miCro Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 For noen uker siden bestemte jeg meg for å teste Windows 8 som hoved OS en periode fremover. Alt gikk helt fint med installasjonen frem til maskinen måtte restartes, her nektet maskinen å starte. Det gikk ikke å komme inn i BIOS, maskinen frøs på det tidspunktet harddiskene normalt sett initialiseres. Jeg koblet fra SSDen, fikk startet opp slik at jeg kom meg inn i BIOS og her endret jeg til IDE. Maskinen starter som normalt og installasjonen fullføres. Jeg har forsøkt et par ganger å bytte til AHCI igjen, resultatet er det samme hver gang: maskinen starter ikke. Dette er snakk om en Intel X-25M G2 80GB som har fungert helt normalt i AHCI modus i et par år med Windows 7. Noen tips til hva som forårsaker dette? Jeg forstår ikke helt hvordan det å installere et OS kan føre til at en disk ikke kan initialiseres, men det virker jo temmelig åpenbart at Windows 8 er årsaken. Det er i grunn ikke et problem å benytte IDE modus, men det merkes jo at det meste er en del tregere. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Jeg antar det skyldes driverstøtten i Windows 8. Har du prøvd å laste ned siste AHCI drivere for hovedkortet og velge denne som driver under installasjon (ikke etter) ? Lenke til kommentar
miCro Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Aha, det tenkte jeg ikke på. Jeg har blitt så bortskjemt med at alt er automatisert de siste årene. Er det noen måte å fikse dette etter operativsystemet er lagt inn? Jeg kan jo alltids installere Windows 8 på nytt, men det er litt styr nå som alt av programmer er lagt inn og konfigurert. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Du kan prøve. Det krever registerendringer, og det finnes mange guider på nettet. Denne tråden er for Windows 8 http://www.neowin.net/forum/topic/1061488-ide-to-ahci-in-windows-8-build-8250/ Les gjerne denne guiden for Windows 7 først, hvis du ikke er helt komfortabel med regedit http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676 Lenke til kommentar
phlake Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Til spilling (og generelt) er Sandy Intel i5-2500k et meget godt valg. Ivy Bridge gir litt høyere frekvens, men klokker dårligere og utvikler en god del mer varme. Ser ut som et godt valg det der. Ellers er Samsung, Intel og Crucial gode ssd-er. Siden du har en Agility vil jeg muligens anbefale å gå for idéen din om å kjøpe en til og kjøre raid. Har 2x Agility 3 (pluss en Crucial M4 og en Corsair Force 1) selv og er meget fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå