Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp Felles mappe(delt med alle) og Privat område(personlig mappe)

Personlig mappe har jeg sørget for at det funker ved å skrive i mappe-lokasjon på selve brukere. Så dette vil automatisk dukke opp hos brukerne når de logger seg inn

Felles har jeg delt... men det det tror jeg ikke kan gjøres på samme måte som personlig mappe. slik som jeg har fått høre litt rundt må dette ha script under Group Polici (Log in/off)

Jeg har også lagt til printer... men vil at den skal dukke opp automatisk hos brukere...

Felles + printer trenger jeg å ha script til... fint om noen kunne dele sin kunnskap med meg :)

Felles "\\WIN-8VWPGVP3CFO\Felles"

Printer "192.168.1.9"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å dele ut felles mappe kan du bruke batch-script som kjøres under logon via GP.

F.eks:

@echo off
NET USE G: \\WIN-8VWPGVP3CFO\Felles

Det er anbefalt at du gir et ordentlig navn til serverene dine!

For å sette opp hjemme mappe kan du åpne en bruker i AD, ved å høyreklikke så Properties. Der skal du trykke på fanen Profile på norsk tror jeg, der kan du se: Home Folder. Der har du to valg, velg Connect sett en bokstav og i feltet til høyre skal du skrive inn følgende relativt til din server:

\\SERVERNAVN\MAPPENAVN\%USERNAME%

Det er viktig at det er %USERNAME% på slutten da det blir byttet ut med brukernavnet til brukeren automatisk, hjemmemappen må også ha samme navn.

Printeren er jeg usikker på, men du har jo print-role på serveren? Dette er tatt ut i fra 2003 server forresten! Det er mulig du har 2008, men jeg vet ikke helt der....

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

For å dele ut felles mappe kan du bruke batch-script som kjøres under logon via GP.

F.eks:

@echo off
NET USE G: \\WIN-8VWPGVP3CFO\Felles

Det er anbefalt at du gir et ordentlig navn til serverene dine!

For å sette opp hjemme mappe kan du åpne en bruker i AD, ved å høyreklikke så Properties. Der skal du trykke på fanen Profile på norsk tror jeg, der kan du se: Home Folder. Der har du to valg, velg Connect sett en bokstav og i feltet til høyre skal du skrive inn følgende relativt til din server:

\\SERVERNAVN\MAPPENAVN\%USERNAME%

Det er viktig at det er %USERNAME% på slutten da det blir byttet ut med brukernavnet til brukeren automatisk, hjemmemappen må også ha samme navn.

Printeren er jeg usikker på, men du har jo print-role på serveren? Dette er tatt ut i fra 2003 server forresten! Det er mulig du har 2008, men jeg vet ikke helt der....

HERLIG!! for en grei og forståelig svar :) skal nå bytte serverens navn, så jeg slipper den stygge og lange "WIN-8VWPGVP3CFO"

Lenke til kommentar

Det er Windows Server 2008 :) nå får brukere opp Felles-mappen automatisk opp etter å ha lagt scriptet under Brukere på GP.

Men nå gjenstår det Printer :( finnes et eller annet script for printer også.

Endret av ibrahimibo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...