Gå til innhold

Angrer du på konfirmasjonen?

Anbefalte innlegg

...og akkurat da sluttet jeg å tro at du er et rasjonelt menneske som ikke hetser andre for sine overbevisninger :grumpy:
Men det andre jeg sa klarte du ikke kommentere, nei.

May I comment this one please? :D

Enhver påstand kan debatteres. Problemet er at med utsagnet som ble kommentert, har du plassert deg ganske fint i "jeg-vet-bedre-enn-deg-og-de-som-er-uenig-med-meg-er-hjernevasket"-kategorien. Noe du har vært flink(ere) til å unngå tidligere.

Når folk rygger inn i hjørner på den måten, blir resultatet (som oftest) en diskusjon som kan bølge frem og tilbake i det uendelige uten egentlig å tilføye noen ny informasjon til debatten. Synes vel derfor ikke det er så rart at svaret ble som det ble.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det at du angrer i dag, betyr ikke at du fjerner det utrolig idiotiske du gjorde i fortiden. Det er kristenprat! :roll:
Jeg sa ikke at jeg angret. Jeg sa at jeg ikke ville gjort det samme i dag.

Definer "anger", er du snill.

Etterpåklokskap

Så du menere jeg er totalt idiot idag fordi jeg konfirmerte meg for pengenes skyld? Etterpåklokskap har ingen, heller aldri hatt noen hensikt.

Jeg sa bare at jeg ikke ville gjøre det samme idag, og at jeg ikke har noen anledning til å reise tilbake i tid å gjøre det om er vel ikke nødvendig å nevne?

Så lenge du ikke er kristen, så er det greit for meg. Du må jo lære deg å stå for meningene dine gutt! Det er mange i klassen min som tok kristelig, 15 av 19. Men av disse 15 er det 1 som tror på Gud.

Noen av dem brukte unskyldningen om at de ville ha en ny opplevelse, utvide horisonten også videre. DET ER MULIG Å GJØRE DET UTEN Å SE UT SOM EN HYKLER!!

Jeg blir bare så utrolig irritert av sånne mennesker!

Her er jeg, som har fått min del av motvind på grunn av mine spesielle meninger, også bare lyver de for at bestemor ikke skal bli gretten.

Onkelen min gav meg hundre kroner ekstra i konfgave fordi jeg tok borgerlig. Moren prøvde å overtale meg til å ta kristelig!

Lenke til kommentar
Enhver påstand kan debatteres. Problemet er at med utsagnet som ble kommentert, har du plassert deg ganske fint i "jeg-vet-bedre-enn-deg-og-de-som-er-uenig-med-meg-er-hjernevasket"-kategorien. Noe du har vært flink(ere) til å unngå tidligere.
Joda, men det ble bare litt for mye for meg i denne tråden.

jorgenindahouse, eller noen andre kristne kan kanskje svare på hvorfor man ikke trenger å tro på Gud eller Jesus for å konfirmere seg i kirken, om det ikke er for at kirken skal tjene penger?

Lenke til kommentar

Vsar på Topic'n: Jeg konfirmerte meg ikke, av den enkle grunn at jeg er overbevist ateist. Borgerlig konfirmasjon synes jeg er noe tull, da det slettes ikke er noe å "konfirmere" (bekrefte). Hadde arrangementet blitt kalt "bli-voksen-fest" eller no så hadde jeg valgt borgerlig konfirmasjon. Og til de som konfirmerer seg kirkerlig og ikke er troende har jeg bare en ting å si: Det er fattig å selge sjela si for 25k kroner.

Lenke til kommentar
I Mai :D

ja, det var egentlig det jeg regnet med. du har tydeligvis ikke skjønt at her spør man etter tankene til folk som har fått noen år på baken siden konfirmasjonen, ikke fjortiser som nettopp har fått 50k til å bruke som de vil.

nå, 10 år etter jeg konfirmerte meg, kunne jeg aldri tenkt meg å gå gjennom det på nytt, uansett om jeg fikk 10k, 50k eller en million. tror du på treenigheten og at jesus døde for våre synder, fett for deg, men å konfirmere seg utelukkende for pengenes skyld er så falskt at det er ekkelt. du skjønner det kanskje om en del år..

