Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

[Løst] Lage en hjemmesnekret alarm for noen små kinderegg-figurer

Anbefalte innlegg

Jeg må nesten begynne med å fortelle bakgrunnen til dette. På jobben har vi nemlig en gruppe med 5 kinderegg-figurer som vi har adoptert som maskotter. Disse har vi plassert på toppen av en skillevegg. Tidligere har vi opplevd at figurer har forsvunnet (det var flere før..). Kanskje de er blitt stjålet, eller noen har kommet borti dem slik at de har havet på gulvet og senere i søpla.

Derfor har jeg fundert på å få laget et lite alarmsystem her. Jeg har ikke jobbet med elektronikk siden jeg gikk på skolen for mange mange år siden, så jeg er litt rusten på dette. Jeg har noen tanker på hvordan det kan virke, men trenger nok litt hjelp/innspill før jeg kan få denne planen ut i livet.

Jeg tenker meg å få laget en løsning der alarmen går om man løfter opp en av figurene fra plassen sin på skilleveggen. For å få til dette, antar jeg at det må lages en krets der alarmen går da denne kretsen brytes. jeg trenger vel noe ledning, en type alarm, et batteri og fem stykker av en eller annen patent som bryter kretsen om man løfter figuren. Er det noen som har gode idéer her? Og hvor kan slikt kjøpes? Jeg er som sagt ganske grønn på slike ting. Dette er bare noe jeg tenkte jeg kunne ha som "hobby" under døperiodene på kontoret nå i sommer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

I utgangspunktet er det vel enklest å bruke en bevegelsessensor, kanskje en stråle som varsler om brytes.

Dette finnes jo som ferdige produkter.

Skal du mekke noe selv, så hadde jeg vel laget en plate med en rad med brytere som var av når figurene stod på den, men fikk kontakt når noen fjernet en figur. Det kan selvsagt manipuleres ved at noen erstatter figuren med noe annet, så den må ha et sabotasjevern i tillegg. Her kan du f.eks lage et bur av en tråd i strekk og feste tråden til en bryter som aktiveres hvis tråden blir strammere eller slappere. Så må du jo ha en løsning hvor alarmen ikke kan slås av uten videre, f.eks ved å fjerne batteri.

Lenke til kommentar

Kjøp en av disse voldtektsalarmene til 100-lappen, og skru dem frahverandre. Jeg antar det er en sensor som utløser alarmen når kretsen brytes (de jeg har sett, så trekker man ut en splint fra alarmen).

Problemet er vel at samtlige enheter som skal sikres da må ha 2 punkt og en krets gjennom seg for å fungere. Lettere å tegne opp på et skjema, men jeg får heller utdype om du ikke skjønner noe av grunntanken min. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg en løsning med tegnestifter, "hullrem" i metall (aner ikke hva det egentlig heter) og kobbertråd. Stapp tegnestiftene inn i figurene, og sett det sammen på en slik måte at de står oppå remmen uten at tegnestiftene er i kontakt med den. Kobbertråd forbinder tegnestiftene. Dette kan for eksempel kobles til en voldtektsalarm som utløses når kursen sluttes.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En alarm slutter eller bryter en krets, dvs såkaldt NO (Normalt åpen/open) og NC (Normalt stengt/closed).

Er kretsen normalt åpen, dvs at en kontakt må kobles for å gi alarm, kan man bare kappe en kabel inn til alarmen så får aldri alarmen signal. Er den NC, og må bryte kontakten for å varsle, kan man bare kortslutte kabelen inn og så vil aldri alarmen varsle. Man ka nselvsagt også sabotere selve alarmen. Om alarmbiten ødelegges, så hjelper det ikke om figurene bryter eller slutter en kontakt når de flyttes.

Moderne boligalarmer har fiffige løsninger for å overvåke dette, bl.a så måler man motstanden i kablene og den vil forandres om kabler kuttes elelr kortsluttes. Dette er vel mer enn hva du planlegger.

En annen løsning er å bruke et kamera som tar bilder ved bevegelse. Da kan dere ta bilde av den skyldige, uten at han eller hun vet det. Kanskje en like grei løsning?

Ellers er jo en rottefelle plassert riktig effektivt. Spesielt med tegnestifter på.

