Gå til innhold

Noen Pink Floyd fans her som kunne hjulpet meg?


U1ven

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Sitter med en muntlig eksamensoppgave i Historie og Filosofi med eksistens og mening som tema. Jeg har lyst til å snakke om "The Wall" albumet på eksamen, men da trenger jeg deres hjelp.

 

The Wall handler først og fremst om samfunnskritikk, men handler det også om eksistens og meningen med livet?

 

Hva er det som forhindrer hovedpersonen i denne historien videre? Hvorfor tar han ikke bare selvmord? Prøver han?

 

 

Setter virkelig STOR pris på all hjelp jeg kan få!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg kan jo _prøve_ å svare meg selv her, siden eksamen er ferdig overstått :)

 

Eksistensialismen i The Wall er faktisk veldig interessant og typisk dagens samfunn. Pink (hovedpersonen) en mening med livet via den nynazistiske bevegelsen, noe som også kan brukes i forklaring i hvorfor han ikke tar sitt eget liv. For han er denne bevegelsen et meningsfullt prosjekt. Utfordringen i dette er hvorvidt et menneske kan velge et meningsfullt prosjekt som skader/fordømmer andre mennesker.

 

Det er her samfunnet kommer inn. Når samfunnet ødelegge Pink, ødelegger Pink samfunnet. For han finner det meningsfulle i det fordomsfulle - nynazismen. Likevel kan det være vanskelig å forstå hvorfor han finner akuratt nynazismen som det meningsfulle, men det kan kanskje forklares i at vi mennesker er (og tenker) forskjellig :)

 

Rotete forklart, vet det :p Ser faktisk en dokumentar om bandet i dette øyeblikk :)

 

Fikk forresten 6'er på eksamen, faktisk den eneste på vitnemålet mitt :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel...

 

Jeg tror kanskje du tolker "Run Like Hell" / "Waiting for the Worms" litt for bokstavelig, grunnlag i hva du har sett i filmen. Selv om det er tydelige referanser til nazismen, vil jeg tro at den er mer et hint mot Pinks behov for å kontrollere den verdenen han ikke har noe kontroll over.

 

The Wall er rett og slett et samlebegrep for alle tingene som ender opp å definere det moderne livet vi lever. Det er muren vi bygger rundt oss etter et langt liv med nederlag og overtydelige autoritetsfigurer (The Happiest Days of our Lives, Another Brick part 1-3, Mother), en mur vi bruker til å stenge ut viktige følelser til fordel for det overfladiske (Nobody Home, Young Lust). Og til slutt får man sammenbrudd og må ta et alvorlig oppgjør med seg selv og sine egne følelser (The Trial). Det er frykten, angsten og fordømmelsen rundt et liv som ikke er gjennomgående lykkelig. Frykten for å mislykkes som gjør at vi stenger alt ute, utenfor vår lune, stadig voksende, mur

 

Jeg har i allefall aldri sett noe om at The Wall handler om nynazisme, men jeg er enig i ideen: Utfordringen i dette er hvorvidt et menneske kan velge et meningsfullt prosjekt som skader/fordømmer andre mennesker. Dette er nok essensielt. :)

Endret av Frohman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremmedgjøring ... er vel stikkordet når det gjelder The Wall. Rent konkret i Roger Waters' økende emosjonelle og fysiske distanse til publikumet sitt, og mer overført (i filmen) til Pink's gradvis økende isolasjon i forhold til omverdenen og de krav som stilles til ham, og hvordan han blir ødelagt av en overbeskyttende mor og en fraværende far. Det hele ligger mer på det personlige plan enn egentlig samfunnskritikk, etter min mening - selv om både utdanningssystemet og politikere får sine stikk. Det er temaer som går igjen i det meste Waters gjør, og det er mye av det samme man finner som tema for Pink Floyd's "Animals" og "The Final Cut", og samtlige av Waters' soloalbum. Mye brodd til litt av hvert i samfunnet, men mest av alt på det personlige planet, altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...