jomjjom Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hei! Jeg har tenkt å kjøpe en gamerpc for første gang over nettet og ønsker og bygge den selv. Jeg er vell egentlig en "noob" når det kommer til alt dette! Men jeg er veldig trygg på det å bygge selv uten problemer. Jeg trenger en pc for å kunne kjøre nyere spill med max grafikk feilfritt som Diablo 3, BF3 osv! Dama har også et ønske om å spille The Sims 3 på max instilling! Jeg ønsker og ha pcen koblet opp til tven i stuen hvor jeg kan streame filmer/serier i full HD (720/1080P), men også spille enkelte spill fra sofaen. Det er dermed viktig for meg at kabinettet ser rent og fint ut samt en VELDIG stillegående maskin som ikke støyer mens jeg ser på film med lav lyd! Ønsker nemlig ikke å høre en eneste lyd fra pcen Kraftpakke, stor langringsplass, stillegående og rent fint kabinet (uten lys etc, skal stå i stil med minimalistisk stue) og skal vare noen år! Er dette jeg trenger! Dette er oppsettet jeg har kommet frem til: http://www.dustinhom...f826b2780682c52 * Mus og tastatur er kun for en enkel og rein look i stuen, jeg har gaming tastatur og mus. * Er ennda litt usikkert på OS'et, om jeg skal bruke "piratbukta" eller kjøpe en versjon. De fleste versjonene jeg laster ned er bugga og ikke brukbare. Så ønsker jeg en god norsk versjon. Er dette et optimalt oppsett for hva jeg ønsker meg for en gamer pc og til generell bruk? Har jeg alle tingene jeg trenger nå til byggingen av pc så den starter? Noen ting jeg burde endre på, tips eller generell info? Snart er pcen min klar til å bestilles så fremst dette er en god pc som holder mål Håper på gode svar, takk! Mvh Kalem07 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Du får ikke en PC som kjører alle spill på maksimal grafikk og er stille med mindre du går for vannkjøling og SLI/CFX-oppsett. Når det er sagt er oppsettet ditt veldig bra, eneste foreslåtte endringen min er bytte av skjerm til U2312HM. Nå lurer du kanskje på hvorfor jeg anbefaler en skjerm med 8ms GTG pikselrespons, men denne skjermen har langt bedre farger enn den skjermen du har valgt, og siden den har et ekstremt lavt inputlag er den faktisk blant de raskeste skjermene du kan få til spill som kjører 60Hz oppdateringsfrekvens. http://www.prad.de/en/monitore/review/2011/review-dell-u2312hm-part13.html#Lag Oppsettet du har satt opp nå vil ikke være 100% stille heller, da bør du bytte ut NH-U12P til Thermalright Macho og kjøpe en Thermalright Shaman til skjermkortet. I tillegg mener jeg du må bytte ut standardviftene i kabinettet og helst kjøpe en AX750 eller tilsvarende PSU som deaktiverer vifta ved lav bruk. For mer informasjon bør du egentlig spørre brukeren MDCCLXXVI for detaljer, for jeg er ikke ekstremt støysensitiv. Lenke til kommentar
jomjjom Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Takk, har nå byttet skjermen Jeg leser og ser at Thermalright Macho'en har et større db nivå enn den jeg har valgt.. Men kabinettet jeg har valgt er lyddempet, har dette mye å si for støynivået? 19 dB vs 13 dB, har lest på flere forum at noctuaen er stillegående og god, men jeg er ingen ekspert så jeg vet ikke mye om dette. Det er ekstremt viktig for meg at pcen støyer minst mulig, da jeg ofte ser film/serier og av og til har lav lyd på anlegget ønsker jeg ikke å høre noe fra pcen Lenke til kommentar
jomjjom Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Noen som har tips til et godt alternativ med vannkjøling og SLI/CFX-oppsett, da dette er mer støydempende?? Har ingen budsjett, men bør ikke overstige 19-20k Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Anbefaler det sterkt å legge 200kr ekstra i SSD så får du en større SSD som er like god http://www.dustinhom...hProvider_dacsa SLI/CFX er aldri lavt støynivå, da ber du om støy. Eneste er vannkjøling, men dette er det mye jobb med, og det koster en del og kjøpe noe skikkelig. Endret 14. juni 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
jomjjom Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Hva vil mye jobb si med vannkjøling? Kan noen fortelle meg hva som er tingen med å ha to harddisker? En SSD og en disk? Er det slik at OSet skal lagret på SSD'en eller hvordan funker dette? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hva vil mye jobb si med vannkjøling? Det krever jo at du bygger det, og det krever vedlikehold. Kan noen fortelle meg hva som er tingen med å ha to harddisker? En SSD og en disk? Er det slik at OSet skal lagret på SSD'en eller hvordan funker dette? SSDen er til ting som du vil at skal laste fort, som operativsystemet for eksempel. Men SSDer jo veldig dyrt pr. GB, så da "må" du jo ha en vanlig HDD til lagring. Lenke til kommentar
jomjjom Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Er det å anbefale at operativsystemet installeres på SSDen? Hvordan funker dette første gang jeg starter pcen etter bygging? Er det så enkelt som å skur sammen alle dele, skru på, sette inn installasjonscd og velge hvor den skal lagres på, ennten HD eller SSD? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 De fleste legger OS på SSD, dette gir en knall rask oppstart, ting starter mye kjapper og ja, bare positivt. Jeg har selv SSD, og her har jeg OS, Office 2010, og 3 spill som jeg bruker mest. Filmer, bilder og andre spill ligger på vanlig HDD Lenke til kommentar
