Hobsten Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) God morgen! Som tittelen sier så lurer eg på hvilken del som er lurest å bytte ut først. PCen brukes 90% til spilling og en liten andel redigering av bilde/video(Photoshop, Sony Vegas). Det har kommet til et punkt der eg ikkje kan kjøre alt på High/Ultra lenger og det kommer og går små frysninger/spikes. PCen brukes mest til WoW der det kjøres greit på High settings. I spill som Battlefield 3 og andre krevende spill må eg kjøre med Medium/High. Deler som prosessor og skjermkort er eg villig å legge litt penger i (2000-3000,-). En annen ting eg lurer på er om det er best å overklokke prosessoren eller å kjøpe en ny og bedre. Har hørt at i7 prosessor egner seg godt for overklokking, men med tanke på at prosessoren ble kjøpt for 2-3 år siden så er eg usikker på om det er verdt det. Har bare en standard CPU kjøler som følgte med prosessoren, så da må eg evt. investere i en god CPU kjøler i tillegg. I hovedkortet står det 4GB (2 x 2GB) RAM DDR3 brikker med plass til 2 til. Siden RAM er så billig så har eg tenkt å kjøpe 8GB (2 x 4G) RAM DDR3 for å få 12GB RAM tilsammen. Har lest at dette skal gå fint så satser på at dette går smertefritt. System spesifikasjoner: Prosessor: Intel ® Core™ i7 CPU 860 @ 2.80GHz RAM: Kingston KVR 1333 MHz 4GB(2 x 2GB) DDR3 Hovedkort: MSI P55-CD53 Skjermkort: Gainward GTX 275 896M DDR3 448B Harddisk(OS): Western Digital 300GB 10,000 RPM Takker for alle svar og ønsker alle en god sommerferie! TLDR; Hvilken del bør byttes ut først? Kjøpe ny eller overklokke prosessoren? Edit: La til harddisk med OS Endret 14. juni 2012 av Hobsten Lenke til kommentar
War Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Klokker du cpu, har du god nok kjøling da? Du kan iallefall klokke den til 3,6 uten å tenke på temp ol. Wow blir bedre med økt klokk på cpu, i BF3 er det fordeler å hente på cpu og gpu. Du kan jo klokke begge disse og montere mer ram nå som det nesten er gratis og deretter se hva som burde endres. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Om det er gaming primært, nytt skjermkort. GTX670 eller HD7950, begge ligger rundt 3,5k Prosessoren bytter du om du har råd til det, dog er den fremdeles helt grei. SSD gjør også underverker med en maskin. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Hvilken oppløsning kjører du? Jeg ville uansett klokket før jeg kjøpte ny CPU. Om nødvendig kjøper du ny kjøler som du uansett beholder om du senere velger å oppgradere CPU. Min liste hadde jeg vært deg(, og du vært meg osv.) ville vært: 1. Kjøp mer RAM (+4 holder sikkert, men det er en annen sak). 2. Overklokke CPU - minst 3,6 bør være målet. Om dette gir tilfredstillende resultat stopper du her... 3. Ny GPU Om dette gir tilfredstillende resultat stopper du her... 4. Nytt HK og ny CPU. Du skriver ikke noe om harddisk, antar du kjører SSD. Om du ikke gjør det, bør du også oppgradere til det, uavhengig av alt annet. Har mindre å si for ytelsen i spillene, men baner/nye verdener osv loader langt raskere. Endret 14. juni 2012 av Sovehest Lenke til kommentar
pstub Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Ettersom den i7-processoren du har er med socket 1156 og de nye er med 1155 ville jeg ikke tenkt på å bytte ut CPU'en enda, da du også må bytte hovedkort i så fall, noe som egentlig ikke vil være nødvendig. Beste er nok å øke minnet og nytt skjermkort! En SSD vil gi deg en markant raskere maskin, men vet ikke om det vil ha så mye å si for spillingen, annet enn at det går fortere å laste inn spillet og banene, men når du vel er inne tror jeg ikke det har så mye å si. For bedre flyt i selve spillingen er nok et nytt grafikkort den beste investeringen! Lenke til kommentar
Kjetilbruno Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=GV-N670OC-2GD&ref=Prisguide.no&utm_source=Prisguide.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=GV-N670OC-2GD Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Takker for meget gode svar på så kort tid. Klokker du cpu, har du god nok kjøling da? Du kan iallefall klokke den til 3,6 uten å tenke på temp ol. Siden eg bruker standard vifta som følgte med CPU'en så kan eg tenke meg at kjølinga ikkje er nokke å skryte av. Men viss eg kan overklokke til 3,6 uten å investere i en ny vifte så ser eg ingen grunn til å ikkje overklokke. Har aldri overklokket nokke som helst før, men eg regner med at et Google søk kan hjelpe meg med det Om det er gaming primært, nytt skjermkort. GTX670 eller HD7950, begge ligger rundt 3,5k Skal se nærmere på de Takk for svar! Hvilken oppløsning kjører du? Min liste hadde jeg vært deg(, og du vært meg osv.) ville vært: 1. Kjøp mer RAM (+4 holder sikkert, men det er en annen sak). 2. Overklokke CPU - minst 3,6 bør være målet. 3. Ny GPU 4. Nytt HK og ny CPU. Du skriver ikke noe om harddisk, antar du kjører SSD. Om du ikke gjør det, bør du også oppgradere til det, uavhengig av alt annet. Har mindre å si for ytelsen i spillene, men baner/nye verdener osv loader langt raskere. Oppløsning: 1920 x 1080 Harddisken til operativsystemet er en 300GB 10,000 RPM Western Digital (Litt usikker på produsent) Takker for svar! Lenke til kommentar
pstub Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Da er det nok en Western Digital (som faktisk er produsenten! ) Velociraptor du har! Definitivt nytt skjermkort du skal ha, også mere minne så klart! Lykke til! Lenke til kommentar
Storm Truck Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Bruk pengene på 8 GB eventuelt ram for bilde/ video redigering. Prossesoren bør holde for et par år vis du overklokke prosseoren litt. Hva slags spill skal du kjøre på maskinen og ka slags oppløsning? Grei GPU for 2700 eller mindre: http://www.dustinhome.no/product/5010623151/sapphire-radeon-hd7870-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/ Grei GPU for 2000 eller mindre: http://www.dustinhome.no/product/5010623156/sapphire-radeon-hd7850-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_dacsa Grei GPU for 1200 eller mindre: http://www.dustinhome.no/product/5010622012/sapphire-radeon-hd7770-1gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_dacsa Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 3K http://www.dustinhome.no/product/5010637935/asus-geforce-gtx-670-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_dacsa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå