Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var sammen med en jente en god stund, og mens vi var sammen visste jeg at kompisen min var keen på ho. Det som er greia er at da vi slo opp tok det ikke lang tid før kompisen min prøvde seg.

Ex'en min takket nei osv. men jeg ble nokså forbanna..

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Fortsette å være kompis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde nok ikke syns det hadde vært greit uansett.. :p Vi var liksom best budds. og mener han bare var ute etter å få seg noe.

Så etter det du sier, ville ikke du blitt forbanna? hvis din bestevenn prøver seg på ex'en din?

Lenke til kommentar

Det er meg du spør? Nei, jeg hadde ikke blitt forbannet. Det er ikke sikkert at jeg ville likt det noe særlig, men i og med at vi ikke er sammen mer, forventer jeg ikke at hun skal ha noen forpliktelser til meg. Jeg har ikke noe eierskap over noen av dem. Selv om jeg ikke ville likt det med en gang, så ville jeg jo godtatt det hvis de ble sammen. Når det hadde sunket inn, kunne jeg også levd med det. Jeg kunne aldri avsluttet et vennskap på grunn av det. Det gjelder enten det er for å få seg en ny kjæreste eller bare få seg noe.

Endret av Zarac
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at han behøver å spørre. Hvis jeg hadde vært i denne situasjonen, ville det jo ikke påvirket meg om eksdama og kompisen min ble sammen, eller intime. Jeg kan jo likevel leve livet mitt som jeg vil. Hvis jeg skal irritere meg over at andre mennesker hygger seg, er det meg det er noe galt med, ikke dem. Jeg har ingen rett til å kontrollere eller legge begrensninger på andre mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, hvis det ikke påvirket deg, så er det jo selvfølgelig helt greit. Men hva med flex-it sin situasjon?Tydeligvis har det påvirket flex-it at bestekompisen har prøvd seg på dama. Og tydeligvis er det underforstått at en ikke ligger med eksen til bestekompisen der han kommer fra, og spesielt ikke uten å spørre. Forsåvidt en veldig vanlig norm, siden sjalusi er en veldig vanlig følelse. Siden det i deres vennskap er så tydelig kjipt gjort og uten om reglene, synes du ikke flex-it har grunn til å føle seg "vonbroten"?

Lenke til kommentar

Nei, jeg synes ikke det. Det er ikke engang sikkert at kompisen visste hvordan han føler det. Kanskje han tok det som en selvfølge at det var greit.

Jeg er klar over at trådstarter er følelsesmessig påvirket, men ikke fysisk påvirket. Det er han som er ansvarlig for følelsene sine. Hva med kompisen og dama? Skal de nektes å gjøre som de vil, nektes hyggelig selskap fordi eksen til dama ikke liker det? Dama har tydeligvis avvist ham, men hvis hun ikke gjorde det? Er deres følelser mindre verd?

Uansett er rådet mitt til trådstarter å snakke med kompisen sin før han avskriver ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Akkuratt det samme har skjedd med meg! Bare at min kompis faktisk ble sammen med henne! Jeg ble dritforbanna og droppa han, etter at det hadde gått 5-6 uker var det slutt mellom dem og kom ydmyk til meg og sa unnskyld, vi hadde et veldig rart forhold til hverandre en god stund men den dag i dag er vi venner. Det er drittsekk å gjøre, full forståelse over at du blir irritert over det, sånt skal ikke bestekompisen gjøre! Men snakk med han om det ja! Jeg hadde forresten vært sammen med henne i 6 mnd.

Lenke til kommentar

Akkurat hva er det som gjør det uetisk å gå for ei jente som har vært sammen med en kompis?

Det uetiske i å gå for eksen til en kompis er at kompisen kan bli sjalu eller føle at dette er ugreit på andre måter. Om han som prøver seg anser disse følelsene som litt tåpelige eller ikke, synes jeg er irrelevant, så lenge følelsene ikke er helt på trynet. Sjalusi er en såpass vanlig følelse at de ikke er på trynet og jeg ville derfor tatt hensyn til disse. En kan godt si at sjalusi er en rimelig ubrukelig følelse, noe jeg selv mener, men det betyr ikke at en bare bestemme seg for at den kan forsvinne. Og så lenge sjalusi eksisterer som en naturlig del av mennesker, ville jeg tatt hensyn til det når jeg omgås til andre, uavhengig av hva jeg rasjonelt mener om den.

Jeg er klar over at trådstarter er følelsesmessig påvirket, men ikke fysisk påvirket. Det er han som er ansvarlig for følelsene sine.

Blir ikke dette med å ta ansvar for sine egne følelser litt rart? Er det altså greit med fysisk mobbing, men ikke verbal og altså psykisk mobbing som primært påvirker offerets følelser?

Jeg er klar over at trådstarter er følelsesmessig påvirket, men ikke fysisk påvirket. Det er han som er ansvarlig for følelsene sine. Hva med kompisen og dama? Skal de nektes å gjøre som de vil, nektes hyggelig selskap fordi eksen til dama ikke liker det? Dama har tydeligvis avvist ham, men hvis hun ikke gjorde det? Er deres følelser mindre verd?.

Nei, deres følelser er selvfølgelig ikke mindre verdt. Men i dette tilfellet virker det ikke som om verken dama eller bestekompisen hadde noen følelser med i bildet, annet enn kanskje litt kåtskap fra bestekompis. Da kan de la være å ha seg synes jeg, hvis det oppfattes som kjipt av trådstarter. Bestekompisen kunne vel funnet noen andre å ha seg med.

Nei, jeg synes ikke det. Det er ikke engang sikkert at kompisen visste hvordan han føler det. Kanskje han tok det som en selvfølge at det var greit.

Uansett er rådet mitt til trådstarter å snakke med kompisen sin før han avskriver ham.

Først og fremst anser jeg det som svært usannsynlig at kompisen antok at det var greit, siden det nærmest er allmennkunnskap at "bros goes before hoes" som thunderfuck sier. Uansett, er helt enig i at han bør prate med kompisen

Lenke til kommentar

Mobbing er aldri greit. Det er noe annet. Man velger ikke hva man føler, men når man ser at følelser ikke er rasjonelle, kan man velge å sette dem litt til siden og ta hensyn til andres følelser. Det finnes mange varianter av denne situasjonen, men når en kompis går etter ei dame for sin egen lykkes del, og ikke for å provosere, er det ingenting galt i det.

Skal man alltid ta hensyn til andres irrasjonelle følelser, vil man aldri komme noen vei. Hva om kompisen min blir sjalu fordi jeg har kjøpt meg en ny og fin bil, mens han ikke har råd?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dropp han. Man går aldri etter kompisers eks, uansett hvor ferdig fyren er med jenta. Sjansen for at fyren fortsatt har følelser for jenta er stor, selv om han kanskje ikke ville ha blitt sammen med henne igjen. Og hvis han ikke har det er det fortsatt no-no.. Det med at man bare kan sette irrasjonelle følelser til side er bullshit, en som sier det har aldri elsket noen på ordentlig. Greit nok at man kanskje kan ignorere det til en hvis grad, men den lille følelsen vil alltid henge igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...