Gå til innhold

Nye MacBook Pro er et reparasjonsmareritt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, mye usaklig her som ikke har med artikkelen å gjøre. Tipper de færreste kommer til å savne muligheten for å oppgradere, også slipper de at folk setter inn ting som ikke virker for så å klage. Er nok et lurt trekk spør du meg. Har f.eks. aldri savnet å kunne putte mer minne i smarttelefonen min.

 

Husk at når du kjøper et Apple-produkt så betaler du ikke bare for HW, men også for et operativsystem med en brukeropplevelse som er skreddersydd så til de grader!

 

Hva med å betale dobbelt for SSD oppgradering og firedobbelt for minneoppgradering? Har det noe med brukeropplevelsen å gjøre?

Jupp, en plass må de jo få dekt kostnadene knyttet til utviklingen. Husk at alle operativsystemene til Apple er "gratis". Grunnen til at de tjener så bra er fordi de selger mye, ikke for at de har høye priser.

Lenke til kommentar

Hmm, mye usaklig her som ikke har med artikkelen å gjøre. Tipper de færreste kommer til å savne muligheten for å oppgradere, også slipper de at folk setter inn ting som ikke virker for så å klage. Er nok et lurt trekk spør du meg. Har f.eks. aldri savnet å kunne putte mer minne i smarttelefonen min.Husk at når du kjøper et Apple-produkt så betaler du ikke bare for HW, men også for et operativsystem med en brukeropplevelse som er skreddersydd så til de grader!

Fordelen med å oppgradere er at du øker levetiden. Du vil typisk få behov for mer minne når du kjører flere, kraftigere og nyere programmer, de nye programmene har som regel mer egenskaper de er også beregnet for mer minne. Kjøp mer minne er mit første råd når noen klager over treg laptop og tenker på å kjøpe ny.

 

Her fortjener Apple skryt, ja den 15" med 4GB minne er en tabbe når den ikke kan oppgraderes, alt annet har 8. Se og lær DUL.

 

Prisene på SSD faller fort, tror få her klarer seg med 128gb som eneste disk på primærmaskinen, så du kjøper en liten ssd og oppgraderer om noen år når du har behov og prisene er over halvert.

 

Ja du kan kjøpe eksterne disker men husk å ta backup, eksterne disker ryker ofte, cloud backup er å anbefale, da kan du få tak i fila siden den ekstene disken ligger hjemme :o)

 

Lenke til kommentar

Her fortjener Apple skryt, ja den 15" med 4GB minne er en tabbe når den ikke kan oppgraderes, alt annet har 8. Se og lær DUL.

For ordens skyld: 15" med 4GB er i den "gamle" formfaktoren og har standard SDRAM. Den kan dermed oppgraderes. Det er bare den nye Retinamodellen som ikke kan det, rett og slett fordi det ikke er plass til brikkene noe sted i den tynne maskinen. Men den kommer til gjengjeld standard med minimum 8GB.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

I en stasjonær PC er jeg god på å velge gode deler og gjøre den så funksjonsrik som mulig, men i bærbare, tablets og mobiltelefoner, så ofrer jeg gjerne litt ytelse for at den skal være tynnere og finere. Det er liksom de duppedingsene som er greie å ha, men som ikke trenger samme mengde kraft, mens den stasjonære er den som kjører tunge programmer og spill. - Er jo en prioriterings sak egentlig for min del, men stemmer sikkert at uvitne folk velger utseende > innhold.

Helt grei innstilling, da kjøper du mackbook air og bruker den som en glorifiset netbok, har ikke behov for mye lagringsplass siden du bytter ut ting med det om ligger på i hovedmaskinen. De som bruker den som eneste pc kan fort drite på draget.

 

 

Lenke til kommentar
Her fortjener Apple skryt, ja den 15" med 4GB minne er en tabbe når den ikke kan oppgraderes, alt annet har 8. Se og lær DUL.
For ordens skyld: 15" med 4GB er i den "gamle" formfaktoren og har standard SDRAM. Den kan dermed oppgraderes. Det er bare den nye Retinamodellen som ikke kan det, rett og slett fordi det ikke er plass til brikkene noe sted i den tynne maskinen. Men den kommer til gjengjeld standard med minimum 8GB.Geir :)

Takk for oppklaring, og ja er klar over at det ikke er plass til minneslott i den, er såvidt plass til et kretskort.

Lenke til kommentar

Meh, kjøper heller multicom kunshan p150e med gtx 680m. Mye mere pc for pengene. Litt styggere, litt tyngere/feitere og kun standard 1920*1080 oppløsning, men ellers er den bedre på alt annet.

