Gå til innhold

Ramdisk, Fraps og bf3


Eirik----

Anbefalte innlegg

hei,

 

jeg har noen mindre problemer med pc-en som jeg gjerne ville ha løst. Jeg håper noen av dere datakyndige her kan hjelpe meg :). siden jeg har flere spørsmål vil jeg prøve å holde det litt ryddig.

 

1. Ramdisk: Har lest litt rundt om dette, og tror jeg forstår det grunnleggende. Det jeg da lurer på er:

 

a) ytelses effekten av å f.eks ha bf3 på ramdisk?

 

b) overklokking av ram er utrolig enkelt, har nå corsair 16gb 1600mhz ram lp ( http://www.dustinhome.no/product/5010598525/corsair-8gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-12800-1600mhz-cl9-2x4gb/#intcmp=searchProvider_dacsa )

vil levetiden til ram-en synke ved overklokking? hva er en 99%sikker overklokkings-hastighet uten å risikere varmeproblemer med disse ram-brikkene?

 

c) har merket meg at rundt 4-5gb ram blir til en hver tid brukt av pc-en (ved vanlig nettsurfing osv) er dette os-et som setter så mange oppgaver som mulig over på ram siden det er så mye å ta av?

 

2. Fraps: Jeg og noen venner rekorder litt for gøy (ikke for noe uploading til youtube elns) Det jeg sliter med er framedrops. Jeg lurer på hva som foresaker dette? (jeg har prøvd å slå av v-sync, lock framerate i fraps og half size) Slik jeg har forstått det er det enten Cpu, Ram eller Hdd. Da Gpu ikke har noe å si på recording? Det rare er da at når jeg begynner å recorde så er cpu-en og ram-en under ca: 30-40% load. og jeg recorder til hdd og spillet er installert på ssd. specs er forøvrig: i7 3770k, og barracuda 7200rpm. (ingenting overklokket, ennå) Da kommer spørmålene:

 

a) hvis det er cpu som er bottleneck, vil det da hjelpe å overklokke, eller få pc-en til å sette den til mer en 30-40% load på en eller annen måte? slik at den vil yte bedre.

 

b) hvis der er ram, samme spørsmål som cpu.

 

c) Hvis det er hdd, vil det da være best å spille på ramdisk og recorde til ssd for å så flytte filene over til hdd (dette vil være veldig tungvindt, men må jeg, så må jeg.)

 

3. bf3: Har problermer med at singleplayeren fryser seg. Det er samme sted hver gang (begynnelsen av mission 2) har prøvd: reinstallasjon, reparer installasjon og selfølgelig restartet pc-en mange ganger. spillet er lastet ned fra origin. Hva kan dette komme av?

 

Beklager for lang og kjedelig lesing, og takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. a) Ingen ytelsesøkning av å ha BF3 på en SSD. Eneste forskjellen er at spillet loader raskere.

b) Levetiden vil nok gå litt ned hvis du klokker. Jeg orker ikke å gå inn på hvor mye du kan klokke for når det gjelder ytelse i BF3 vil du max ha 1-2% økning i fps.

c) Så lenge det er RAM å ta av blir en del brukt. Hvis du har mer enn 4-6GB RAM er det ikke noe problem i forhold til ytelse i spill.

2. a) Prøv å trikse litt med affinity. Task manager > høyreklikk fraps prossessen å set affinity. Da velger du antall cores som fraps skal bruke. Overklokke hjelper alltids men det er risky hvis du ikke har gode kjølingsløsninger etc. Ville heller vurdert å kjøpe et capture card for opptak av gameplay. Eksempel er Blackmagic Intensity Pro eller Avermedia Live Gamer HD.

b) Regner med du har >6GB RAM som er nok.

c) Nei.

3. BF3 er en shitty console port så spør heller DICE hvorfor main platform er console. Regner med du har sjekket BF forumene etc for mulige fix, evt oppdatere alle drivere etc.

Lenke til kommentar

Overklokking av ram på nyere pcer er bare bortkastet tid.

Når det gjelder BF3 så er det vikig å ha et (virkelig) godt skjermkort og cpu som klarer å mate skjermkortet, hva slags cpu/skjermkort har du?

 

Edit: Ser du har 3770k - det er ikke den det står på iallefall.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

skjermkort er asus gtx 670 cull, det er ikke delene det står på. Kjøling er phantecs , så det er ikke det heller. Det er et eller annet som er stilt inn feil elns. pc-en er aldri over 40% load (med unntak av gpu) alle andre deler er kjølige og under lav load sev ved bf3 alt ultra. det er fraps som bare senker fps-en, og jeg skjønner ikke hvorfor?

Lenke til kommentar

problemet er at når jeg skrur på fraps, bare senker den fps, som igjen senker load på gpu. Den øker ikke load på hverken ram eller cpu, noe jeg finner...rart. når det kommer til affinity får jeg acess denied, hvordan kan jeg endre dette?

Når FRAPS tar opp gameplay senkes framerate til hva FRAPS er satt til å ta opp på.

Oppløsning og komprimering har veldig mye å si på om FRAPS vil gi deg videre slowdowns etter dette. For å ta opp i 1920x1080 @ 30fps med FRAPS må du kjøre et shortstroked RAID0-oppsett med 2x HDDer for å få nok sekvensiell ytelse til å ta opp.

 

Om du ikke liker at framerate går ned kan du prøve MSI Afterburners opptaksmetode, den kan også komprimere on-the-fly (gitt du har nok CPU-kapasitet til overs.) så du kan ta opp i høyere oppløsning på HDD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...