Abdullah1993 Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hei, Førerkorte mitt ble beslag for 2 uker tilbake. Jeg kjørte på 160 km/t i 100 sone og gjennomsnitt fart var 143 km/t. Jeg er i prøve tid. Lurte på hvor lang blir inndragelse tid og bot? Må jeg ta kjøreprøve og teori på nytt? Annet spørsmål: Hvis jeg ikke får svar fra dem innen 3 uker, kan jeg kreve førerkorte mitt tilbake? På hvilken måte, hva må jeg gjøre og har det noe å si om jeg har samtykket skylden. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Det er lov til å prøve seg, men når du kjører 160km/t i 100 sonen er det mer sannsynlig at du blir fratatt førerkortet og må ta ny kjøreprøve og teori. Du kommer sikkert til å få svar fra dem og jeg tviler på at du får førerkortet tilbake siden du kjørte såpass fort i 100 sonen , siden dette ikke går rettens vei har du jo samtykket i at du har kjørt for fort og det vil da gå mer eller mindre automatisk framover. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) *snip* du sier selv du er i prøvetiden, dvs du må avlegge ny full førerprøve vis du mister førerkortet nå. ref førerkortforeskriften § 4-2. Prøveperiode for førerett i klasse B Ved førstegangsutstedelse av og utvidelse til førerkort i klasse B fastsettes det en prøveperiode på 2 år som anmerkes på førerkortet. Blir nytt førerkort utstedt i prøveperioden, skal gjenstående prøvetid anmerkes på førerkortet.Den som taper føreretten i prøveperioden som følge av brudd på trafikale adferdsregler, må avlegge ny full førerprøve, jf. forskrift 19. desember 2003 nr. 1660 om tap av retten til å føre motorvogn mv. § 8-4. Etter bestått førerprøve utstedes førerkort med ny prøveperiode på 2 år. Tilsvarende gjelder også ved senere gjentagelser. Ny prøveperiode skal gjelde, selv om det i dom eller forelegg ikke er fastsatt krav om ny prøve. Du sier og du har samtykket, hva var det du sammtykket i? hvis du samtykket i beslaget har de tre måneder på seg til ta en avgjørelse på hva de skal gjøre, hvis du ikke samtykket i førerkort beslaget er det tre uker. det sagt så er ikke samtykket i beslag en innrømmelse av skyld.. vist nok... *snip* Hvis man mister førkortet så går det rettens vei uansett, tap av førerkort gjøres ikke uten en rettskraftig dom. MEN det kan gjøres som tilståelses dom. noe som går fortere og krever mindre ressurser, det vil da kunne utløse strafferabatt. men siden TS er i prøvetiden er han i den situasjonen at han sannsynligvis vil straffes hardere enn de som er ferdige med prøvetiden. Endret 15. juni 2012 av stich_it Lenke til kommentar
Abdullah1993 Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 Takk for svaret. Da skal jeg la det gå, men dersom de gir meg dom og si 1 år uten førerkort, så vil året telle fra da jeg ble stoppet og førerkortet beslaglagt eller fra den datoen de fastslår dommen? Og hvem kan jeg ringe for å høre om saken min? Jeg fikk et ark med opplysninger, det sto et nr , men det har jeg mistet !! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 de trekker i fra den tiden de har hatt førerkortet hos seg ja. hvis du har mistet de opplysningene så vil jeg ha anbeflt deg å ringe ditt lokale politikontor på det vanlige telefonnummeret de har og forklart situasjonen, så lenge man er rolig og forklarer seg greit pleier de å være velidg hjelpsomme. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Får håpe du mister det i mer enn ett år, 160 i 100 betyr at du ikke har noe som helst på veien å gjøre. Du skal være glad de var såpass snille på snittmålinga - det er ikke veldig langt opp til du får ubetinget fengsel. 8 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Får håpe du mister det i mer enn ett år, 160 i 100 betyr at du ikke har noe som helst på veien å gjøre. Og hadde han kræsjet, så ville han mest sansynlig aldri tenkt på å kjøre bil igjen. Fart er spennende. Men er det god nok grunn til å risikere sitt eget og andres liv? Man er ikke alene på veiene heller. 4 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Nettopp. Jeg gir blaffen i hvor kjipt det er for sånne folk å miste lappen - vi andre har rett til kjøre på veier uten dem. Det burde være lettere å miste lappen for godt. Andre gangen man blir tatt for idiotkjøring burde det iallfall ikke være noen bønn. Aldri mer førerrett. Endret 15. juni 2012 av kvasbo 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Sidan farta blei målt til 43km/t over den tillatte fartsgrensa på ein veg med fartsgrense over 90 km/t så vil du ikkje kunne få forenkla forelegg, dette blir det straffesak ut av (forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker). Etter det eg kan finne ut så ser det ut som at du får tap av førerretten i 3-5 månder ved ei fart på 143 km/t. Dersom du blir dømt for ei fart på 160 km/t blir tapet i 9-12 månder. Dersom årstallet i brukernavnet ditt er ditt fødselsår så betyr det at du er under prøvetid, dette vil i tillegg føre til at du ikkje får igjen sertifikatet etter at tapsperioden er over, dersom du vil fortsette å kjøyre bil så må ta sertifikatet på nytt gjennom ordinær teori og praktisk kjøyreprøve. Det går litt dårlig fram kva fart som blir brukt som utganspunkt, dersom du er heldig så bruker ein berre gjennomsnittsfarta, men det mest korrekte er nok å bruke det enkeltpunktet der du kjøyrde fortast (160km/t i 100-sona). For 100-soner vil det være vanlig med fengselsstraff dersom farta er høgare enn 155km/t. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå