Narros Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hei! Jeg skal kjøpe meg mitt andre speilrefleks etter å ha kassert mitt gamle trofaste olympus. Jeg ønsker et litt bedre kamerahus, samt et kamera som kan ta video ettersom at jeg må filme mye av treninga på skolen, pluss kortfilmer osv. Jeg har laga to kortfilmer på et lånt 5d mark II, i kominasjon med 7D. Jeg er veldig godt fornøyd med Canons kameraer etter dette, og kan også låne objektiver om jeg kjøper et canon. Jeg hadde tenkt til å investere i et 5d mark II nå som prisen har falt, samt et 50mm f/1,6 objektiv for tilsammen 15 000 omtrent. Men nå ser jeg at 650D har kommet. Jeg er klar over at som stillbildekamera har det lite å stille opp med mot 5D, men som videokamera ser det ganske interessant ut. Også koster det jo bare halve prisen. Noen som vet om 5D fortsatt er verdt den høyere prisen tatt i betraktning min bruk? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 650D nå, det bør du vurdere, bildekvaliteten holder i massevis og vel så det. Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Jeg har laga to kortfilmer på et lånt 5d mark II, i kominasjon med 7D. Det er jo ingen som har testet 650D ennå, men den store fordelen med 650D i forhold til tidligere Canon speilrefelkser er at det kan fokusere mens du filmer. Om du som har en del erfaring med filming trenger det eller er fonøyd med manuell fokus vet du sikkert best selv. Siden du også har brukt 7D vet du jo litt om videokvaliteten du kan forvente fra 650D som har en nesten lik sensor og oppgradert elektronikk. Både bilde- og videokvalitet bør jo være minst på 7D-nivå mens kamerahuset selvsagt er litt enklere. Dybdeskarpheten vil du ha litt mer kontroll på med en 5D, ellers er det mye likt bortsett fra at 5D er ltt bedre på høy Iso. Uansett, det kommer sikkert tester snart som sier om videokvaliteten har blitt (vesentlig) forbedret i forhold til 7D. Endret 14. juni 2012 av se# Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 650D kan fokusere auto under filming, ja. Men vi snakker ikke akkurat fløyelsmyk fokusering, slik man er vant til fra ordinære videokamera. Den vil være hakkete, selv med de nye STM-objektivene. Likevel - kameraet er vesentlig mer lagt til rette for video enn 5D mk2. Som kamera ellers og til både foto og video i dårlig belysning vil jeg tro 5D mk2 fortsatt er et godt hestehode foran. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå