Gå til innhold

Lønn som IT-ansvarlig "på huset"

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg forvente meg i lønn hvis jeg får en jobb hvor jeg blir en del av en større/mindre IT-avdeling for en bedrift?

Arbeidsoppgaver blir da å være ansvarlig for alle brukernes problemer både på huset og kanskje utafor (remote desktop osv.), innkjøp og oppsett av nytt utstyr, litt enklere drifting (veldig interessert i å lære mer her), osv. Kanskje litt oppdatering av websider osv. Litt som poteten egentlig.

Har en 3-årig dataingeniørutdannelse og har jobbet som tekniker i snart 5 år for samme firma. (er god på feilsøking software/hardware på pc'er, samt fikse disse problemene.)

Har en grunnlønn på rett under 400k idag, men med fast månedsbonus blir det 424000 i året, noe jeg syns er lite. Er i 30-årene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En IT-medarbeider og en Teknikker tjener vel stort sett det samme. Sånn 350-450.000,- bør vel være innen rekkevidde. Dersom du som 30-åring har 424.000,- i lønn etter "bare" 3-års utdanning og 5-års praksis, så synes jeg ikke du har noen grunn til å være misfornøyd. Dersom du er steikanes flink, så vil du nok bli lagt merke til og bli kontaktet av dem som trenger din kompetanse. Da først vil det være passende å skru opp prisen. Men OBS, IT-folkene må ofte jobbe når andre har fritt, samt det er en heftig bransje med mye konkurser og oppkjøp. Skal du i tillegg ha en halv mill i lønn, så må du regne med det blir stilt forventninger deretter. Hvor mange fakturerbare timer klarer du å produsere, og hva må sluttkunden betale for dine timer? 1/3 av dette bør du lett kunne kreve av arbeidsgiveren din.

Lenke til kommentar

Sett i lys av at gjennomsnittsinntekten i Norge er på 453.000.- så syns jeg det er lite ja. Når t.o.m. lagerarbeidere, sjåfører, fabrikkarbeidere osv. tjener 360-400k i året syns jeg min lønn er lav

Lenke til kommentar

Sett i lys av at gjennomsnittsinntekten i Norge er på 453.000.- så syns jeg det er lite ja. Når t.o.m. lagerarbeidere, sjåfører, fabrikkarbeidere osv. tjener 360-400k i året syns jeg min lønn er lav

Om det har noe å si, så er gjennomsnittelig startlønn for siv.ing på 450k.

Har to venner som har startet i jobb og de startet vell på 400-420k med en Bachelor som Dataingeniør.

Lenke til kommentar

Mange av disse jobber skift(40-100K ekstra i året avhenging av skiftplan og arbeidsplass) og har vaktordninger, gjør du det samme?

Endret av trra
Lenke til kommentar

Jeg er en del av en mindre IT avdeling (2 stk) og vi har ansvaret for over 1000 brukere snart fordelt på to bygg. Jeg har bare serviceelektronikk som bakgrunn, men har jobbet i forskjellige datasupport stillinger i 6 år og har bred kompetanse på dette området (jobbet i mange forskjellige bedrifter)

Begynte i ny jobb nå på nyåret og ligger rundt 380 000,- pluss overtid. Er 25 år forresten.

Lenke til kommentar

Jeg jobber som support i et større int. firma, har 3års bachelor og 1.5års master ( ikke fullført ) fikk betalt 451000 i grunnlønn + 9% bonus ( som man får 90% av gangene ) og jobber ca 80timer 200% overtid i året. Har regnet meg frem til 530- i året før skatt.

Er 23 år, nyutdannet - men har masse ansvar. Gjør kun avanserte oppgaver, jeg supporterer de som supporterer brukere. Altså it-administratorer hos kunder.

Jeg mener at du bør få betalt etter hvilken oppgave du utfører, og ikke hvilken utdanning og erfaring du har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg er 2 og 3 linje, dvs det er servicesenter som tar telefoner og løser de enkleste sakene. I tillegg gjør jeg de fysiske oppgavene for server og nettverks folk (sitter ikke i samme by)

Har også ansvar for å bestille inn nytt utstyr, sende gammelt i retur, sette opp og levere maskiner/skjermer til nye brukere, hente inn utstyr fra brukere som har sluttet.

Lenke til kommentar

3 år er 3 år, en av grunnene til å ta master er jo veksten i ettertid.

De med master jeg kjenner begynner på 400.000 -425.000 før årets forhandlinger og de med bachelor 20-30-40K under dette.

Forskjellene på M og Ba er jo at M øker til 450- 480 -500 -550-600 -700 osv med tiden mens Ba øker med 5k kanskje som generell lønnsvekst og etter 20 år i jobben kanskje det har kommet opp i 450K der den med master sitter på 700.

Kona valgte master og etter 4 år i jobben fikk hun automatisk 35.000 mer uten om forhandlingene pga denne masteren. Denne stigen øker og øker 10 ganger så mye som kolegaer med 3årig skole.

Lenke til kommentar

3 år er 3 år, en av grunnene til å ta master er jo veksten i ettertid.

De med master jeg kjenner begynner på 400.000 -425.000 før årets forhandlinger og de med bachelor 20-30-40K under dette.

Forskjellene på M og Ba er jo at M øker til 450- 480 -500 -550-600 -700 osv med tiden mens Ba øker med 5k kanskje som generell lønnsvekst og etter 20 år i jobben kanskje det har kommet opp i 450K der den med master sitter på 700.

Kona valgte master og etter 4 år i jobben fikk hun automatisk 35.000 mer uten om forhandlingene pga denne masteren. Denne stigen øker og øker 10 ganger så mye som kolegaer med 3årig skole.

Men da må du vel også ha en stilling som krever master? Hvis man er ansatt i en stilling som f.eks. kun krever bachelor eller ikke det en gang, så kan man vel ikke kreve disse tilleggene selvom man har en master?

Lenke til kommentar

Ja mån må ha stillingen, det jeg var ute etter er at startlønna er relativ lik, men masteren i rett stilling vil øke til det dobbelte til slutt, mens en Ba kanskje med 15% + generell lønnsvekst.

Begge tjener 400K som 25åring, men når man runder 50 så vil forskjellen være stor.

Skjønner trådstarters frustrasjon med lønnsveksten etter 5 år, men det vil være mer å hente med etterutdanning, kanskje i forbindelse med jobb / master en å satse på ansiennitetsstigen med tanke på ansatt lenge og ansvar.

Har dataing på høyskolen med 6 mnd ped som har jobbet i 14 år og tjener 380K i 2012

De med master / siving som det het da i samme stilling har 560K etter skattelistene vel å merke uten at jeg har spurt dem.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ok.

Det offentlige er ofte litt lengre bak hva gjelder lønn, men det der var lavere enn jeg trodde.

Trodde universitetene og høyskolene lønnet staben relvativt greit.....tror kanskje UIO er litt bedre på dette, uten at jeg skal være skråsikker.

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar

Vet at kona må ned 100.000 -150.000 i lønn om hu går fra lektor på VGS nå til NTNU på for eks eng eller norsk.

Ingen av de er privat heller.

Hu søker også PhD og må ned i lønn da også, noe som er greit da man kan se på det som en studie.

Lenke til kommentar

Jeg jobber som IT-driftsansvarlig i en mellomstor bedrift. Grunnlønnen er et sted mellom 390 000 - 400 000.

Jeg er 20 år, og har gått VG1-VG3 Dataelektronikerfaget, 18 mnd lærlingtid, + fagbrev.

Dette er jo selfølgelig en veldig bra lønn til å ikke enda være tørr bak ørene, men om vi sammenligner utdannelsen og erfaringen vår, mener jeg at du bør komme høyere opp i lønn i en tilsvarende stilling.

Du vil jo sannsynligvis få mye mer ansvar når du går fra tekniker til IT-ansvarlig, og dette bør jo også vises igjen på lønnslippen.

Lenke til kommentar

Men dere som sier lønna ligger på mellom 390-300 ++, dette er jo grunnlønn. Er det vanlig at det kommer bonuser oppå det hele da? I min jobb har vi ikke lenger noen bonus og heller ikke mulighet for overtid på en god stund.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet på flere IT avdelinger og ingen har fått b onus av noe verdi (mindre enn 1000...) Overtid er veldig inviduelt, i den gamle jobben min, så var det ganske mye (flytting..). Der jeg jobber nå, blir det litt etter hva jeg ornder meg selv. Sjeldent vanskelig å få lov til å jobbe overtid hvis jeg spør..

Lenke til kommentar
Har en 3-årig dataingeniørutdannelse og har jobbet som tekniker i snart 5 år for samme firma. (er god på feilsøking software/hardware på pc'er, samt fikse disse problemene.

Det som slår meg er at du er det som på engelsk heter underemployed. Oppgavene du beskriver er ikke først og fremst det jeg forbinder med ingeniørkompetanse.

Jeg ville sondert arbeidsmarkedet litt, om jeg var deg.

Lenke til kommentar

Synes dette høres urimelig lavt ut? Begynner ingeniørstudiene innen data nå, og så for meg noe ala 500 000 ganske raskt? Er dette helt urimelig? Trodde ingeniør yrkene lå høyere en andre yrkes-klasser? Må virkelig si det er de-motiverende og se VK1+2 arbeidstagere som tjener bedre enn en person med dyp realfagkompetanse og ingeniørtittelen? Eller er problemet at TS har valgt en jobb der han er overkvalifisert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...