Lenke til kommentar

ENDELIG et skikkerlig seriøst problem som må løses! Nå forteller du lite om hvike brudsjettrammer du har og hva som er tidsperspektivet før dette må være ferdig, men at det trengs noe skikkerlig er hevet over envher tvil !

Jeg vil nå skissere flere løsninger.

Forslag 1:

Du gjør det lettvindt og rimelig med å bestille en komplett alarmpakke for netto kr. 12.- inklusiv frakt. Dette er en sentral med batteribackup, innebygget sirene, alarmavstillingsknapp, samt en "Normally Closed" (NC) alarminngang. Se link. http://www.ebay.com/itm/Window-Door-Anti-theft-Alarm-Home-Security-System-Sensor-90-dB-For-Garage-House-/320779723119?pt=US_Surveillance_Security_Systems&hash=item4aaff6216f

Siden det ikke følger med noen detektorer, så må du lage dem selv. Til det trenger du to meter telefonkabel av den typen som har massiv copper i kjernen, samt fem tegnestifter og litt lim. Gjerne en liten tang og en loddebolt. Lag seks enledere som er 20 cm lang og avissoler 2cm i begge endene. Den ene enden strammer du hardt rundt tegnestiften (og lodder). Så limer du flatsiden av tegnestiften fast i Kindereggfiguren. Når dette er gjort så fester du figuren på toppen av hyllen med å trykke tegnestiften ned i hyllen. Da faller den ikke på gulvet slik at vaskerne kidnapper den. Neste figur festes på samme måte, men nå passer du på å legge halen fra den første under tegnestiften slik at det blir kontakt. Når alle er montert på denne måten så får du en NC alarmsløyfe som vil bli brutt dersom en av figurene blir stjælt.

Forslag 2:

Dersom det blir for uproft med tegnestiftdetektorer, så kan du bruke disse detektorene som i praksis har samme funksjon. Sentralen fra forslag 1 burde fortsatt duge.

http://www.ebay.com/itm/Window-Door-Magnetic-Sensor-Entry-Security-Alarm-MC-33-/200618763398?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eb5cf6486

Forslag 3 - dersom du trenger noe som gir en større WOW-faktor (og som tar litt tid å lage):

.... så bruker du detektorer hvor du slipper å feste noe som helst fast i figurene. Som for eksempel disse som kan felles inn i en planke som du legger under figurene:

http://www.ebay.com/itm/20Pcs-Photoresistor-GL5516-LDR-Photo-Resistors-Light-Dependent-Resistor-/330734821808?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item4d0154e1b0

eller disse http://www.ebay.com/itm/F02076-5-5pcs-RPR-220-Slotted-Reflective-Photoelectric-PhotoSensor-Opto-Switch-/120912357180?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c26f0273c

Så kan du lage en adresserbar sentral med 5 frittstående alarminnganger med denne

http://www.ebay.com/itm/Uno-Arduino-Compatible-R3-ATmega328P-ATMEGA16U2-AVR-USB-board-w-bootloader-/320924716191?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ab89a8c9f

Så programmerer du 5 talelagringsmoduler slik at du en eventuell tyv får opplest meldingen "Sett Donald tilbake på plass innen 10 sekund, ellers tilkalles Politiet" (en egen talemelding pr figur), etter 10 sekund aktiveres en sireneutgang og noen lys begynner å blinke. Alt kan nullstilles dersom en kjenner til nullstillingskoden (noen trykkbrytere som må aktiveres i riktig rekkefølge).

http://www.ebay.com/itm/Blue-PCB-ISD1820-voice-board-Voice-recording-module-/261044813911?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cc77bc057

Får du stopp underveis så vil jeg hjelpe deg :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig må han ha video overvåkning også! Hvordan kunne jeg glemme å ta med det?????

