9Blueday Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Edit: Passer denne tråden bedre under Juss så flytt den gjerne. Hei! Registrerte meg for å få noen innspill på hvor så vidt denne leiligheten kan regnes som en "lovlig" boenhet. Grunnen til at jeg ønsker innspill er at jeg mener (merk: inget juridisk grunnlag for mitt utsagn) etter hva jeg har lest her at leiligheten ikke egner seg som boenhet. Først, plantegning; Det er hovedsaklig to ting som peker seg ut, #1 inget vindu på soverom og #2 kun sollys inn i leiligheten frem til kl 12 på formiddagen. Leiligheten er i 1 etasje i eldre 3 etasje enebolig, som har blitt bygget om til 3 enkelt leiligheter i senere tid (huseier bor i midten og leier ut over og underetasje). Kort historie fra min side: Flyttet inn i fjor sommer, leiligheten virket OK når jeg var på visning, inkludert oppvarming gjorde at jeg flyttet inn. Fikk først misstanke om at noe ikke var helt som det skulle når jeg skulle registrere addresse-endring hos folkeregisteret og de gav meg beskjed om at leiligheten jeg bodde i "offisielt" ikke eksisterte / ikke var registrert (inget 'U0101' bolignummer registrert på addressen). Men siden banken hadde godkjent depositumet tenkte jeg ikke noe mer på det. Denne vinteren har vært varm innendørs, men har blitt noe deprimert av å bo i en "grotte" under bakken, at det er 2.3m under taket har ikke hjulpet på psyken og jeg har nå flyttet ut til en lysere, men mindre hybelleilighet i en boligblokk, selv om jeg må betale husleie til den gamle grotte-leiligheten ut Juni (1 års kontrakt...). Hvis det er noe jeg kan gjøre for å "stoppe" noen andre fra å bo i den grotten så ønsker jeg å gjøre det. Tar imot alle kommentarer / tips! Takk! Endret 14. juni 2012 av 9Blueday Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Kor gammalt er bygget, har leiligheita vært renovert i nyare tid? Grunnen til at eg spør er at byggeforskriftene har endra seg fleire gonger. Spørsmålet om soverommet skal ha vindu eller ikkje vil være avhengig av utforminga av soverommet. Dersom rommet er eit eige rom så skal rommet ha tilstrekkelig med dagslys på lik linje med andre rom for varig opphold. Smuttholet er dersom soverommet er ei sovealkove (vanligvis i den betydninga at det ikkje er dør mellom soverom og tilslutta rom). Sollyset er ikkje det viktige, det er mengden med dagslys som blir brukt som utganspunkt. I forholdt til vindu som rømningsveg så er det krav om to rømningsvegar frå kvar branncelle eller en utgang direkte til det fri. Kvar boeinheit skal være eiga branncelle. I forhold til å hindre huseigaren å leige ut så er det ikkje så mykje du får gjort. Det er avtale friheit her i landet også når det gjeld leige av bolig. Leigetakaren har sjølv ei undersøkelsesplik på lik linje med at utleigaren har ei opplysningsplikt. Omstendigheitane rundt lovlegheita av å leige ut ein bolig som ikkje er godkjent vil derfor være avhengig av omstendigheitene og kva som utleigaren har oppgitt ved inngåelsen av avtalen. Eg ser ofte eksempler på at folk gjerne vil leige slike dårlig tilrettelaggte boliger fordi dei er billegare enn tilsvarande leiligheiter som er godkjente. Det skal heller ikkje så mykje til for huseigaren å gjere denne boligen lovleg med enkle grep der det fyrste tiltaket vil være å ta vekk soverommsdøra og sette inn eit forheng, eventuellt også redusere arealet av oppholdsromma dersom golvarealet er for stort i forhold vindusarealet. 1 Lenke til kommentar
9Blueday Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Takk for info jeg ikke hadde fra før. Jeg vet ikke akkurat når huset ble bygget om, men etter slitasje rundt omkring i leiligheten så vil jeg tippe det er over 10 år siden huset ble bygget om. Selve huset er ganske så gammelt (sementveggene i grunnmuren er over 1 meter tykke), minst 50 år gammelt. Det er en dør til soverommet, men ingen vinduer, kun 2 luftsluser som går igjennom murveggen (grunnmuren), så i den stand leiligheten er i nå så vil den ansees som en "ulovlig" boenhet? Hvor/hvem kan jeg rapportere dette til? Leste et innlegg fra 2009 her på forumet om leietager som hadde tatt kontakt med brannvesenet for å få en inspeksjon av brannsjefen, som førte til at huseier fikk en saftig bot. Bør jeg ta kontakt med brannvesenet? Eller en statlig institusjon som utfører inspeksjon av utleieleiligheter? Takk igjen for hjelpen! Endret 15. juni 2012 av 9Blueday Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Du kan sende ei generell bekymringsmelding til kommunen. Dersom det er fare for livet til dei som bur i leiligheita så vil brannsjefen kunne fatte eit enkeltvedtak om tilsyn i boligen. Normalt sett er det ikkje tilsyn i boliger anna enn tilsynet med fyringsanlegget. Dersom det er ulovleg bruk av leiligheita så er plan og byggningsetaten rette innstans for å vurdere om det er behov for å reagere. Det er svært skjeldan slike ting fører til bøter, vanligvis vil den vanlige måten å løyse det på være å nedlegge bruksforbud fram til forholda er retta opp. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Det er en dør til soverommet, men ingen vinduer, kun 2 luftsluser som går igjennom murveggen (grunnmuren), så i den stand leiligheten er i nå så vil den ansees som en "ulovlig" boenhet? Brannteknisk, så er det nok ikke noen mangel med den leiligheten, så lenge ytterdøra går direkte ut og ikke gjennom andre brannceller (f.eks. trapp opp gjennom utleiers leilighet og hovedinngang). I henhold til dagens forskrifter (som stort sett ikke har tilbakevirkende kraft, med mindre det er søkt om bruksendring) er det nok visse krav til vindu og dagslys på soverom, men det er ikke sikkert det var det når huset var bygd og godkjent... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå