Gå til innhold

Hovedkort med god Linux støtte + et par spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha et micro-ATX hovedkort med god Linux støtte, kan noen av dere anbefale?

Jeg skal bruke en Crucial M4 SSD som OS disk, men hvordan aktiverer jeg TRIM? Og fungerer den det bra, slik at disken ikke blir suppe etterhvert?

Også skal jeg ha to 3,5" dikser i tillegg, men hvordan skal jeg konfigurere de, slik at begge de blir til home mappen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ha et micro-ATX hovedkort med god Linux støtte, kan noen av dere anbefale?

Det aller meste funker ut-av-boksen, så kjøp det du måtte ønske. Hvis du vil ha eksepsjonell støtte kan du forsøke å finne et som er støttet av coreboot: http://www.coreboot.org/Supported_Motherboards
Jeg skal bruke en Crucial M4 SSD som OS disk, men hvordan aktiverer jeg TRIM? Og fungerer den det bra, slik at disken ikke blir suppe etterhvert?
Hvor viktig TRIM er kan diskuteres, men linux har støttet dette lenge på de vanligste filsystemene:

http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM

Også skal jeg ha to 3,5" dikser i tillegg, men hvordan skal jeg konfigurere de, slik at begge de blir til home mappen?
Sett dem opp med raid (md hvis du bruker ext4, meget enklere hvis du våger deg på brtfs), så kan du sette dem som home etterpå. Det er ikke spesielt vanskelig når du har gjort det en gang.
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar :-)

Men det gir vel ingen forværrelser av å bruke TRIM sant?

Også, hvilket RAID array anbefaler du? Trenger ikke mest mulig ytelse, men heller noe enkelt som er stabilt og ikke speiler, da jeg vil ha all lagringsplassen jeg kan få

EDIT:

Den coreboot siden du linket til, må ha vært litt gammel, for jeg fant ikke socket 775 engang :-P

Endret av stepking2
Lenke til kommentar

Nei, TRIM gjør ingenting verre.

Bruk striping, raid0.

Heh, tar tid å bytte ut proprietær dritt bios vettu. Google gjorde et kodedump en tid tilbake for å støtte nyere Intel prosessorer, AMD lover støtte til alt sitt. Rart om Coreboot ikke har støtte for noe nyere.

Lenke til kommentar

Med kun to disker i raid, så er det kun 0 og 1 som blir alternativene. Raid 5 krever minimum tre disker (raid 2, 3 og 4 er vel ikke så normalt lengre, eller bredt støttet?).

Du kan jo kjøre den ene som /home og så koble/mappe opp den andre til en katalog under hjemmeområdet ditt. Da blir plassen i alle fall lett tilgjengelig, selv om det kanskje ikke er den helt optimale løsningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Både Green og Black har konstant RPM. Green har 5400 rpm og Black har 7200 rpm. Green funker greit til software-RAID som du skal bruke. På HW-RAID er de ikke særlig anbefalt siden de kan falle ut pga noe TLER-greier.

Like barn leker best, så bruk enten 2 stk Green eller 2 stk Black. Green bråker mindre og lager mindre varme, så siden du har SSD til systemet ville jeg sannsynligvis valgt Green. Jeg har brukt Samsung F4EG til lagring i flere år nå.

Lenke til kommentar

Seagate Barracuda 3TB 6Gb/s og Seagate Barracuda 2TB 6Gb/s er begge gode og billige harddisker.

Nå har jeg kun hatt 3 TB i noen måneder og det er fortidlig å si på kvaliteten men så langt er det et godt kjøp med tanke på pris.

Jeg syns det er tullete å vurdere Green serien eller EcoGreen på en stasjonær.

Skal man spare strøm er heller hybrid harddisker og SSD tingen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...