g.i.r.l. Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Jeg liker mye av det jeg ser, og greier de å lage en like god flyt som i Uncharted, blir det kanskje et kjøp. Samtidig liker jeg ikke helt den nye stilen, og da særlig med tanke på selve karakteren Lara Croft. Hun har alltid blitt beskyldt for å spille mye på sex, med bl.a. sin overdrevne bryststørrelse, og ofte avslørende bekledning. Likevel var hun jo før mest å regne som en karikatur, og på mange måter var hun også en av de aller mest sterke og selvstendige kvinneskikkelsene i noe spill. Nå derimot har hun tatt et par lange hopp mot sine medsøstre, som vi finner i andre spill. Svak, uskyldig, og på mange måter også mer seksualisert enn noen gang. Utseende er kanskje mer realistisk, men så lenge henne har en sexy kropp med greie fordeler både foran og bak, vil jeg tro det realistiske utseende kun vil gjøre henne til et enda større sexsymbol enn før. Endret 14. juni 2012 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Mulig jeg er rar, men jeg må innrømme at på gameplay-vidoen jeg har sett, der så mange klagde over stønning (og folk her i tråden, samt artikkelforfatter), så ser jeg ikke noe særlig seksualisert med det. Det er det jeg forestiller meg folk gjør når de blir filleristet og skadet. Er det virkelig en veldig usaklig framstilling? AtW 1 Lenke til kommentar
Krispo123 Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Største skuffelsen på E3. Morsom du ditt lille troll Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Mulig jeg er rar, men jeg må innrømme at på gameplay-vidoen jeg har sett, der så mange klagde over stønning (og folk her i tråden, samt artikkelforfatter), så ser jeg ikke noe særlig seksualisert med det. Det er det jeg forestiller meg folk gjør når de blir filleristet og skadet. Er det virkelig en veldig usaklig framstilling? AtW Det er ikke noe seksualisert med det. Det er kun individer som skaper denne forestillingen i hodene deres da de ser en ung kvinne som stønner og kjemper for livet sitt - typisk. Jeg syntes at dette er en mer realistisk framstilling av virkeligheten. På en annen side så er ikke seksualisering noe galt - men jeg er uenig i at hun virker seksualiserende. 1 Lenke til kommentar
Mia Holte Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Jeg liker ikke Uncharted spillene, men dette er virkelig et spill made in heaven for meg! Det virker som et spill som virkelig kan appelere til jenter og. Nei, ikke fordi hovedpersonen er en kvinne, men fordi spillet handler om å overleve, bygge seg opp, sanke, alt i naturen! Dette spillet gleder jeg meg nesten mer til enn Sim City og GTA V til sammen, og det sier alt! Lenke til kommentar
Herindur Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Endelig en Lara Croft med litt fornuftig kroppsfasong. Kyr er ikke sexy! ;-) Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Mulig jeg er rar, men jeg må innrømme at på gameplay-vidoen jeg har sett, der så mange klagde over stønning (og folk her i tråden, samt artikkelforfatter), så ser jeg ikke noe særlig seksualisert med det. Det er det jeg forestiller meg folk gjør når de blir filleristet og skadet. Er det virkelig en veldig usaklig framstilling? AtW Det er ikke noe seksualisert med det. Det er kun individer som skaper denne forestillingen i hodene deres da de ser en ung kvinne som stønner og kjemper for livet sitt - typisk. Jeg syntes at dette er en mer realistisk framstilling av virkeligheten. På en annen side så er ikke seksualisering noe galt - men jeg er uenig i at hun virker seksualiserende. En forsvarsmekanisme hos oss mennesker når vi er i fare er å bli veldig stille. Jo større fare, jo mindre støy ønsker vi å lage. Dette styres av instinktene våre. Stønningen og mumlingen til til Lara Croft i denne revitaliseringen hadde tilkalt alt som finnes av skumlisser på øya i løpet av sekunder. Et menneske med panikk, derimot, er tilbøyelig til å få et skikkelig skrikeanfall. Det hadde i så tilfelle blitt et veldig kort spill siden en Lara Croft i full panikk hadde blitt jaktet ned og drept på null komma niks. Jeg står på argumentet med at stønningen er overdreven, sexualisert eller ikke. Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 En forsvarsmekanisme hos oss mennesker når vi er i fare er å bli veldig stille. Dette varierer mellom individer og er derav ikke et valid argument. I tillegg så er det vanskelig å vite nøyaktig hva slags tanker som sirkulerer rundt i hodet til Lara - verken du eller jeg kan ikke vite hva hun føler. Noen mennesker håndterer vanskelige situasjoner bedre enn andre - dette er bevist. Dersom du tar deg en tur ned på et treningstudio så hører du at kvinner faktisk kan stønne irriterende mye. Med andre ord så kan det hende at hun stønner fordi hun løper for livet, er sliten og skadet?.... Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 En forsvarsmekanisme hos oss mennesker når vi er i fare er å bli veldig stille. Dette varierer mellom individer og er derav ikke et valid argument. I tillegg så er det vanskelig å vite nøyaktig hva slags tanker som sirkulerer rundt i hodet til Lara - verken du eller jeg kan ikke vite hva hun føler. Noen mennesker håndterer vanskelige situasjoner bedre enn andre - dette er bevist. Dersom du tar deg en tur ned på et treningstudio så hører du at kvinner faktisk kan stønne irriterende mye. Med andre ord så kan det hende at hun stønner fordi hun løper for livet, er sliten og skadet?.... 1. Alle pattedyr reagerer med å bli så stille som mulig og prøve å gjemme seg når de møter på fare. Dette er nesten uten unntak. Individer som lager støy blir som regel drept og er en evolusjonær blindvei. Noen mennesker håndterer situasjoner bedre enn andre, ja, og Lara Croft er et av disse individene. Det er hele premisset for karakteren. Hun skal i det nye spillet vokse seg inn i rollen. Da blir det merkelig å fremstille henne som en panisk, mumlende unge. Ekstreme situasjoner viser at individer enten takler hendelsen umiddelbart eller bukker under. Hvem av disse to typene tror du Miss Croft er? 2. Lara Croft er en fiktiv karakter. Vi får vite akkurat det forfatteren av handlingen vil vi skal vite. 3. Hun løper ikke for livet i det jeg har sett av klipp fra spillet. Hun går sakte rundt og stønner, og grynter "Oh God, he's dead," f.eks. I det øyeblikket ser vi et partert lik. Han er altså død? No shit, Sherlock. 4. Kvinner på et helsestudio er ikke i fare på noen som helst måte. Hele greia minner stygt om situasjonen der hovedpersonen skal utsettes for mest mulig drit slik at vi skal "føle med" vedkommende. Jeg synes det hele er lagt opp ganske så urealistisk med altfor mye pjatting og stønning. Kort sagt så finner jeg det irriterende. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Hele greia minner stygt om situasjonen der hovedpersonen skal utsettes for mest mulig drit slik at vi skal "føle med" vedkommende. Dette har faktisk utviklaren sagt, målet deira (!) er å gje spelaren "lyst til å beskytte" ho. Joystick knight in shining armour! Relevant: http://www.eurogamer.net/articles/2012-06-16-saturday-soapbox-in-games-we-trust Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 -snip- Hele greia minner stygt om situasjonen der hovedpersonen skal utsettes for mest mulig drit slik at vi skal "føle med" vedkommende. Dette vil nok de fleste oppfatte som noe positivt da hovedformålet med spill generelt er at vi skal bli innledet inn i en annen verden hvorav våre tanker og følelser skal basere seg på den karakteren vi spillet. Til hvilken grad man kan utnytte denne innlevelsen vil variere mellom individer. For meg er dette positivt da jeg kan bli en del av tankesettet til Lara - men det er kun min subjektive mening. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Hele greia minner stygt om situasjonen der hovedpersonen skal utsettes for mest mulig drit slik at vi skal "føle med" vedkommende. Dette har faktisk utviklaren sagt, målet deira (!) er å gje spelaren "lyst til å beskytte" ho. Joystick knight in shining armour! Relevant: http://www.eurogamer...-games-we-trust Er dette ett problem? AtW Lenke til kommentar
Licht Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Eg kan godt handplukke sitat frå linken, men det er sikkert enklare om du berre les han. Det er ein grei oppsummering av kvifor eg ikkje heilt har trua på Squeenix sin "strong female character"-reboot. Endret 16. juni 2012 av Zealuu Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Eg kan godt handplukke sitat frå linken, men det er sikkert enklare om du berre les han. Det er ein grei oppsummering av kvifor eg ikkje heilt har trua på Squeenix sin "strong female character"-reboot. Hva du tror og syntes er irrelevant før spillet blir lansert. Det er vel ikke SE som utvikler spillet - de publiserer den. Jeg forstår ikke helt hvorfor du er så kritisk til dette spillet. Hvorfor er du ikke overbevist? Hun virker faktisk menneskelig denne gangen. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Hva du tror og syntes er irrelevant før spillet blir lansert. Dette var nytt for meg - særleg sidan meningsutveksling om ting som ikkje endå er lanserte utgjer ganske mykje av det som går føre seg i dette delforumet. Burde vi kanskje berre slutte med det, synest du? SE publiserer spelet, ja, og har nettopp rodd seg ut av eit liknande uføre med nonnetraileren til Hitman: Absolution. Det kan sjølvsagt vere at IO og Crystal Dynamics har dumma seg ut uavhengig av kvarannan - i så fall er SE berre kosmisk uheldige - men eg vil jo tru (om det er relevant, då) at det er nokon, ein eller annan stad i SE, som godkjenner marknadsføringstriksa for spel dei skal publisere. Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Hva du tror og syntes er irrelevant før spillet blir lansert. Dette var nytt for meg - særleg sidan meningsutveksling om ting som ikkje endå er lanserte utgjer ganske mykje av det som går føre seg i dette delforumet. Burde vi kanskje berre slutte med det, synest du? Jeg tar kun utgangspunkt i det utviklerne samt traileren henviser til og konstaterer derav ikke hva jeg selv syntes. Med andre ord så er subjektive meningsutvekslinger helt meningsløst da verken du eller jeg kan vite hvordan spillet faktisk er etter de få minuttene fra traileren. Så ja - det er meningsløst med spekulasjoner da de som regel er helt feil. Det er selvfølgelig greit å dele tanker og meninger men de har veldig lite relevans og spillet som en helhet forblir et mysterium fram til lanseringen. Kanskje spillet er helt annerledes enn hva vi blir fortalt? .. Dette spørsmålet blir igjen kun spekulasjoner. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Eg kan godt handplukke sitat frå linken, men det er sikkert enklare om du berre les han. Det er ein grei oppsummering av kvifor eg ikkje heilt har trua på Squeenix sin "strong female character"-reboot. Jeg betviler ikke hva som ble sagt. Jeg bare lurte på om det var ett problem å designe ett spill der folk ønsker å beskytte hovedpersonen? AtW Lenke til kommentar
Licht Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Det er jo heilt klart praktisk gjennomførbart (dei gjer det jo), men for meg vert det problematisk av to årsaker. Først fordi eg ikkje har nokon forståing for at det skal vere naudsynt å "vekkje beskyttarinstinktet" i ein for at hovudpersonen skal vere interessant å spele som - sjølv om hovudpersonen er kvinneleg. Vidare har eg ingen tru på at ein spelutviklar skal klare å handsame emna dei lister seg inn på - seksualisert vold, "breaking of the hero" - på ein brukbar måte, fordi, vel, det har dei aldri klart før. Det vert liksom berre nok eit sjekklistepunkt på den allereie ganske longe lista over misforstått female empowerment og ubehagelig uironisk exploitation. Jeg tar kun utgangspunkt i det utviklerne samt traileren henviser til og konstaterer derav ikke hva jeg selv syntes. Det er jo bra at du synest det er greitt å dele tankar og sånn, ellers veit eg ikkje kva eg skulle gjort. Du ser ikkje problemet i ein speldebatt kor ein kun skal ta utgongspunkt i alt utviklarar og trailarar seier - og ikkje minst rekne med alt som kjem fram der er sant? Om spelutviklarar og trailarar alltid var sannferdige, så hadde alle spel vore dei beste i verda, fullstendig revolusjonerande, og rett og slett berre hundre prosent uutvatna awesome. Men sånn er det ikkje - faktisk er eit stort fleirtal av alle spel middelmådige, uinspirerte og i beste fall interessante i nokre timar. Korleis kan det ha seg, trur du? Kan det vere at PR-maskinen som står bak spelutviklarar, trailarar, previews og intervjuar faktisk har eit anna motiv enn å fortelje deg, så ærleg som mogleg, nøyaktig korleis eit spel er? Om det skal vere meiningsfyld å debattere spel (på anna vis enn å danse i ring og hyle "awesome") så er det meir eller mindre sjølvinnlysande at ein må basere seg på tidlegare røynsle med utviklar, utgjevar og sjanger, kva som er den rådande filosofien og "the next big thing" hos blårussen i styreromma, og alle tinga utviklarane ikkje vil snakke om, eventuelt det som står å lese mellom linene i det dei faktisk seier. Kort sagt - det hjelp å vere ein smule realitetsorientert, og å ta av seg PR-brillane. Så kan du "derav konstatere" litt meir matnyttig. Å avfeie alle mildt kritiske perspektiv fordi ingen endå har det ferdige spelet i handa er ein logisk blindgate - det er ikkje som om spelet per no er ein fullstendig utilnærmeleg, ukjend faktor. Endret 16. juni 2012 av Zealuu Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) -snip- Nei, nei. Du misforstod poenget mitt. For å simplifisere det jeg forsøker å konstaterer så mener jeg at man hovedsakelig burde vente til at spillet er lansert før man starter en spilldiskusjon som omhandler spillet som en helhet. Selve årsaken er relatert til det du selv skriver - traileren og utviklerne samt de ulike oppfatningene av spillet er ikke nødvendigvis helt korrekt i forhold til sannheten noe vi ikke kan bekrefte før spillet er lansert. Endret 16. juni 2012 av Symmetrical Lenke til kommentar
Licht Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Korleis kan ein vente hovudsakleg til noko er lansert? Anten er det lansert, eller så er det ikkje lansert. Eg er litt usikker på kva det er du eigentleg vil fram til, no - kva var eigentleg poenget ditt? Fram til no trur eg ikkje nokon i tråden har prøvd å diskutere spelet "som heilskap", berre a) om det er ein god ting at spelet lener seg tungt på Uncharted sin mekanikk og b) nøyaktig kor mykje exploitation det er tale om, og om det er ok. At trailarar og utviklarsitat er kanskje ikkje er "helt korrekt i forhold til sannheten" er jo i seg sjølv ein god grunn til å halde fram debatten. Om du synest det er for tidleg å diskutere desse aspekta av spelet, er det jo berre å melde seg ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå