Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag til bil

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt en bruktbil som har vært på verksted 6 ganger på to år er vi klare for å finne en annen.

Det vi har nå er en 2006-modell Opel Zafira 2.0, vi (jeg) vil i utgangspunktet ikke ha Opel igjen.

Jeg er glad i Ford, da mine foreldre har hatt relativt problemfritt bilhold med det de siste 15 årene.

Volvo slår sjelden feil.

Men så er det jo mye annet interessant på markedet også.

Det viktigste, vi må ha en stor stasjonsvogn eller større. Vi har to hunder, og bilburene tar per i dag all plass i bagasjerommet på Zafiraen. VW Touran er for liten. MEN det går hovedsaklig på bredden, så om vi finner en stasjonsvogn som er litt bredere enn zafiraen så er det mulig å gå ned en størrelse (V70?).

Det er en del langkjøring (3-4 turer i året på 100km+, 10 turer i året på 50km+), så kjørekomfort er litt viktig.

Helst ikke diesel.

Gjerne 4WD.

5-seter (varebil hadde gjort valget veldig mye enklere, men vi er ikke sikre på om vi er klare til å ofre muligheten for passasjerer).

Det viktigste er egentlig driftssikkerheten. Gubben mener at Toyota har gjort det veldig bra på målinger på hvor fornøyde bilførerene er, merket er ikke øverst på min liste...

Drømmebilen min er for øyeblikket Volvo XC70, men litt over vårt budsjett på rundt 200k.

Noen gode forslag?

Også, hvor gammel bil (årsmodell og km stand) kan man kjøpe og fortsatt forvente å ha relativt lite vedlikehold? Såklart er det relativt på bruk og stand osv., men er det noen hovedregler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slett ikke dumt. Vil ikke ha automatgir da, men det regner jeg med at man kan få den uten. Har sett på Foresteren, men den har litt for lite plass (plasseffektivitet er forsåvidt også viktig, om det var uklart).

Lenke til kommentar

XC70 er super den altså. men du kan få skoda superb til billigere gjerne med 4x4. suveren beinplass og bagasjeplass.

Den ser mye mindre ut enn XC70 på bildene, i den grad det er mulig å dømme?

Vi trenger minst 110 cm bredde i bagasjerommet i åpningen og ca. en meter bakover for å få plass til bikkjene (bilbur). Litt usikker på om disse har det?

Lenke til kommentar

Gikk ut og sjekket har en Superb og en vanlig v70

Superb'en viste 106cm i bredden :( mens v70 viste 115cm i bredden.. men du kan jo stikke innom en bilbutikk, evt ha med buret :p

Endret av ZiPe
Lenke til kommentar

Bredden hjelper lite når lokket på bagasjerommet skrår innover/bakover lengre opp. :/ Til gjengjeld har vi oppdaget at de nyere Ford-modellene er mer enn brede nok (vi hadde utelukket dem av samme årsak, bagasjeromsdøren skrår innover, dvs., gjorde det før...).

Så nå er det bare rundt å måle bagasjerom...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...