 

Heh, GTX 680M, mye for pengene... :rofl:

 

GTX 680M yter mer eller mindre likt med HD 7970M, men 7970M kommer av og til litt bedre ut til bare 2200kr mindre.

Lenke til kommentar
Da blir plutselig de 1600 kronene du må betale for bare 8 GB ekstra minne ikke så veldig mye alikevel

Jo, fortsatt dyrt.

 

Stilig hva de klarer å trykke inn i maskinen, og skjønner det blir dyrt når det ikke følger standarden. For dyrt for meg. Samtidig håper jeg ikke det blir en trend å gjøre det på denne måten.

Lenke til kommentar

Touchpaden på min MacBook Pro er vanedannende.

 

Jeg er ikke veldig glad i firmaet Apple, men jeg kommer ALDRI til å kjøpe en dårlig PC-touchpad igjen, nå som jeg har sett lyset.

 

Er det flere enn Apple som har disse geniale touchpadene, som det går an å trykke ned så det sier klikk?

Tror det kalles clickpad?

 

 

Mange skriver at Mac er overpriset, og at andre merker gir deg de samme delene billigere.

Og det kan stemme når det gjelder prosessor og RAM, men gjelder det den gode touchpaden?

Den alene er verdt epleskatten.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Meh, kjøper heller multicom kunshan p150e med gtx 680m. Mye mere pc for pengene. Litt styggere, litt tyngere/feitere og kun standard 1920*1080 oppløsning, men ellers er den bedre på alt annet.

For de som driver med design, bilderedigering og annet visuelt teller skjermen mye enn om du klarer å presse noen ekstra fps ut av pcen. Folk er gjerne på farta og skal ha med seg pcen, hvilket er grunnen til at man kjøper seg en laptop. Derfor har størrelse og vekt også mye å si. Bedre enn alt annet på hvilken måte? Kan man legge inn OSX? Det er veldig mange som kjøper Mac ene og alene pga. brukeropplevelsen.

Lenke til kommentar

 

Noe må man vel ofre for å få det så tynt som mulig. Hvor mange kommer dette egentlig til å være et problem for? Ikke en særlig stor andel av brukermassen vil jeg tro.

Noe må man ofre, men endel av dette virker litt unødvendig å ofre, feks ikke-standarisert SSD-kontakt, ikke-standariserte skruer, og til en viss grad pålimlt batteri.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Designelementer som ikke er standardiserte er til en viss grad forståelige, dersom det er nødvendig for å gjøre maskinen så slank.

 

Men spesialskruer er djevelens verk!

 

Heldigvis selges spesialskrutrekkere av alle slag på Ebay...

 

http://www.ebay.com/itm/Apple-Macbook-Air-11-13-Screwdriver-Repair-Kit-Star-Pentalobe-Torx-T8-T5-Tools-/270971469775?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f17287fcf#ht_2447wt_922

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For mye Apple tenking i samfunnet, utseende over funksjon med andre ord.

Der har nok den menneskelige hjerne, i kraft av evolusjonen, opparbeidet seg en ulempe. Nemlig at innhold ofte direkte knyttes til utseende. Det skal nok mye logisk tenking til for å skyve innstinktene unna, jeg har i mang en forsamling prøvd å argumentere mot det som "ser bra ut". Hvilket ikke alltid er like lett.

 

Skjønner ikke nødvendigvis hvorfor gleden av det som ser bra ut er noe som skal argumenteres mot. Fakta er vel at siden de aller fleste mennesker har en dragningen mot det estetiske er det også det som git oss mest lykke, og jeg ser ikke helt noe galt i det. For de fleste av oss tror jeg det er viktigere å ha en maskin som er lett og gir en følse av kvalitet i form av matriellbruken, enn en maskin som kan oppgraderes enkelt og som kan gi høyt fps i det nyeste spillet.

 

På lik linje at de færeste mennesker velger å bosette seg i moelven brakker, til tross for at de er modulære (enkelt og oppgradere), og gir langt flere kvadratetmeter for pengene i forhold til et arkitektegnet hus.Regner med at du er konsekvent i din argumentasjon, og argumenterer for det også?

Lenke til kommentar

Touchpaden på min MacBook Pro er vanedannende.

 

Jeg er ikke veldig glad i firmaet Apple, men jeg kommer ALDRI til å kjøpe en dårlig PC-touchpad igjen, nå som jeg har sett lyset.

Med på den. tuchpad-ene man ser fra andre produsenter, for ikke å snakke om lavoppløslige skjermer på ellers gode "LT-er", er rett og slett flaut.

 

De eneste laptopene jeg takler å bruke uten ekstern mus er enten fra apple, eller thinkpad serien med deres trackpoint(forsovidt den eneste trackpointen som er god).

Jeg går nesten ut i fra at begge disse er patenterte(?).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...