Gå til innhold

[Løst] PC krasjet totalt, må redde data fra RAID1

Anbefalte innlegg

Jeg har (hadde) en maskin med tre disker, en som systemdisk og to i RAID 1 på en no-name kontroller. Dumt, ja, jeg vet. Nå.

Maskinen bestemte seg (uvisst av hvilken grunn) for å låse seg fullstendig og generelt være umedgjørlig. Jeg har en oppgradering av hardware på trappene, så jeg tenkte at jaja, jeg kan vel hente ut bildene på RAIDet med en sånn usb-tilkoblingsdings. Det var bare bilder for et par uker, men deriblant var flyshowet på Ørlandet med et tusentalls bilder som var relativt usorterte, så jeg skulle likt å få det tilbake.

Så greit var det imidlertid ikke. Volumet viser greit i windows (jeg må bruke en liten Aspire One som bergingsbil, den har XP) og alt er såre vel, bortsett fra at det bare er 2 -to- bilder der. Litt i underkant av hva jeg hadde sett for meg med andre ord. Jeg er sjeleglad for at jeg flyttet resten av dataene over på NAS for ikke lenge siden.

Jeg lastet ned Pandora Recovery, men kjørte den ikke siden den ikke støtter cr2-filer på dypscan. Så prøvde jeg PC inspector file recovery, og den fikk tygge gjennom hele smørja (bare ene disken, den andre er grovt sett urørt). Under deleted finner den bare bilder som har blitt slettet, og jeg begynner å bli usikker på hvorvidt det kommer til å funke. Lost-menyen gir ikke et eneste cr2, tar ikke programmet disse filene?

Edit

Jeg leste på nettsiden deres nå, det tar ikke cr2... Hva da?

/Edit

Er det noe annet jeg kan/bør/må gjøre for å få tilbake bildene?

Det er ikke verdens største katastrofe om bildene forsvinner, men litt kjedelig er det jo. Jeg fikk et par greie bilder på det flystevnet, og i tillegg rakk jeg å legge inn noen pene bilder av kattene før ragnarok.

Edit2

Monologer er artige. Jeg ramlet over PhotoRec, og skal prøve om det er noe tess.

/Edit2

Endret av SiegHallo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PhotoRec gjorde jobben, et glitrende lite program som lar meg velge hvilke filtyper jeg er på jakt etter før jobben starter. Anbefales på det varmeste, det var det eneste programmet jeg fant som kunne finne Canon raw-filer (cr2) spesifikt. Og så er det gratis i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...