Gå til innhold

Angrer du på konfirmasjonen?

Anbefalte innlegg

Jeg konfirmerte meg kristelig for fem år siden, og angrer på det valget i dag. Jeg konfirmerte meg fordi jeg var troende på det tidspunkt, noe jeg slett ikke er i dag. Hadde jeg vært i konfirmasjonsalder i dag så hadde jeg valgt å ikke konfirmere meg i det hele tatt, hverken kristelig eller borgerlig. Som psilocybe vil jeg gi mine barn valget mellom å konfirmere seg kristelig/borgerlig eller å få pengene uansett, noe onkelen min allerede gjør m.h.t. sine barn (eldstemann valgte da også å ikke konfirmere seg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg konfirmerte meg kristelig og synnes det var helt ok. Sjølv er jer sånn passelig kristen, ikke sånn som ber middagsbøn og kveldsbøn men jeg tror det er en høyere makt elns

angrer ikke på valget mitt, enten konfirmerer du deg kristelig ellers konfirmerer du deg ikke i det heile tatt mener eg......

Lenke til kommentar
Sjølv er jer sånn passelig kristen, ikke sånn som ber middagsbøn og kveldsbøn men jeg tror det er en høyere makt...
Men, tror du på Gud? Tror du på treenigheten(Gud, Jesus og den hellige ånd)? Tror du at jesus er frelseren og guds sønn?
Dette er et vesentlig spørsmål.

En ting er å være kristen, men det er ikke det samme som å tro på høyere makter. Å bare tro på "høyere makter" (hva nå det skulle bety) er å være religiøs.

Å være kristen innebærer at du tror på Treenigheten, nemlig at Gud er den hellige Ånd, Jesus, sin far, sønn og høyre hånd.

Hvis ikke så er det, beklager uttrykket, patetisk å konfirmere seg i kirken.
Som jeg skrev tidligere, jeg konfirmerte meg i kirken, men var ikke kristen. Hadde ikke gjort det samme idag, men hva betyr "å angre"?

Muligens du synes det var patetisk, og kanskje var det det...

Lenke til kommentar
Hadde ikke gjort det samme idag, men hva betyr "å angre"?

Anger er bare noe kirken har satt på stakkars folk for å holde kontrollen over dem (riktignok i eldre tider..)

Jo, jeg konfirmerte meg borgerlig. De som sier at det er "kristent eller ingenting" er helt på gal vei. I borgerlig konfirmasjon handler det ikke så mye om selve konfirmasjonen, hva den står for osv. (bla bla), det er mer om samfunn, verdier, og hva vi kan gjøre for å forbedre dagens verden osv. Med andre ord: Litt større enn den kåte prestens beretninger om ånder og guder og engler og allslags eventyr-pakk.

Lenke til kommentar

Kristen konfirmasjon, her. Helt feil avgjørelse, selvsagt. Kun for pengenes skyld.

Jeg er litt uenig i navnet Borgerlig "Konfirmasjon". Konfirmasjonen har jo fått sitt navn pga at du skal "confirme" altså bekrefte dåpen, at du fortsatt tror på Treenigheten, hvor vidt du kunne gjøre det når du blir døpt er litt uvisst.

Da jeg konfirmerte meg ble jeg ikke bedt om å bekrefte noe som helst, forresten. Så kirken har nok tapt seg litt på det området.

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt er som følger: For eller mot statskirken psilocybe?

jeg har ikke så voldsomt mye imot religion (sånn bortsett fra at kristendommen/islam er skyld i en del grusomme greier opp igjennom årene), men jeg er definitivt imot statskirken. jeg syns religion skal være en personlig ting, noe man finner ut av alene.

ikke noe du automatisk blir "medlem" i uten at du selv har noe å si om det (dåpen), og ikke noe du får stappet ned i halsen gjennom skolegangen. kristendom skal være i hjertet og hodet, ingen andre steder.

Som psilocybe vil jeg gi mine barn valget mellom å konfirmere seg kristelig/borgerlig eller å få pengene uansett, noe onkelen min allerede gjør m.h.t. sine barn (eldstemann valgte da også å ikke konfirmere seg).

bra. da er det iallefall tre fornuftige mennesker her i Norge. :)

Hadde ikke gjort det samme idag, men hva betyr "å angre"?

i denne sammenhengen; ville du gjort det annerledes nå, etter å ha blitt eldre og visere?

Da jeg konfirmerte meg ble jeg ikke bedt om å bekrefte noe som helst, forresten. Så kirken har nok tapt seg litt på det området.

kirken nå til dags er en stor penge-maskin. hver konformant = 300kr hvert år til de dør eller kommer på bedre tanker. da setter de nok ikke store kravene til deg, annet enn at du kommer til et par timer og går til kirken en gang eller to.

Lenke til kommentar

Jeg har null respekt for, og hater alt som er kristent :evil: . Når jeg tenker på det får jeg den krible-følelsen man får i magen når man tenker på noe man hater intenst, som du bare har lyst til å slå dritten ut av!!

