fsx v1.1 Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hei Jeg lurer på om jeg har for lite søvn? sover mellom 2-9 timer hvær dag! og sover på dagen, er dette farlig? nårtid er anbefalt leggetid? 1 Lenke til kommentar
MakaroniGryte Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Du skriver at du sover i 2 til 9 timer. Det er stor forskjell på 2 timer og 9 timer! 2 timer er altfor lite, 9 timer er nok. Det sies at et normalt menneske trenger 8 timers søvn hver natt. Å ta seg en lur på dagen er ikke farlig, bare du ikke sover for lenge. Det sies at man ikke skal sove mer enn 20 minutter om dagen, en såkalt "powernap". Når anbefalt leggetid er kan bare du selv avgjøre, det kommer helt an på når du må stå opp og hvor lang tid du trenger for å sovne. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Unormal døgnrytme er ikke lurt, da vil søvnbehovet øke veldig mye og man kan ende opp å sove 10-15 timer som er mye mer enn man trenger. Hvis du vil spare tid på å sove mindre finnes det forskjellige metoder for dette. Men det viktigste er struktur og at du holder en fast rytme på søvnen. http://www.dustincurtis.com/sleep.html 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Jeg er heller ingen søvnekspert, eller lege. Men gjennom mange års mediadekning om temaet og egen erfaring, vil jeg komme med noen kommentarer. Mer eksakte svar, får du en en lege/søvnekspert. Og folk er forskjellige, så behovene vil varriere noe. "Einsthien", sov ca 4,5 timer i døgnet, men han ble vel bare ca. 40 - 45 år! De ferreste trenger 8 -9 timer, i snitt, pr døgn. Mange regner ca. 7,5 timer som normalt og nødvendig. Andre klarer seg bra på et snitt på 5 - 6 timer. Selv har jeg i ca 30 år ligget på ca 5,5 - 6 timer og fungert bra også i tungt arbeid. Gennerelt så sier ekspertene, at tiden før midnatt, er de viktigste timene. Og regelmessig søvn, er det beste. Turnus-arbeidere har ofte et problem, da ofte sover på dagtid. Og menn over 40, bør ikke ha nattarbeid. Mister et viktig styrehormon! Etter min mening, sover mange for lenge. Og det er vanskelig å endre rutinene, fordi de er tilvendt lang søvn og i en periode, vil føle seg uopplagt. Endret 14. juni 2012 av geco5 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Nå skal jeg holde meg unna eventuelle langtidseffekter av for lite søvn, da dette er noe jeg kan lite om. Korttidseffektene, derimot, kan jeg litt mer om, og der er den største faren at hjernen bare tar seg litt søvn når den trenger det (mickrosøvn). Dvs fra 1 til 10-12 sekunder der du ikke er helt våken, i utgangspunktet ikke så farlig, men kan være litt "upraktisk" om det skjer på skytebanen, når du kjører bil, midt i en bratt trapp, når du stabler mammas svindyre porselenskopper eller slik... En annen, heller ikke direkte farlig men kanskje litt plagsom, effekt er at noen/mange/alle kan oppleve (svake) hallusinasjoner. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Nå skal jeg holde meg unna eventuelle langtidseffekter av for lite søvn, da dette er noe jeg kan lite om. Korttidseffektene, derimot, kan jeg litt mer om, og der er den største faren at hjernen bare tar seg litt søvn når den trenger det (mickrosøvn). Dvs fra 1 til 10-12 sekunder der du ikke er helt våken, i utgangspunktet ikke så farlig, men kan være litt "upraktisk" om det skjer på skytebanen, når du kjører bil, midt i en bratt trapp, når du stabler mammas svindyre porselenskopper eller slik... En annen, heller ikke direkte farlig men kanskje litt plagsom, effekt er at noen/mange/alle kan oppleve (svake) hallusinasjoner. Uten å være lege, eller en med annen spessial kunskap om emnet, så kommenterer jeg likevel videre. De problemene du nevner (er etter min erfaring), er ganske vanlige hos folk med søvnproblemer. Eks, snorking, pustestopp, o.l. Dette er ikke nevnt her, som et problem. Men du har helt rett, at har en søvnproblemer, så bør en gjøre noen med dette. Uansett, disse spørsmålene burde han rette til en lege og ikke til forumet. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 "Einsthien", sov ca 4,5 timer i døgnet, men han ble vel bare ca. 40 - 45 år! De ferreste trenger 8 -9 timer, i snitt, pr døgn. Mange regner ca. 7,5 timer som normalt og nødvendig. Andre klarer seg bra på et snitt på 5 - 6 timer. Selv har jeg i ca 30 år ligget på ca 5,5 - 6 timer og fungert bra også i tungt arbeid. Einstein sov 10 timer natta faktisk. Kun i perioder drev han med polyphasic sleep. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Idag sovna jeg 14:00 og våkna nå nettop 1 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Døgne til i morgen kveld og sett på alarmen til rundt 10-12 lørdag morgen så vil du etter hvert få fiksa døgnrytmen. Endret 14. juni 2012 av eleNef 1 Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 Klarte og sove gitt! XD ifra 03:00 til 07:50 da jeg skulle på skolen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå