Gå til innhold

Sniktitt: Tomb Raider (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Det er jo heilt klart praktisk gjennomførbart (dei gjer det jo), men for meg vert det problematisk av to årsaker. Først fordi eg ikkje har nokon forståing for at det skal vere naudsynt å "vekkje beskyttarinstinktet" i ein for at hovudpersonen skal vere interessant å spele som - sjølv om hovudpersonen er kvinneleg. Vidare har eg ingen tru på at ein spelutviklar skal klare å handsame emna dei lister seg inn på - seksualisert vold, "breaking of the hero" - på ein brukbar måte, fordi, vel, det har dei aldri klart før. Det vert liksom berre nok eit sjekklistepunkt på den allereie ganske longe lista over misforstått female empowerment og ubehagelig uironisk exploitation.

 

 

Jeg synes ditt første argument er underlig, mario var en rørlegger så folk kunne identifisere seg med han, var jo ikke spesielt "nødvendig" det heller. Det er mange forskjellige valg man kan gjøre når man designer spill, og ikke alt for mange av de er nødvendige. De har valgt å gjøre det fordi det tror de beriker spillet vil jeg tro.

 

At du ikke tror de klarer å utføre det er jo så sin sak, og forsåvidt en grei innvending.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mario som rørleggjar og Lara Croft som veik og hjelpelaus utan deg er ein samanlikning eg ikkje heilt ser kor du vil med.

 

Du sier det "Ikke er nødvendig" å vekke noe beskytterinstinkt. Det er jo ikke nødvendig å ha en helt med ett yrke man kan identfisere seg med i en plattformer også. Jeg skjønner rett og slett ikke hva da har å si om noe er "nødvendig" innn game-design. Det er jo ikke nødvendig å ha en kvinnelig helt heller, men det betyr ikke at det må være en dårlig ide.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å kunne "identifisere seg" med hovudkarakteren i eit plattformspel der ein spring rundt for å redde prinsesser og hoppe på onde skilpaddar ser eg iallefall ikkje vitsen med.

 

Kvifor heng du deg sånn opp i bruken av "naudsynt"? La meg prøve igjen: Det er fullt mogleg å lage interessante karakterar - også kvinnelege - som ein kan sympatisere med, utan å redusere karakteren til ei sutrande småjente som du må "redde" ved å styre ho. Så kvifor gjer dei det?

Lenke til kommentar

Kvifor heng du deg sånn opp i bruken av "naudsynt"? La meg prøve igjen: Det er fullt mogleg å lage interessante karakterar - også kvinnelege - som ein kan sympatisere med, utan å redusere karakteren til ei sutrande småjente som du må "redde" ved å styre ho. Så kvifor gjer dei det?

 

Redusere karakteren? Ok, nøyaktig hva forventer du av en ung kvinne i hennes situasjon? At hun skal løpe rundt rambo-style mens hun smiler? Nei, realiteten er nok langt mer lik det spillet forsøker å framstille. Hun er ikke en sutrende småjente men en ung kvinne som kan dø hvorav hun er HELT klar over dette. I tillegg så blir hun tvunget til å drepe for første gang - hun er også hardt skadet. Jeg tror nok at dine forventninger er en direkte kontrast i forhold til virkeligheten.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

At hun skal løpe rundt rambo-style mens hun smiler?

 

Funny you should mention that, fordi fem minutt seinare er det jo nøyaktig det jo gjør. Dette kallast ein ludonarrativ dissonans, når historia ein spelutviklar gjerne vil fortelje ikkje eigentleg er særleg foreinleg med den historia spelmekanikken i seg sjølv fortel.

Lenke til kommentar

At hun skal løpe rundt rambo-style mens hun smiler?

 

Funny you should mention that, fordi fem minutt seinare er det jo nøyaktig det jo gjør. Dette kallast ein ludonarrativ dissonans, når historia ein spelutviklar gjerne vil fortelje ikkje eigentleg er særleg foreinleg med den historia spelmekanikken i seg sjølv fortel.

 

Meh, hun blir kanskje mer lik den eldre Lara senere i spillet men hun virker verken positiv eller veldig selvsikker slik som den eldre Lara. Personligheten hennes 'formes' og hun blir noe jeg mener virker naturlig. Dette er veldig likt i forhold til hvordan jeg så for meg Lara som ung.

Lenke til kommentar

Personligheten hennes 'formes' og hun blir noe jeg mener virker naturlig. Dette er veldig likt i forhold til hvordan jeg så for meg Lara som ung.

 

Nå er det jo slik at Lara sin fortid som ung, og da yngre enn hun er i dette spillet, allerede har blitt delvis fortalt, og hun var da ganske lik seg selv. Jeg vil si hun var mer en Nathan Drake type som tydeligvis alltid hadde vært nokså fryktløs og tøff i trynet.

 

Men såklart, nye utviklere, kanskje ny tidslinje (det finnes jo allerede 2), og det er forsåvidt ingenting direkte galt med den nye vrien på Laras personlighet isolert sett. Likevel er veldig typisk at dette skjer en kvinnelig hovedperson, og da snakker jeg ikke om at hun stønnet og slår seg, men mer på hintene mot voldtektsforsøk og en viss underlegenhet ovenfor mannlige karakterer, som så fint bygger opp under sexismen i spillmediet generelt.

 

Det er også litt synd at en absolutt skal legge Tomb raider inn i den allerede alt for lange listen med dystre voldelige spill. Ironisk nok hadde det vært mer friskt om serien hadde gått tilbake til røttene, og ga oss en mer ren eventyropplevelse med fokus på mystiske legender og myteomspunnede templer, og der våpen og action lå mer i baksetet.

Lenke til kommentar

Hele greia minner stygt om situasjonen der hovedpersonen skal utsettes for mest mulig drit slik at vi skal "føle med" vedkommende.

 

Dette har faktisk utviklaren sagt, målet deira (!) er å gje spelaren "lyst til å beskytte" ho. Joystick knight in shining armour!

 

Relevant: http://www.eurogamer...-games-we-trust

 

Jeg vet hva som er tanken til utvikleren, men jeg føler mer frustrasjon over hjelpesløsheten enn noen "ridder i hvit rustning" opplevelse. Jeg får lyst til å be henne holde kjeft fordi jeg ikke er blind og faktisk ikke trenger en stemme som forteller meg absolutt alt jeg ser. Jeg får lyst til å rope at hun får jammen se seg for litt og ikke rive seg opp på alskens dritt.

 

Kort sagt så vet jeg hva intensjonen bak spillet er, men det hjelper meg ikke. Det er gjennomført på en irriterende måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...