Derfor valgte jeg borgerlig. Jeg vil aldri sette foten innafor dørstokken til "Guds hus". Jeg kom ikke engang for å se på at klassekameratene mine konfirmerte seg kristelig på grunn av det.

Også er det en fin bonus at med borgerlig starter man undervisningen i mars, og holder på ca. annenhver uke til mai. Kristelig starter skolestart, og slutter i slutten av mai. Borgerlig slutter i begynnelsen av mai. Det kan komme an på hvor du bor da.

Lenke til kommentar
Hvis ikke så er det, beklager uttrykket, patetisk å konfirmere seg i kirken.

Som jeg skrev tidligere, jeg konfirmerte meg i kirken, men var ikke kristen. Hadde ikke gjort det samme idag, men hva betyr "å angre"?

Muligens du synes det var patetisk, og kanskje var det det...

Det at du angrer i dag, betyr ikke at du fjerner det utrolig idiotiske du gjorde i fortiden. Det er kristenprat! :roll:

Lenke til kommentar

Konfirmerte meg ikke i det hele tatt .

Hadde jeg konfirmert meg saa ville valget ha vaert i kirken , det er jo der den hoerer hjemme .

Borgerlig konfirmasjon var ikke aktuelt i det hele tatt , og siden jeg ikke er religioes saa var ikke det aktuelt heller .

Fikk jo ikke noe selskap eller penger , men moralske prinsipper veier mye mer en penger , ville jo vaert en jaevla hykler om jeg konfirmerte meg i kirken naar jeg ikke er kristen .

Lenke til kommentar
Det at du angrer i dag, betyr ikke at du fjerner det utrolig idiotiske du gjorde i fortiden. Det er kristenprat! :roll:
Jeg sa ikke at jeg angret. Jeg sa at jeg ikke ville gjort det samme i dag.

Definer "anger", er du snill.

Etterpåklokskap

Så du menere jeg er totalt idiot idag fordi jeg konfirmerte meg for pengenes skyld? Etterpåklokskap har ingen, heller aldri hatt noen hensikt.

Jeg sa bare at jeg ikke ville gjøre det samme idag, og at jeg ikke har noen anledning til å reise tilbake i tid å gjøre det om er vel ikke nødvendig å nevne?

Lenke til kommentar

Jeg synes at borgelig konfirmasjon egentlig bare er en slags "erstatning" for folk som ikke vil konfirmere seg kristelig. I en kristelig konfirmasjon får man sjansen til å enten bekrefte eller omgjøre det som ble gjort ved dåpen (det er derfor man er nødt til å være døpt for å konfirmere seg kristelig). Den kristelige konfirmasjonen har eksistert i flere hundre år, mens den borgerlige bare har eksistert 20-30 år. Hva er det man bekrefter i en borgerlig konfirmasjon? Borgelig konfirmasjon er en "trøste-konfirmasjon" for de som ikke vil konfe seg kristelig. :grumpy:

Og nei, jeg angrer ikke på at jeg konfirmerte meg kristelig!

Lenke til kommentar
I en kristelig konfirmasjon får man sjansen til å enten bekrefte eller omgjøre det som ble gjort ved dåpen (det er derfor man er nødt til å være døpt for å konfirmere seg kristelig)
Jeg måtte ikke bekrefte noe som helst. Jeg sa til dem at jeg ikke var kristen, men fikk konfirmere meg likevel.
Den kristelige konfirmasjonen har eksistert i flere hundre år, mens den borgerlige bare har eksistert 20-30 år.
Før trodde man at jorden var flat. Den "troen" eksisterte mye lenger enn kristendommen, men likevel tror man n at jorden er rund.
Hva er det man bekrefter i en borgerlig konfirmasjon? Borgelig konfirmasjon er en "trøste-konfirmasjon" for de som ikke vil konfe seg kristelig. :grumpy:
Navnet er det samme, ja. Men i motsetning til den kristne, så læres det faktisk noe i den borgerlige konfirmasjonen.
Og nei, jeg angrer ikke på at jeg konfirmerte meg kristelig!
Det var egentlig ikke nødvendig å si. Tror vi skjønte det. Du er vel så totalt hjernevasket at du ikke klarer tenke noe annet enn at alt annet enn kristendommen er komplett ulogisk og ihvertfall unødvendig for menneskeheten, for du er jo sikret evig liv i himmelen!
Lenke til kommentar
Det var egentlig ikke nødvendig å si. Tror vi skjønte det. Du er vel så totalt hjernevasket at du ikke klarer tenke noe annet enn at alt annet enn kristendommen er komplett ulogisk og ihvertfall unødvendig for menneskeheten, for du er jo sikret evig liv i himmelen!

...og akkurat da sluttet jeg å tro at du er et rasjonelt menneske som ikke hetser andre for sine overbevisninger :grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...