RemiJB Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hei! Jeg trenger hjelp fort! Jeg har i morgen 09:20 muntlig prøve (9.klasse) om "Jesu liv og lære" Jeg har vært ganske lat og ikke kommet ordentlig igang, så er litt sent ute nå. Det verste av alt er at jeg greide å glemme læreboka igjen på skolen. De fleste ting kan jeg jo finne ut på nett, men jeg har nå prøvd å google Jesus sitt forhold til barn og kvinner, og funnet overraskende lite! Og jeg vil helst sove i natt, så om noen er så snille og kan si meg litt om forholdet Jesus hadde til barn og kvinner er jeg veldig takknemlig! Jeg vet at det var spesielt, i forhold til det som var vanlig på den tiden, men jeg vet langt ifra nok. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Disiplene hindret barna i å komme frem , da Jesus så det, ble han harm og sa til dem: ”La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke! Så den er vel i boks, i alle fall. Lenke til kommentar
RemiJB Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Og akkurat hvor står dette i Bibelen? Lenke til kommentar
Sassy Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Du bør vel se litt på hvordan de jødiske samfunnene på den tiden behandlet kvinner og barn, og sammenligne det med Jesus sitt forhold til dem. På den tiden var jo kvinner annenrangs. Noe de enda er i sterkt konservative jødiske(og i enkelte katolske og protestantiske) samfunn. I det gamle testamentet står det jo om Adam og Eva, hvor Eva ble til etter Adam, og hun får jo skylden for syndefallet. Som den første kvinne blir jo da alle kvinner de store synderne. I hverdagen så var kvinnene koner, mødre og hørte hjemme på kjøkkenet. Denne artikkelen, på engelsk tar for seg Jesus' forhold til kvinner i Johannes sitt Gospel: http://www.directionjournal.org/article/?680 Hans hindring av steiningen av den utroe kvinnen er vel et av de mer kjente tilfellene hvor hans kvinnesyn kommer fram. Han så vel på kvinner som mer likeverdige mannen. Barn ble vel også sett ned på. De hadde jo ikke noe formål før de ble eldre, og ikke hadde de mye med religion å gjøre. Nå husker jeg ikke om det var på denne tiden eller senere at barn ble født syndere og synden måtte "bankes" ut av dem, men den troen vi har i dag på barn som uskyldige gjaldt ihvertfall ikke. "La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike tilhører slike som dem." er vel den mest kjente setningen når det gjelder Jesus og barn. Disiplene forsøkte jo å hindre alle foreldrene med sine nyfødte som ville ha Jesu velsignelse, hvor Jesus da svarte dette. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Hans hindring av steiningen av den utroe kvinnen er vel et av de mer kjente tilfellene hvor hans kvinnesyn kommer fram. Han så vel på kvinner som mer likeverdige mannen. For ordens skyld: De settningene om jesus og steiningen av den kvinner er med stooooor sannsynlighet tilføyd lenge etter at den første forfatteren forfattet boken der dette står, det er med andre ord tilføyet av en annen som syntes det passet der. De fleste av de 27 bøkene som utgjør NT har et eller annet i mot kvinner, men jesus sier, i det historikerne ANTAR er reelt i det som ikke er tillagt, kopiert eller forfalsket i disse bøkene ihvertfall, omtrent ingenting om kvinner han.' Han ser ut til å ha hatt et heller anstrengt forhold til kvinner, de var en ikke ting liksom og det antas at jesus ikke hadde seg med noen kvinne... Noe som er litt rart, da de jødiske lovene var veldig klare på at de som var fylt 25 år og ikke var gift skulle steines for homofili... Så hva som er fakta og hva som er fiksjon, tillagt i etterkant av en av de som kopierte/oversatte/redigerte disse skriftene, er langt i fra klart... Det som derimot er klart er at de ikke kan stoles på slik de aller fleste kristne gjør i dag, til det er det ALT for mye if's and but's og helt klare forfalskninger, uklarheter osv i NT. Fælt få av de som bibelen påstår er skribentene av disse 27 bøkene ER faktisk forfatteren bak dem, de aller fleste er kopier av kopier som er oversatt, kopiert igjen, redigert, kopiert, oversatt igjen og kopiert til vi ikke lenger har peiling på hvem forfatterne var. De vi derimot vet er at det ikke er de bibelen oppgir som forfettere, noe som ikke akkurat støtter bibelens troverdighet i nevneverdig grad... Så Jesus sitt angivelige forhold til kvinner kan ha vært hva som helst... Han kan ha veltet seg i dem (som en del av dagens såkalte profeter faktisk gjør...) og ligget med hundrevis av kvinner, han kan ha vært homofil og for liksom å dekke over det så påstår kopiererne at han levde i kyskhet, eller han kan ha avstått fra sex, som bibelen skal ha oss til å tro. Problemet er at vi ikke har den minste snøring på hva han gjorde, for vi kan ihvertfall ikke stole på bibelen her... Spørmålet om jesus og kvinner blir som å stille spørmålet om Espen askeladd faktisk fløy med skipet sitt eller trakk det over land bort til kongs gården... Det er like troverdig og like mye å stole på i de historiene som de bibelen presenterer som "sannhet".... Endret 15. juni 2012 av RWS Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Ja, med en slik ypperlig hjelp - er det bare for den late student, å innkassere en strålende sekser. Lykke til! