjen for godt. Det jeg vil fram til er at jeg ikke ønsker at fagbrevet skal være noe hinder mot å søke jobber der jeg er såkalt overkvalifisert pga. dette fagbrevet.

..at din "lave kunnskap" i faget vil være ødeleggende i din nye jobb med tanke på forventninger som blir å stilles til deg trenger du ikke å nevne det.

Den "lave kunnskap" er faktisk nettopp det, så du trenger ikke bruke gåseøyne.

Og jeg er enig med deg, kommer ikke til å nevne dette til framtidig(e) arbeidsgiver(e), noe jeg uansett ikke hadde tenkt å gjøre. Anonym poster: 70b33fcf0e3bd045a5943fd2726d6a35

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Du må selv se hvor relevant fagbrevet ditt er med den nye jobben. Om fagbrevet er så relevant..

Det kommer det ikke til å være da jeg forlater bransjen for godt. Det jeg vil fram til er at jeg ikke ønsker at fagbrevet skal være noe hinder mot å søke jobber der jeg er såkalt overkvalifisert pga. dette fagbrevet.

..at din "lave kunnskap" i faget vil være ødeleggende i din nye jobb med tanke på forventninger som blir å stilles til deg trenger du ikke å nevne det.

Den "lave kunnskap" er faktisk nettopp det, så du trenger ikke bruke gåseøyne.

Og jeg er enig med deg, kommer ikke til å nevne dette til framtidig(e) arbeidsgiver(e), noe jeg uansett ikke hadde tenkt å gjøre. Anonym poster: 70b33fcf0e3bd045a5943fd2726d6a35

Om jeg hadde hatt fagbrev som bilmekaniker (og jeg har ikke peiling på bil) ville jeg allikevel ha skrevet det på CV-en og lagt ved kopi av dokumentet. Husk at selv om fagbrevet ditt ikke er relevant for den nye jobben kan det i seg selv være avgjørende på om du får jobben eller ikke.

Lenke til kommentar

Om jeg hadde hatt fagbrev som bilmekaniker (og jeg har ikke peiling på bil) ville jeg allikevel ha skrevet det på CV-en og lagt ved kopi av dokumentet. Husk at selv om fagbrevet ditt ikke er relevant for den nye jobben kan det i seg selv være avgjørende på om du får jobben eller ikke.

Er prinsipielt uenig.

Man skal i prinsippet ikke gå god for egenskaper man egentlig ikke har. Det gjelder også jobbintervju. Da foretrekker jeg heller å ikke få jobben.

Er man ikke god nok, så er man ikke god nok.

Dumhet viser seg.

Å skryte på seg egenskaper man ikke har for deretter å drite seg loddrett ut i sin nye jobb er noe av det verste jeg kan tenke meg.

Dersom jeg mener jeg ikke er god nok iht. hva fagbrevet tilsier, utelater jeg det. Kan også legge til at jeg muligens kommer til å kvitte meg med fagbrevet dersom mulig, når den tid kommer.

La meg legge til:

Jeg tror ikke bare jeg ikke jeg er god nok for fagbrevet jeg har, jeg vet det.

Kan jeg spørre hva slags fag det er snakk om, trådstarter?

Det kommer jeg ikke til å gå noe nærmere innpå pga. anonymitet.

Anonym poster: 70b33fcf0e3bd045a5943fd2726d6a35

Lenke til kommentar

Er prinsipielt uenig.

Man skal i prinsippet ikke gå god for egenskaper man egentlig ikke har. Det gjelder også jobbintervju. Da foretrekker jeg heller å ikke få jobben.

Er man ikke god nok, så er man ikke god nok.

Dumhet viser seg.

Å skryte på seg egenskaper man ikke har for deretter å drite seg loddrett ut i sin nye jobb er noe av det verste jeg kan tenke meg.

Dersom jeg mener jeg ikke er god nok iht. hva fagbrevet tilsier, utelater jeg det. Kan også legge til at jeg muligens kommer til å kvitte meg med fagbrevet dersom mulig, når den tid kommer.

La meg legge til:

Jeg tror ikke bare jeg ikke jeg er god nok for fagbrevet jeg har, jeg vet det.

Kan jeg spørre hva slags fag det er snakk om, trådstarter?

Det kommer jeg ikke til å gå noe nærmere innpå pga. anonymitet.

Da lurer jeg på hva du blir å erstatte denne perioden med. Vil du alternativt skrive at du ikke har gjort noe i denne perioden? Du sier selv at du klarer deg i din nåværende jobb ettersom det ikke er veldig krevende, tross din lave kompetanse i faget. I tillegg er fagbrevet ditt godkjent av en fagprøvenemnda, så om du er dårlig i faget er helt irrelevant når du tross alt søker en ny jobb som ikke har noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Da lurer jeg på hva du blir å erstatte denne perioden med. Vil du alternativt skrive at du ikke har gjort noe i denne perioden?

Er klar over at det ikke tar seg godt ut på en CV, men jeg kommer rett og slett til å oppgi "ingen relevant utdanning/erfaring" og la det bli med det.

Lenke til kommentar

Si at du blir innkalt til intervju selv om du helt tydelig har et stort hull i CV'en din som du ikke gjør rede for. Jeg kan ikke se for meg noen arbeidsgiver som ikke vil spørre deg om dette og forvente et klart svar. Om du da prøver deg med at det ikke er relevant vil de fleste anta at du satt i fengsel for voldtekt e.l. denne perioden. Mao så utsetter du i beste fall problemet ved å unnlate det på CV.

På den andre side, dersom du oppgir det på CV og sier du ikke trives med det lenger bør de fleste arbeidsgivere respektere det og ikke forvente at du også tar på deg oppgaver innen faget du flytter fra i den nye jobben.

Jeg tror du gjør et dårlig valg og ville selv ikke tatt sjansen på å ansette noen med hull på CV. Men det er definitivt ikke ulovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...