I mitt forslag nr. 3 så rekker det selvfølgelig ikke med talevarsling, noen blinkende lys og en sirenesummer. Vi legger inn en ekstra utgang med et optisk skille og en transistorbryter som åpner opp for 12VDC til denne lille saken (alternativt minirele). Denne utgangen må kunne stå åpen (med 12VDC) selv etter at sireneutgangen har blitt nullstilt. En trenger jo strøm for å kunne se på opptaket. Det fine med Arduino er at den går tilbake til utgangspunktet bare med å kople fra strømmen i noen sekund.

http://www.ebay.com/itm/NEW-IR-Car-Camera-DVR-Recorder-Cam-2-4-LCD-Audio-Video-Recorder-Rotatable-270-/120901735221?pt=US_Surveillance_Digital_Video_Recorders_Cards&hash=item1c264e1335

Det fine med sånne småting som koster under kr. 200,- er at en slipper å betale Norsk moms (og momsbehandling).

Lenke til kommentar

Oi, her var det kommet mye spennende tips siden i går.. Jeg trigget tydeligvis en kreativ nerve hos dere ser jeg :)

Kostnadsrammen er nok ikke av de største. Det er kindereggfigurer vi snakker om her, så utenom affeksjonsverdi har de ikke noe stor pengeverdi, og da blir det for dumt å bruke mange hundre kroner på dette. Jeg tror neppe det blir så populert i mitt åpne kontorlandskap om det kobles inn en overfallsalarm-sirene hver gang noen løfter opp en figur. Jeg tenkte mer på en daff og ikke fullt så prangende lyd. Jeg tror egentlig ikke bevvist tyveri er hva som skjedde med de forrige, men mer sannsynlig har noen bare dultet borti dem og den er gått i søpla. Så dette er mer for å gjøre folk som kommer borti dem oppmerksom på dette. Bevisste tyver klarer nok å komme unna med det uansett.

Jeg falt litt for forslag 1 til 77679857. Men alarmlyden var kanskje litt i kraftigste laget.. Selve løsningen derimot virker praktisk gjennomførbart.

Lenke til kommentar

Kjedelig valg :-(

Men om du pakker litt papir inn i sirenen eller putter hele greia inn i en litt større boks (eventuelt med papir), så klarer du sikkert å dempe den sånn passelig.

Enn om du bruker tegnestiftdetektorene fra forslag 1 og kopler dette direkt inn på en talevarslingsenhet (fra forslag 3), samt finner en gammel høyttaler og et ekstra batteri for talevarslingen. Du er fortsatt på under 100,- kroner. Såpass er vel maskottprosjektet verdt? For ikke å snakke om wow-faktoren og all heder og ære du sikkert vil høste.

Endret av 77679857
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Sånn i utgangspunktet så virker alarmen lett å sabotere, har tydeligvis en ganske synlig av/på knapp samt lett tilgjengelige batterier som kan fjernes. Som nevnt, så er det også bare å kortslutte kabelen til figurene for å sette den ut av spill. Det er vanlig å ha en NC sløyfe på alarmer, for å enklere varsle om detektorer fjernes (får da åpen linje som trigger alarmen). To knappenåler med en kabel mellom hvor hver nål stikkes inn i hver sin leder nær alarmen vil da koble ut hele alarmen.

Du må vel også ha i bakhodet at man må være nær alarmen for å høre når den går av. Om det skjer etter at alle har dratt hjem, f.eks under vask, så hjelper det ikke. Er det kun uhell, så holder det kanskje med en lapp ved figurene som det står ikke rør på.

Figurene kan også låses inn i noe, gjerne med et plexiglassvindu.

En fiffig løsning som er enkel er å kjøpe en bevegelsesalarm og sette den under et gjennomsiktig lokk sammen med kindereggene. Bevegelsessensoren vil normalt ikke registrere bevegelse utenfor lokket, og selve alarmen er utilgjengelig for manipulasjon uten å starte alarmen. Dette er en enkel og relativt billig løsning som ikke krever noe montering. Slike alermer kan være vanskelige å finne, de fleste norske har fjernkontroll og annet fordyrende, men i nettbutikker selges de ganske billig.

Se f.eks teknikkmagasinet som har en kønig med fj.kontroll. Art.no: 570020. Leter du litt så finner du en til langt under hundrelappen i nettbutikker.

Lenke til kommentar

Du har så absolutt et poeng ZiggyS, men det er jo litt kult med noe mer avansert også da :)

Om jeg går for en mer avansert versjon, var det veldig fristende med talevarslingsenheten også ja 77679857. å få en egen melding opplest for hver figur hadde jo egentlig vært genialt! :) En liten ting jeg nesten må nevne er at toppen av skilleveggen ikke er i tre, men i metall. Jeg vet ikke om det kanskje kan ha noen innvirkning på konstruksjonen.

Lenke til kommentar

bruk dørmagneter fra en brannalarm sentral.

må jo si at du har veldg lite å gjøre på på jobben eller så har dere lite å snakke om.

selv på min jobb så har vi laget mye gøyt bare fordi vi ville ha litt forandringer. firmaet mitt er jo skipsinstallasjon installatør så vi får en del utstyr til overs normalt ikke blir brukt. vi har også laget vår egen avmantlings maskin for kabler. så gikk fantasien løs og vi koblet til et standard starterskap vi lager til motoranlegg. så koblet vi til nødstop, endebrytere, dynamo for en liten sykkelampe, mange sirener, blits alarm og roterende alarm. med alt på få blir man galen av alle alarmene. det har komt kunder som sier at de vil ha alarmene vi har laget på båtene sine. eks. som en brovakt. hvis det er ingen bevegelse på broa innenfor en hvis tid så vil alarmen gå. vi har også saget et bærbar alarmsystem. så den setter vi opp i et rom eller rundt verktøy veska :tease: så kommer en arbeider litt for nærmt så alarmen går. de blir som regel skremt. på et av skipene jeg har bygd så hadde jeg b.a. CCTV anlegget på skipet. pelco ip baserte kamera, 360 grader med natt/dag linse. her kunne man lese sms'en som en arbeider skrev på land. det var bare å zoome inn. jeg tok selvsakt opptak og viste han klippet senere. han var ikke særlig høg i hatten da. :w00t: da jeg sa til noen stillas arbeidere at de ble filmet og avlyttet av kameraet over seg så sluttet de raskt å snakke. elsker disse kameraene. en gang så satt jeg flere kameraer mot arbeidere som arbeidet flere plasser. disse kjente hverandre. ved hver arbeider så stod det to skjermer. så skiftet jeg skjermbilde sånn at alle såg hverandre uten å vite det. før jeg viste han ene den første skjermen. då ble det "you maid my day"

bland de.

typisk så bruker vi mye sånt som dette, bare større. de kan programmeres med dip switch.

http://www.e2s.com/store/products/108-sonfl1l-alarm-sounder-led-beacon.aspx

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ikke glem å gå til anskaffelse av en vakthund også som kan passe på disse kindereggfigurene 24/7. Det er egentlig bedre enn en tradisjonell alarm da hunden sikrer biologisk DNA bevismateriale iform av et saftig jafs.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok satt sammen en liten/enkel frekvensgenerator med en 555-timer, og fikset en liten krets der kindereggene kortslutter signalet til jord, og ved å fjerne dem, vil signalet strømme gjennom og lage lyd.

Dersom du ikke vil ha lyd, så skal det gå an å bruke LED's som begynner å blinke/lyse.

Lenke til kommentar

....En liten ting jeg nesten må nevne er at toppen av skilleveggen ikke er i tre, men i metall. Jeg vet ikke om det kanskje kan ha noen innvirkning på konstruksjonen.

Metall leder jo strøm, så da risikerer du slyttet strømsløyfe selv om en av figurene i sløyfen fjernes. Hva om du legger på en stripe med blank tape, da leder den ikke.

Har faktisk liggende en slik talevarslingsmodul, men har ikke hatt tid til å leke med den ennå. Kanhende det rekker med bare den og en sensor + batteri + høyttaler? Planen min er å ta opp fuglelyder og så spille samme lyd tilbake til fuglen som lagde lyden. Tipper den blir litt forfjamsa da.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for denne overveldende responsen. Jeg har nå fått mange gode idéer til alarmsystem, men kommer nok dessverre til å legge dette prosjektet litt på hylla pga tidsmangel (ble visst ikke så rolig på kontoret som jeg trodde det kom til å være denne sommeren..) Jeg har derimot funnet et sett med like kinderfigurer på ebay til 2$, så nå har jeg sikret meg et backup-sett pluss fått erstattet den manglende figuren :)

Det kan godt hende jeg lager meg en alarm uansett en dag, da det virket som et veldig interessant prosjekt. Takk igjen til alle som har kommet med gode innspill og idéer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...