Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å bli støttekontakt


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har i det siste tenkt tanken om å bli støttekontakt for noen, men har da litt spørsmål. Har lest på nett men det var litt uklart.

 

Når jeg er med han/hun jeg er støttekontakt, om vi da skulle dra på kino for eksempel. Dekkes dette av kommunen eller skal slikt dekkes av egen lomme?

Skjønner jo at man får lønn, men skal lønna brukes på meg og vedkommende jeg er støttekontakt for da dersom man ikke får kino dekt osv.?

 

Får jeg velge selv hvem jeg skal bli støttekontakt for ?

Jeg får for eksempel et lite ark om hver enkelt, for jeg leste at man kan få funksjonshjemmede personer. Jeg vil ikke si at jeg er typen som er rustet for slikt, ikke at jeg har noe i mot de men de krever bare litt mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den personen du er støttekontakt for, har et kort som gir følget gratis inngang. Følgekort, mener jeg at det heter. Personen du er støttekontakt for, må altså betale selv - mens du kommer inn gratis. Ja, selvsagt kan du bli støttekontakt for funksjonshemmede personer. Det er gjerne de som trenger en støttekontakt. Du kan vel kanskje velge i enkelte tilfeller om du vil være støttekontakt til den personen, det er ikke vits hvis dere ikke "klikker" sammen.

 

http://www.ung.no/hjelp/2200_Hva_er_en_st%C3%B8ttekontakt.html

Lenke til kommentar

Altså, jeg har vært støttekontakt i litt over halvannet år tidligere, og personen jeg var støttekontakt for var ikke hemmet på noen annen måte enn at han trengte en venn og et forbilde.

 

Vi hadde ingen type kort, men fikk et budsjett på 1000,- kr per med som vi kunne bruke på hva vi ville, men jeg måtte legge ut fra egen lomme og få pengene tilbakebetalt. I tillegg kom selvsagt lønn.

 

Jeg vil tro forskjellige kommuner opererer på forskjellige måter, så ta kontakt med kommunen din og hør :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært støttekontakt selv, men er det ikke litt snedig å være kresen på hvem du skal være støttekontakt for? Bør en person som forhåndsdømmer på grunn av funksjonshemninger eller liknende, eller stiller forventninger på andre måter, virkelig være støttekontakt?

 

Jeg har et par venner som er støttekontakter. De betaler ikke for aktivitetene selv.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men Zarac, man kan vel være en kjempegod støttekontakt for en person med f.eks. en funksjonshemming, selv om man ikke vil være støttekontakt for en vanskelig tenåring som man bare blir tappet for energi av å være sammen med? På samme måte kan en annen igjen få denne "vanskelige" tenåringen til å blomstre og føle seg mindre alene, selv om han ikke har lyst til å være støttekontakt for en med store funksjonshemminger.

 

Jeg synes absolutt en støttekontakt skal få ha visse forventninger til den de skal være støttekontakt for. Det er stor forskjell på å passe på en seksåring med downs syndrom og å holde en ensom tjueåring med selskap, og det ene trenger ikke å være bedre enn det andre, men for å trives i jobben og for å gjøre en god jobb, synes jeg støttekontakt og bruker burde matche. Det å dømme støttekontakter, som vil gjøre en god gjerning (samtidig som det også er en jobb de får lønn for), for å ha fordommer, dét synes jeg blir litt feil. Mange steder er det mangel på støttekontakter, og vi burde applaudere de som gidder å gjøre en innsats.

 

PS: I Trondheim er det hvertfall sånn at brukeren har et sånt kort som ble nevnt ovenfor, også kommer støttekontakten gratis inn en rekke steder :)

Lenke til kommentar

Men Zarac, man kan vel være en kjempegod støttekontakt for en person med f.eks. en funksjonshemming, selv om man ikke vil være støttekontakt for en vanskelig tenåring som man bare blir tappet for energi av å være sammen med? På samme måte kan en annen igjen få denne "vanskelige" tenåringen til å blomstre og føle seg mindre alene, selv om han ikke har lyst til å være støttekontakt for en med store funksjonshemminger.

 

Jeg synes absolutt en støttekontakt skal få ha visse forventninger til den de skal være støttekontakt for. Det er stor forskjell på å passe på en seksåring med downs syndrom og å holde en ensom tjueåring med selskap, og det ene trenger ikke å være bedre enn det andre, men for å trives i jobben og for å gjøre en god jobb, synes jeg støttekontakt og bruker burde matche. Det å dømme støttekontakter, som vil gjøre en god gjerning (samtidig som det også er en jobb de får lønn for), for å ha fordommer, dét synes jeg blir litt feil. Mange steder er det mangel på støttekontakter, og vi burde applaudere de som gidder å gjøre en innsats.

 

PS: I Trondheim er det hvertfall sånn at brukeren har et sånt kort som ble nevnt ovenfor, også kommer støttekontakten gratis inn en rekke steder :)

 

Du sier det der. Som sagt, har ingen fordommer mot funksjonshemmede eller noe slikt. Jeg vil jo helst være støttekontakt for noen jeg "matcher" med. Ser helst for meg at jeg vil være støttekontakt for en i tenårene, en jeg kan relatere meg selv med. Komme med råd og litt slikt :)

 

Burde ikke være noe i veien for at jeg skal kunne få velge litt selv, det er jo uansett en god gjerning. Det handler jo også litt om motivasjon, jeg vil jo trives selv. Og gi mest mulig av meg selv til vedkommende som trenger et klapp på ryggen og kanskje et dytt i rett retning.

 

Takk igjen, kjempegod informasjon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...