Lenke til kommentar

Kristendom er jo ikke bare kjipt da.....

Borgerlig konfirmasjon er noe tull, siden konfirmasjon er bekreftelse på dåpen!

Egentlig skulle ikke hedninger hatt lov til å feire (ha fri fra jobben) på

- Julaften

- Påsken

- Kristi himmelfarts dag (elns)

Tenk på hvor mange fridager kristendommen har gitt deg!

On-topic, nei jeg angrer ikke på at jeg konfa meg kristelig....

Lenke til kommentar
...men å konfirmere seg utelukkende for pengenes skyld er så falskt at det er ekkelt. ...

Mange av dere som sier dette. Av tidligere poster, så fremkommer det vel at en del av ateistene også er "determinister". Hva er det egentlig som gjør at dere (som føler dere truffet av betegnelsen) setter et så skarpt skille ved kynisk utnyttelse av systemet så lenge det ikke faktisk går direkte ut over andre?

Må alle "determinister" være kyniske? Neida (dessuten er det farlig farlig å generalisere) men jeg ville vel tro at et deterministisk livssyn ville åpne i større grad for en slik holdning. Eller tar jeg feil?

Enlighten me please. :)

Lenke til kommentar

Ble konfirmert kristelig, valgte det selv ettersom det var helt "naturlig" da ettersom alle gjorde det. Deltok lite i konfirmasjonsopplegget utenom det vi _måtte_ være med på.

Angrer ikke ettersom det var et valg jeg mer eller mindre tok da. Var 14 og sikkert ikke så selvstendig. Tenkte kke noe særlig på pengene og kunne sikert konf. meg borg. dersom jeg hadde villet det. Foreldrene mine er gjennomsnittlig norsk-statkirke kristne dvd. _bare_ kirke under dåp, bryllup osv. Min far er utmelt. Min mor går avogtil i kirken på juleaften.

Er i dag utmeldt fra statskirken. Gjorde det da jeg var 17 da jeg gikk på vgs.

En _ekstremt_ god følelse. Dere andre som også har meldt dere ut vet hva jeg snakker om her.

En følelse om selvstendighet og å ta egne valg.

Angående om vi er determinister:

Vet ike helt, mulig vi ser litt annerledes på ordningen med konfirmasjon og instustisjonen statskirke.

Konfirmajonen er i dag som et kristelig rituale en svært hyklerisk sk for mange, det er naivt å tro noe annet. Hadde ikke vært for statskirken som er automatisk og for pengene som frister ungdom hadde det ikke vært mange som hadde konfirmert seg.

Systemet er ikke nødhvendighvis kynisk eller dreier seg om utnyttelse; det er mer det at systemet er kunstig opprettholdt av ytre forutsetninger snarere en personlige valg:

-Kirken ønsker naturlighvis å opprettholde statskirken og konfirmasjonen

-Foreldrene er den passive part ved at de gjør det naturlig å konfirmere seg. Enkelte foreldre presser ungene til å konfirmere seg ettersom det er vanlig i slekten eller på det stedet.

-Mange (sannsynlighvis de fleste)unger tenker bare på pengene

Så konfirmasjonen er et slags vinn-vinn spill (litt spilteori her) som opprettholdes av kunstige forutetninger fra alle involverte parter.

Selv om det ikke går ut over andre, bortset fra at en sterk kirke ikke er noe spesielt gode i et samfunn da, er det ikke nødhvendighvis ønskelig med masse-konfirmasjon fra et ikke religiøst perspektiv.

[offtopic]Mulig det blir litt søkt å trekke in samfunsøkonomi her, men konfirmasjon er aktisk ikke særlig samfunnsøkonomisk riktig..[/offtopic]

Lenke til kommentar

Jeg valgte og ikke konfirmere meg i det hele tatt.

Det angrer jeg absolutt ikke på. Desuten fikk jeg pengene "mine" jeg :wink:

Det var aldri noe press fra foreldrene mine heller, (de er begge konfirmert) Da merket jeg heller et slags gruppepress på skolen, men det kunne jeg ikke bry meg mindre om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...