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Ja, med en slik ypperlig hjelp - er det bare for den late student, å innkassere en strålende sekser. Lykke til! Han får en sekser uten hjelp fra deg da, for alt du har å komme med er kritikk tydeligvis, av de som faktisk prøver å hjelpe.... Hva med å komme med noen innspill selv liksom...? 1 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Hva med å komme med noen innspill selv liksom...? Hva med å la fyren feile, som han har gjort seg fortjent til når en ser på arbeidsmengden han selv har lagt bak? Seriøst, halv tolv kvelden før eksamen!? Han spurte til og med etter kilden til sitatet "La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke!", når han enkelt kunne ha googlet det, og fått vite det ved å sjekke det første resultatet. Endret 15. juni 2012 av O3K Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Var da vel litt strevsomt for ham å oversette teksten midt på natta. Gospel bør oversettes til evangelium, noe som kanskje ikke ble gjort. Han burde også tatt med dette (om han ikke gjorde det): I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himlenes rike? Og han kalte et lite barn til sig og stilte det midt iblandt dem og sa: Sannelig sier jeg eder: Uten at I omvender eder og blir som barn, kommer I ingenlunde inn i himlenes rike. Derfor, den som gjør sig liten som dette barn, han er den største i himlenes rike; og den som tar imot ett sådant barn for mitt navns skyld, tar imot mig; men den som forfører en av disse små som tror på mig, for ham var det bedre at det var hengt en kvernsten om hans hals og han var nedsenket i havets dyp. Og dette: Og se, det var en kvinne der i byen, som var en synderinne, og da hun fikk vite at han satt til bords i fariseerens hus, kom hun med en alabaster-krukke med salve og stod bak ved hans føtter og gråt, og begynte å væte hans føtter med sine tårer og tørket dem med sitt hår og kysset hans føtter og salvet dem med salven. Men da fariseeren som hadde innbudt ham, så det, sa han ved sig selv: Var denne mann en profet, da visste han hvem og hvordan denne kvinne er som rører ved ham, at hun er en synderinne. Og Jesus svarte og sa til ham: Simon! jeg har noget å si dig. Han sier: Mester, si frem! En som lånte ut penger, hadde to skyldnere; den ene skyldte ham fem hundre penninger, og den andre femti; da de ikke hadde noget å betale med, eftergav han dem begge gjelden. Hvem av dem vil da elske ham mest? Simon svarte: Jeg tenker: Den han eftergav mest. Da sa han til ham: Du dømte rett. Og han vendte sig mot kvinnen og sa til Simon: Ser du denne kvinne? Jeg kom inn i ditt hus, du gav mig ikke vann til mine føtter, men hun vætte mine føtter med sine tårer og tørket dem med sitt hår; du gav mig ikke noget kyss, men hun holdt ikke op å kysse mine føtter fra den stund jeg kom inn; du salvet ikke mitt hode med olje, men hun salvet mine føtter med salve. Derfor sier jeg dig: Hennes mange synder er henne forlatt, for hun elsket meget; men den som lite forlates, elsker lite. Og han sa til henne: Dine synder er dig forlatt. Da begynte de som satt til bords med ham, å si ved sig selv: Hvem er denne mann, som endog forlater synder? Men han sa til kvinnen: Din tro har frelst dig; gå bort i fred! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Ja, tenk om alt dette faktisk var til å stoles på, da kunne jesus til og med ha sagt det... Men bibelen er ikke til å stole på, det har i det minste historiene bak vist oss. Så her er det faktisk enda flere grunnløse påstander om hva jesus har sagt og ikke sagt Frankline... Hva med å la fyren feile, som han har gjort seg fortjent til når en ser på arbeidsmengden han selv har lagt bak? Seriøst, halv tolv kvelden før eksamen!? Jada, ser den. Er en del som bruker klipp og lim fra nett i alt for stor grad når de skal gjøre lekser... Kilde kritikk er ikke så nøye liksom... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå