Gå til innhold

Nye MacBook Pro er et reparasjonsmareritt


Anbefalte innlegg

Å si at MacBook Pro Retina er et spesialprodukt er bare tull. Det er akkurat like lite et spesialprodukt som en standard MacBook Pro eller en annen bærbar PC. Den brukes til å løse akkurat de samme oppgavene. Om du definerer MacBook Pro Retina som et spesialprodukt, da er T430s like mye et spesialprodukt - pga lett vekt og stor fleksibilitet.

Om den er rettet mot et spesielt mål, eller en spesiell gruppe er den det. Retina er et godt forsøk på å lage mest mulig PC, på minst mulig plass og vekt. Det er en spesialisering. Om man ikke prøvde å spesialisere den, så hadde man ikke tatt de valgene mtp både minne, HDD og skjerm.

 

Om man ser på en vanlig Macbook Pro, så vil Retina være en spesialisering av denne.

 

PS! Jeg har minne og hardiskoppgradert begge bærbare jeg hadde før T420s (såpass ny at det ikke har vært aktuelt), og forlenget levetiden betydelig. T420s maskina kommer trolig til å få seg ny SSD i løpet av en 6 - 9 mnd.

Mtp minne, så har du økt mengden, og fra HDD til SSD sant?

Du kan fremdeles ikke oppgradere den mer enn hovedkortet på den tiden tillater.

 

 

Edit: Glemte et moment: Maskiner/utstyr hvor f.eks batteri ikke er utskiftbart har klart en definert (potensiell) livslengde - definert av dagens mangelfulle batteriteknologi. Maskiner hvor dette er utskiftbart kan faktisk gjenbrukes av mindre krevende brukere med en mindre tilleggsinvestering og således ha svært langt livsløp. Miljømessig og langsiktig samfunnsøkonomisk bør således slike løsninger som Apple har valgt her (og ser ut til å velge) skys som pesten.

Det er ikke nødvendigvis slik at livslengde er eneste mål på miljøvennlighet.

Dersom det er lett å demontere produktet har det større sjangse for å bli gjenvunnet. Og med Apples unibody, så burde det være en ganske smal sak (gitt at man ahr appleskujern)

 

Det samme gjelder produkter man får "følelser" for. Jeg har kastet ganske mange PC deler i mitt liv, men min iBook fra 2005 har jeg tatt vare på, nettopp fordi den er tiltalende og pen, selv om den er håpløs gammeldags.

 

Dog er jeg enig i at manglende modularitet er et problem. Men dette er ikke bare et problem med apple (uten at det gjør det mer "lov") Du hadde ellers flere gode poenger i de delene jeg ikke har sitert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å levere basisversjonen med en SSD på bare 256 GB er latterlig. De fleste ønsker mer plass, og da har man intet annet valg enn å gå for den dyre versjonen (4500 kroner opp i pris). Da får man fremdeles de høyst ordinære 512 GB med lagringsplass.

Nå vet jeg ikke helt hva du er vant til, men for de fleste er ikke en SDD på 512 GB høyst ordinær. Skal en feks ha en

Lenke til kommentar

Hva artikkelen snakket om er jo en sak, du snakket om delkostander (og flere andre i tråden), at folk da blir forvirret angående "poenget" ditt er jo ikke så rart, når du drar inn en analogi som forklaring på delkostnader, når det du tilsynelatende vil si(?) er at det er vanskelig å utføre reparasjoner og utskiftinger.

 

AtW

Det jeg sa, var at det var som å kjøpe en Ferrari og forvente at mekonomen hadde reservedeler. Altså er ikke reservedelene lette å få tak i, noe som igjen gjøre reprasjoner og utskiftninger til et mareritt når du blir satt over til et italiensk sentralbord som bare snakker spaghetti.

 

De ekstra kostnadene er en følge av av ting er spesiallaget:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å levere basisversjonen med en SSD på bare 256 GB er latterlig. De fleste ønsker mer plass, og da har man intet annet valg enn å gå for den dyre versjonen (4500 kroner opp i pris). Da får man fremdeles de høyst ordinære 512 GB med lagringsplass.

Nå vet jeg ikke hva du er vant til, men å kalle en SSD på 512 GB høyst ordinær er vel å ta litt hardt i? Skal en feks ha en OCZ Vertex 4 på denne størrelsen koster den nesten 5000 kr:

https://prisguiden.no/produkt/ocz-vertex-4-512gb-157204

 

At denne laptopen ikke har plass til to harddisker når den er en såpass liten 15" som den er, er vel ikke ovverraskende?

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hva du er vant til, men å kalle en SSD på 512 GB høyst ordinær er vel å ta litt hardt i? Skal en feks ha en OCZ Vertex 4 på denne størrelsen koster den nesten 5000 kr:

http://prisguide.har...-4-512gb-157204

Det har skjedd mye de siste månedene. Crucial m4 512 GB fås nå til rett over 3000,-. Den er kjapp som fy, selv om det mangler bittelitt opp til den flett nye Vertex 4.

Å trekke frem en helt ny SSD er ikke helt heldig når det er snakk om pris/ytelse.

Lenke til kommentar

@Tiltman:

 

Særdeles enig i resten av dine betraktninger.

 

@Zepticon:

 

Det er ikke mer spesialisering enn Lenovo T430s, Lenovo X60 Tablet, eller Sony Vaio Z. At man har valgt en spesifikk måte å produsere på gjør ikke noe til en "spesialisering". Å lage en best mulig PC med med minst mulig vekt er ikke under noen omstendigheter spesialisering, dog er det uten tvil produktutvikling. Å lage en PC som er særlig egnet til spesielle bruksområder som f.eks Panasonic Toughbook er en spesialisering.

 

Om noe lages slik at det rettes mot en spesiell gruppe kjøpere - da kalles det produktsegmentering. Også et annerkjent virkemiddel for å øke avkastningen (i realiteten narre forbrukeren).

 

Og utenom at den er tynn og har en høyoppløst skjerm, er det særlig mye som er spesielt med MacBook Pro Retina. Og jeg kan ikke se at den er laget med noe annet må for øye enn å selge godt og gi god avkastning for Apple på bakgrunn av noen vesentlige og en del uvesentlige egenskaper.

 

Selv om jeg kun oppgraderer til det hovedkortet tillatter, har det medført ekstra livslengde. Begge PC-ene, en T40 fra 2003 og en T60 fra 2007 er i bruk i dag. T60-en brukes faktisk nesten daglig. Minne (fra 512 MiB til 2 GiB) og større HD på T40-en, minne og hybriddisk på T60-en.

 

Gjenvinning medfører faktisk betydelige miljø og samfunnsproblemer. Selve prosessen med gjenvinning er tildels svært forurensende, krever energi og foregår i stor grad under meget dårlige helsemessige forhold. Gjenvinning er bedre enn ingen gjenvinning, men gjenbruk er klart det beste. Til mange formål, og ikke minst i land med en helt annen levestandard enn oss vil 3 -4 år gamle maskiner med nytt batteri kunne dekke behovet for mange i mange år framover. Og gjenbruk krever at ting er konstruert for å kunne gjenbrukes. Og jeg er helt enig i at dette ikke er et spesifikt Apple problem, selv om de pr dato er de som går lengst innen sine segmenter.

 

Tror også Apple hadde klart å lage en like lett, men kanskje ikke like tynn maskin hvor batteri, minne og SSD var utskiftbar - om de hadde villet det. Andre har klart vekta - og nesten tykkelsen. Og vi er helt enig i at manglende modularitet ikke bare er et Apple problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dere overrasket? Jeg er ikke.Om et par år vil det være helt normalt at alt er lodda eller limt fast inni maskinen.

Har liten tro på det, har snarere sett motsat trend for andre bærbare. Eks vifter.

Batteriløsningen her er håpløs for å si det mildt blir morsomt å lese klagesakene om et par år.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hva du er vant til, men å kalle en SSD på 512 GB høyst ordinær er vel å ta litt hardt i? Skal en feks ha en OCZ Vertex 4 på denne størrelsen koster den nesten 5000 kr:

http://prisguide.har...-4-512gb-157204

Det har skjedd mye de siste månedene. Crucial m4 512 GB fås nå til rett over 3000,-. Den er kjapp som fy, selv om det mangler bittelitt opp til den flett nye Vertex 4.

Å trekke frem en helt ny SSD er ikke helt heldig når det er snakk om pris/ytelse.

Greit nok, er ikke orientert på SSD i denne størrelse, men å påstå 512 GB SSD er ordinært er vel litt far fetched likevel?

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hva du er vant til, men å kalle en SSD på 512 GB høyst ordinær er vel å ta litt hardt i? Skal en feks ha en OCZ Vertex 4 på denne størrelsen koster den nesten 5000 kr:

http://prisguide.har...-4-512gb-157204

Det har skjedd mye de siste månedene. Crucial m4 512 GB fås nå til rett over 3000,-. Den er kjapp som fy, selv om det mangler bittelitt opp til den flett nye Vertex 4.

Å trekke frem en helt ny SSD er ikke helt heldig når det er snakk om pris/ytelse.

Greit nok, er ikke orientert på SSD i denne størrelse, men å påstå 512 GB SSD er ordinært er vel litt far fetched likevel?

Det er litt entusiastisk, men ikke helt far fetched på en Premium-PC. MBPR er tross alt en Premium-maskin.

Lenke til kommentar

Der røyk hvertfall tanken om å kjøpe en MBP. At man faktisk må kjøpe RAM/HDD oppgraderinger direkte av Apple er max scam. Godt at det finnes så mange andre gode konkurrenter :)

Tviler nok på at du hadde kjøpt en uansett... ;)

 

At RAM er loddet på er for å spare plass, det er nok noe vi kommer til å se mer og mer av etter hvert som kravet om at maskinene skal bli tynnere. Når det gjelder SSD så kommer det garantert til å komme oppgraderingspakker fra 3. part, samme som det har gjort på MacBook Air.

 

Så vidt jeg vet så er det ikke mange gode konkurrenter til nye MacBook Pro hvis man skal se på tykkelse, vekt, ytelse og skjerm... men det tar sikkert ikke lang tid før Samsung et al. begynner å kopiere designet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der røyk hvertfall tanken om å kjøpe en MBP. At man faktisk må kjøpe RAM/HDD oppgraderinger direkte av Apple er max scam. Godt at det finnes så mange andre gode konkurrenter :)

Tviler nok på at du hadde kjøpt en uansett... ;)

 

At RAM er loddet på er for å spare plass, det er nok noe vi kommer til å se mer og mer av etter hvert som kravet om at maskinene skal bli tynnere. Når det gjelder SSD så kommer det garantert til å komme oppgraderingspakker fra 3. part, samme som det har gjort på MacBook Air.

 

Så vidt jeg vet så er det ikke mange gode konkurrenter til nye MacBook Pro hvis man skal se på tykkelse, vekt, ytelse og skjerm... men det tar sikkert ikke lang tid før Samsung et al. begynner å kopiere designet :)

 

Hvis Samsung og de andre produsentene begynner å "kopiere" designet er det fremdeles ikke så big deal da maskinene deres ikke er 500% overpriset som med Apple. Da er det bare å kjøpe en ferdigbygd PC med de delene man vil ha :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har en 2009-modell Macbook Pro som jeg kunne doble minnekapasiteten på for noen måneder siden. Må si det var ganske greit å få en dramatisk bedre ytelse, sett i forhold til utviklingen i programvare. Det er vel et par ting å si om bærekraftighet også i det å kunne bytte enkeltkomponenter, istedet for å kaste en hel maskin etter noen år.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen grunn til å kaste maskinen så lenge den ikke er gått i stykker. Det er dessuten slik at Apples maskiner generelt har ganske lang levetid, høy bruktverdi, og er bygget av en stor andel høyverdige resirkulerbare materialer, noe som er positivt når det gjelder "bærekraftighet".

Lenke til kommentar

Jo alt av Appleutstyr skal man kaste når det kommer noe nytt. Bare se på iPhone. Ikke mulighet for oppgradering av Apple laptops er idiotisk.

Javel? Jeg ser på min iPhone...den er produsert i 2007, har like mye innebygget lagringsplass som mange smarttelefoner som selges i dag, har fått flere gratis OS-oppgraderinger og mye flott software, og er enda bedre enn da jeg kjøpte den. Ingen kan måle seg med servicen Apple har gitt, med oppgradering av OS for eksisterende iPhone-brukere. Hva var poenget ditt?

 

Oppgraderbarhet og servicevennlighet i en laptop vil alltid måtte avveies mot andre egenskaper, i dette tilfellet bl.a størrelse og vekt. I realiteten er det de færreste laptops som noen gang blir oppgradert, og behovet for service minsker i takt med at antall bevegelige/mekaniske komponenter reduseres. Nå er både optisk drev og snurreharddisk fjernet fra de nye Apple-maskinene, og med det vil jeg tro at feilraten og servicebehovet er betydelig redusert.

Som sagt så er bruktverdien forholdsvis god på Apple-maskiner, så det er ingen ting i veien for å selge en fullt brukbar maskin og kjøpe seg en nyere og bedre utgave dersom behovene for f.eks minne eller regnekraft eventuelt endrer seg vesentlig mer enn forutsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd alle populære operativsystemer; Windows, Mac OSX og Ubuntu.

Jeg foretrekker Ubuntu på PCen hjemme, men bruker en Mac når jeg er på reise. Skriver dette på en 2010 MacBook Pro med Lion.

 

Mac er absolutt ikke en dårlig løsning.

Jeg forstår at de nye Macene må være vanskelige å oppgradere for å kunne gjøre dem tynne nok til å være transportvennlige.

RAM bør være fastloddet for å spare plass og vekt.

Men det er ingen grunn til å bruke skruer som ikke er standard.

De kunne godt ha brukt standardskruer, selv om 90% av kundene aldri åpner Macen sin.

 

Skrutrekkere som passer Retina-Mac fås kjøpt billig på Ebay.

Men jeg foretrekker å kunne bruke det verktøyet jeg allerede har.

 

Sålenge det kan være behov for å bytte SSD, vifte eller batteri, bør det ikke være så vanskelig å i det hele tatt få åpnet Macen sin.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...