HawkeyeFtw Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Du får ikke en PC som kjører alle spill på maksimal grafikk og er stille med mindre du går for vannkjøling og SLI/CFX-oppsett. Når det er sagt er oppsettet ditt veldig bra, eneste foreslåtte endringen min er bytte av skjerm til U2312HM. Nå lurer du kanskje på hvorfor jeg anbefaler en skjerm med 8ms GTG pikselrespons, men denne skjermen har langt bedre farger enn den skjermen du har valgt, og siden den har et ekstremt lavt inputlag er den faktisk blant de raskeste skjermene du kan få til spill som kjører 60Hz oppdateringsfrekvens. http://www.prad.de/e...part13.html#Lag Oppsettet du har satt opp nå vil ikke være 100% stille heller, da bør du bytte ut NH-U12P til Thermalright Macho og kjøpe en Thermalright Shaman til skjermkortet. I tillegg mener jeg du må bytte ut standardviftene i kabinettet og helst kjøpe en AX750 eller tilsvarende PSU som deaktiverer vifta ved lav bruk. For mer informasjon bør du egentlig spørre brukeren MDCCLXXVI for detaljer, for jeg er ikke ekstremt støysensitiv. Kanskje litt off-topic, men jeg har selv tenkt å kjøpe skjerm så jeg er litt nysgjerrig. Hadde egentlig tenkt å kjøpe denne skjermen fra mpx http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=635503 grunnet at den var billig (har ikke et veldig stort budsjett mtp. at jeg også kjøper pc + mus, tatstatur og headset). Så at den du linket til nå er på tilbud og da er det jo bare 200 kr forskjell. Hvordan vil du sammneligne disse skjermene og vil den være verdt de 200 kr mer den koster? Har tenkt å bruke den til spill og litt andre oppgaver (surfing osv.). Lenke til kommentar
jomjjom Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Trenger jeg og tenkte på eller vurdere et SLI oppsett? Pcen vil bli brukt i hovedsak til Diablo 3, Minecraft, The Sims 3 og Skyrim, men også nyere spill som fanger interesse! Vil jeg kunne spille disse spille nevnt ovenfor på max instilling uten problemer? Vil pcen få nokk kjøling med kjøleren jeg har valgt? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hva vil mye jobb si med vannkjøling? Planlegging, montering og rens/vask/skylling. Du må ha en interesse for kjøling/overklokking av maskinvare, og 3 000 - 5 000 kr du er villig til bruke. Planlegginga kan du regne med å minst bruke 2-3 timer på. Montering tar deg alt fra 1-5 timer avhengig av hvor stort du skal gå. Rens og slikt vil vel ta deg 1-5 timer avhengig av hvor fornuftig du var med valg av komponenter i planleggingen. Mulig du også må erstatte deler om du får korrosjon på blokkene eller i radiatorene. Høres det interessant ut? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Trenger jeg og tenkte på eller vurdere et SLI oppsett? Pcen vil bli brukt i hovedsak til Diablo 3, Minecraft, The Sims 3 og Skyrim, men også nyere spill som fanger interesse! Vil jeg kunne spille disse spille nevnt ovenfor på max instilling uten problemer? Vil pcen få nokk kjøling med kjøleren jeg har valgt? Ikke for de spillene nei, men BF3 og lignende vil nok ikke kjøre altfor bra på maks (særlig siden det ikke kjører altfor bra på 60 fps engang.) Skyrim kan du dog slite med om du skal installere ørten grafiske mods med større teksturer og mer imponerende shadere. Ellers er et 670 totalt overkill for nevnte spill. EDIT: @Hawkeye: U2312HM er en meget god skjerm og klart bedre enn den typiske TN-skjermen til både spill og annet. Endret 14. juni 2012 av arni90 1 Lenke til kommentar
jomjjom Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Tror sakte men sikkert jeg begynner å komme i mål med denne pcen nå , trenger bare svar på noen få spørsmål til Hvilket windows operativsystem bør jeg gå for? Er det jeg har valgt nå et 64-bit system? Vil denne pcen støye mye mens jeg har den koblet til tven og kun skal se HD filmer/serier? Takker for sva Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 kjøp 64 bit! du kan investere i en viftekontroller som kan kjøre PCen stillere Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Tipper du kan komme ned på støynivået til lett regn med det du har satt opp nå. Men om du bruker trådløst mus/tastatur og en lang HDMI-kabel kan jo PCen stå et helt annet sted Home Premium 64-bit er den windows-utgaven du bør gå for. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Tipper du kan komme ned på støynivået til lett regn med det du har satt opp nå. Men om du bruker trådløst mus/tastatur og en lang HDMI-kabel kan jo PCen stå et helt annet sted Home Premium 64-bit er den windows-utgaven du bør gå for. Å ha PCen et annet sted funker faktisk veldig bra, med en X (10m?) lang HDMI kabel, og noe sånt: http://www.logitech.com/no-no/keyboards/keyboards/8276 har dette selv, funker perfekt Lenke til kommentar
jomjjom Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Jeg har nå oppdatert min liste med Geforce 670 GUII versjonen, SSDen er byttet ut med en 520 series 120GB. http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=6c3dd99615324450a766147ead08d4aa Jeg har valgt W7 Home Premium, men det står ingen steder på dustin om dette er 64-bit versjon! Vet at jeg trenger 64-bit, men det står verken om det er 64-bit eller 32-bit! Lenke til kommentar
jomjjom Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Her er den fulle listen! http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=aa01ee568c4c406bb69311a14c26b165 Oppgradert SSDen og og valgt geforce 670'en som er fabrikkoverklokket.. Ok oppsett for mine behov? Er det OSet jeg har valgt et 64-bit? Endret 15. juni 2012 av kalem07 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå