Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

KTM Duke 125

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er noen med erfaring fra KTM Duke 125.

Det virker som gode lekne sykler.

Noen som anbefaler noe annet ?

Jeg vil ha noe som er komfortabel, går godt, og jeg kan ha det litt gøy med, er 182 høy, veier ca 70 kg.

Takk og Peace!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en slik. Kjøpte den for å ha den til helårsbruk. Hadde masse feil med den, mest pga at den ikke tåler vinterkjøring, men og enkelte relativt alvorlige fabrikasjonsfeil. Alt ble rettet på reklamasjon, men jeg vil fraråde å bruke den når det er vinter. Til det er ikke det elektriske godt nok. Til sommerkjøring bør den duge rimelig bra, men ikke forvent KTM-kvalitet, slik de har pleid å bygge sykler. Denne er bygget i India, med Indisk-produserte deler. Det funker sånn rimelig greit, men ikke regn med en sykkel som er helt problemfri, så sørg for at du tar service og slikt på den, så du beholder garanti/reklamasjonsrett. Sånn sett vil jeg tro at en Yamaha (de har en noenlunde tilsvarende sykkel) kan være et sikrere kjøp, og neppe noe videre mindre morro :)

Vel, det var det negative. På den positive siden: Rasende morsom å kjøre! Perfekt til bykjøring og kortere turer. Pga sittestillingen og mangel på vindbeskyttelse, mindre egnet til langkjøring. Effekten er som forventet, det er 15HK, ikke mer. Dvs at jeg har kjørt 2takts 125-ere som går bedre, men så bruker de veldig mye mer drivstoff også. Duken bruker svært lite. Jeg lå på rundt 2,6l/100KM på by/kø-kjøring med deler av kjøringen med henimot full gass. Din høyde vil nok gå greit. Jeg er 9 cm kortere, og trivdes godt. Og så er den tøff da. Det er jo ikke negativt! Originalt er det dårlige dekk på den, så vil du ha fullverdige veiegenskaper, så legg inn prisen på nye dekk av godt merke.

Lenke til kommentar

Takker!

Vet du noe om Yamaha wr125x da ? Det er jo en ganske leken sykkel, men klarer ikke og bestemme meg mellom noe sånn lignende eller om jeg skal ta og kjøpe meg en Aprilia Rs125 eller Yamaha Yzf r125 ..

Du virker som om du har en del erfaring, men vet du noe om disse syklene ?

Lenke til kommentar

Nei, har null erfaring med noen andre nye lettsykler. Har rett nok _sett_ på den WR-en i butikken, og tilsynelatende ser det ut til å være klassisk Yamaha, ergo kurant kvalitet, samt at det nå faktisk ser ut til å være en fullverdig motard, dvs med fet framgaffel, bratt gaffelvinkel, lang fjæringsvei, skarpe bremser, 17" frem og bak, med mer. I fjor var den WR-en omtrent 10.000,- dyrere enn Duken, men nå er det mye det samme, er det ikke 49 for den nå?. Sammenlignet med Duke-en ville jeg klart gått for WR-en, men det er meg. Jeg stoler langt mer på Yamaha enn på KTM der. I mine øyne har merket KTM falt langt, med at de har valgt å lage billigsykler med begrenset kvalitet/levetid.

I forhold til andre merker kan jeg ikke si noen verdens ting, Aprillia kjenner jeg bare som tungsykler, men det og bare perifert. Liker det jeg ser på tungsyklene dems, men aner ikke om dette preger lettsyklene.

Skal du bedrive bykjøring/småkjøring, ville jeg personlig gått for en motard-lignende sak. Da får du lettkjørthet, lekenhet, sikkerhet, med mer. Skal du kjøre et stykke i litt høyere hastigheter (i den grad det finnes høye hastigheter her i Ola-Dunk-landet...) ville jeg funnet meg noe Varadero-lignende eller til nød en R. R-sykkel tiltaler meg lite i denne klassen, men det er nok mest følelser. 600 og oppover, måtte det være. Men dette er meg!

Ellers er det jo også forskjell på 2t og 4t. 4t er ikke like spennende, og langt vanskeligere å trimme, om det er det du tenker på. Men 4t er generelt langt mer seiglivet, og bruker langt mindre drivstoff. En 2t er litt mer leketøy, og generelt nesten latterlig lett å trimme. Men et bensinforbruk som en liten bil må du regne med da... Pluss relativt høye driftskostnader ellers. Om denslags spiller noen rolle for deg da ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...