Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøpt Cat-5e kabel på ebay, er denne brukbar?


Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte jeg skulle legge opp en ekstra kabel mellom 2 punkter i leiligheten, og kjøpte derfor en 100m rull fra ebay, med cat-5e kabel.

Men... Det viser seg at denne kabelen er flertrådet.. alle andre nettverkskabler jeg har brukt før, har kun vært enkelt trådet..

Den er også annerledes fargemerket, vangligvis er det jo en helfarget og en stripete kabel pr par.. mens denne har en helfarget, og en annen helfarget men noe svakere i fargen (kan legge ut bilde om dere vil..)

 

Denne skal som sagt brukes mellom to rj-45 veggbokser.. men har en følelse at det kan bli dårlig kontakt med denne..

Så.. Var dette et veldig dårlig kjøp??

 

Med frakt så kom den på ca 150kr, da med 10 rj-45 plugger og 8 plast hetter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg ville aldri ha brukt en multikordelkabel til noe som helst, og vil gjerne trekke i tvil om den faktisk er sertifisert til CAT5e, men så går jeg ut fra at trådstarter ikke har kjøpt en svær kabelrull på eBay fordi budsjettet hans er kjempestort. Altså: først prøve, så om nødvendig handle ny.

Lenke til kommentar

Det er en 100m kabel rull ;) så det er ikke store pengetapet.

 

Men støtte på et annet problem, så jeg kommer ingen vei uansett..

Vi bare leier leiligheten, men får lov til stort sett å gjøre hva vi vil her.

Og som huseier har sagt før, hvis jeg trengte en ekstra kabel mellom rommene, måtte jeg koste dette selv.

Men det han glemte å si, er at røret ikke er bra, så jeg får kabelen et par meter inn, før det blir bråstopp..

Prøvd i fra begge retninger, kjøpte også trekkefjær, men får den bare noen meter inn.

 

 

Men, kanskje noen her har litt peiling på altibox?

Er det mulig å ta en kabel fra altibox sentralens tv utgang og en fra lan utgangen, kjøre begge disse i en og samme switch, for så å koble en kabel fra den switchen over til en annen switch og koble tv og data på denne??

 

Sånn som jeg har det nå, så går det 2 kabler fra altibox sentral, inn i vegg kontakt, hvor kabelen er splittet, så den kjører 2x 100mbit.. mens grunnen til at jeg vil ha inn en kabel til er, at jeg vil flytte serveren inn på det rommet, og da må jeg nesten ha gbit nettverk til den.

 

Sånn som det er nå:

Altibox sentral tv utgang --> switch --> 3 dekodere.

Altibox sentral lan utgang --> huseiers router --> kabel over wan port på min router --> server + annet utstyr som går på kabel.

 

Og det jeg lurer på er:

Altibox sentral tv utgang --> switch --> 2 dekodere + lan port på min gbit router

Altibox snetral lan utgang --> huseiers router --> wan port på min router --> server + kabel over til switch i stua hvor jeg da kobler mitt utstyr + dekoder.

 

Var hjemme hos noen folk og skulle sette opp en router forrige uke, og her var det mye kabel rot som jeg ikke ville røre, med tanke på at det fungerte :p og der så det ut som om det var koblet på omtrent samme måte som det jeg lurer på.

Lenke til kommentar

Kjenner du en elektriker, telemontør eller lignende? I så fall kan du prøve å få lånt en glassfiber-trekkefjær. De er mye stivere, og dermed enklere å stikke gjennom svingete rør, men de er litt skjøre. Det kan også hjelpe med litt zalo. Støvsuger-trikset kan du også prøve. Da prøver du å suge en tråd med en bomullsdott på gjennom røret, og så trekker du fjær eller kabel tilbake.

Lenke til kommentar

Men huseier ville ikke at jeg skulle prøve noe mer, og han nevnte også at han trodde det hadde skjedd noe med røret, for det var så vidt han hadde fått igjennom den kabelen som går der nå.

Og hørtes nesten ut som om han hadde satt fast ei trekkfjær eller noe oppi der også, så det røret er nok temmelig ubrukelig :p hehe..

Prøvde å dra litt forsiktig i kabel som går der, og den rikka seg ikke.

 

Men om det fungerer å kjøre tv og nett via samme kabel, og enda oppnå gigabit hastighet, så funker det for meg :)

Og det kan se ut som om det vil fungere.

Har spurt i en annen tråd, men der anbefaller dem managed switch, for å kunne sette opp separate vlan mellom tv og nett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...