Prusk Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 De lavere avgiftene kommer nok av lastebileierforbund og andre som har kjempet knallhardt for å unngå økonomisk ruin. All næringstransport på landevei skjer med diesel. Jeg ser ingen annen logisk forklaring på det. Det er ikke logisk å gå diesel en mindre CO2 avgift fordi dieselmotorene er mer effektive når selve forbrenningen gir et større utslipp av CO2. Nå er den avgiftsforskjellen uansett forsvinnende liten i den store sammenheng (20 øre). Lenke til kommentar
GSM Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Det er ikke logisk å gå diesel en mindre CO2 avgift fordi dieselmotorene er mer effektive når selve forbrenningen gir et større utslipp av CO2. Større utslipp pr liter, mindre pr mil. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Uansett er det tåpelig å differensiere mellom bensin og diesel. Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 Spennende å se hva dette har å si for prisene på dieselbiler. De blir vel ikke like attraktive i Oslo lenger. Kanskje Bergen også følger etter om en stund. Lenke til kommentar
baran Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 det jeg ikke fatter med dette forbudet er at de vil bli kvitt lokal forurensning... javel... hvorfor da forby privat folk å kjøre??? de kjører da bare til og fra jobb for faen og butikken..... mens alle biler som er i jobb... nei de skal fortsette...???? hvor er logikken?? dette ender bare med straff til alle som har diesel bil dette her..... til og med politiet har sagt at de ikke stiller se bak dette vedtaket!!! kan vi ikke heller forby politikere på vise dager?? Lenke til kommentar
wampster Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 kan vi ikke heller forby politikere på vise dager?? Hver dag for min del. Helt håpløst hvor mye irrasjonelt de kommer med. Av og til lurer jeg på om de lever i samme verden som oss andre. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Men siden de tross alt er folkevalgt, er det vel dette flertallet i Norge vil? Hvis ikke er det bare å bruke stemmeretten sin ved neste valg istedet for å klage og syte og heller velge et annet/bedre alternativ. Dieseleksos er kreftfremkallende på samme linje som asbest i følge WHO: Diesel er nå regnet som like kreftfremkallende som en rekke andre giftige stoffer, deriblant asbest, arsenikk, sennepsgass, alkohol og tobakk. http://www.nordlys.no/motor/article6103981.ece Det som kanskje er mer bekymringsverdig er at alkohol også er med der, men der går det vel mer på eget valg om man vil eksponeres eller ikke 1 Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 I tillegg har du CO2-avgiften hvor diesel straffes mindre per liter, enda utslippet er større per liter diesel kontra bensin.Diesel 0,60,- Bensin 0,89,- http://www.miljostat...ler/CO2-avgift/ La oss gå inn på logikken til de som tror på disse kvotene og avgiftene:CO2-kvoter omsettes idag for 47,22 kr/tonn eller ca. 0,047kr per kilo 2,67 kg CO2 fra 1 liter diesel koster det altså kun ca. 0,13 kr å kompensere for 2,34 kg CO2 fra 1 liter bensin koster det altså kun ca. 0,11 kr å kompensere for Om man kjøper hele argumentasjonen rundt klimaendringer og kvoter kunne man altså senket CO2-avgiften til dette nivået og all biltrafikk i Norge ville vært "klimanøytralt". Man kompenserer imidlertid flerfoldige ganger det samme utslippet og bilister er altså langt mere "klimavennlige" enn de som sykler til jobb. Og dette misforholdet ønsker du altså gjøre enda større? Man kan diskutere nivået på avgiften, men at bensin og diesel forskjellsbehandles er en helt annen diskusjon. Diesel subsidieres i dag i avgiftssystemet i forhold til bensin, og det blir helt feil uavhengig av nivået på avgiften. Mener jeg har hørt snakk om at EU jobber for at det blir slutt på denne subsidieringen, men kan ikke finne noe om det. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 til og med politiet har sagt at de ikke stiller se bak dette vedtaket!!! Politiet har aldri sagt at de ikke stiller seg bak vedtaket. Det de sier er at de kommer ikke til å sette inn noen ekstra ressurser for å håndheve dette. Dvs. de kommer ikke til å ha noen egne kontroller med kun som formål å ta ulovlige dieselkjørere. Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 Hvis politiet får retningslinjer fra regjeringen kan de vel ikke nekte å følge dem? Men at de i den daglige tjeneste nedprioriterer visse ting er sikkert greit. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Politiet har aldri sagt at de ikke stiller seg bak vedtaket. Det de sier er at de kommer ikke til å sette inn noen ekstra ressurser for å håndheve dette. Dvs. de kommer ikke til å ha noen egne kontroller med kun som formål å ta ulovlige dieselkjørere. I Oslo har politiet ikke engang ressurser til å håndtere henvendelser om overfall. Jeg ser ikke hvoirdan de skal kunne få ressurser til dette. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Politiet bruker da ressurser på å ta folk for å snakke i mobiltelefon. Det er utrolig hva man finner resurser til når det kommer til trafikkforseelser. Egne budsjett er vel årsaken til den tilsynelatende merkelige prioriteringen for oss fra utsiden. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 (endret) De har vel ikke egne kontroller kun for å ta folk som prater i telefonen? Det eneste jeg selv har sett er promillekontroll og beltekontroll. Men om man tilfeldigvis sitter i telefonen når man blir stoppet er det naturlig at man blir bøtelagt for dette også. Tilsvarende med diesel. Endret 17. juni 2012 av Vice Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 For å oppsummere. Staten ønsket flere folk over på dieselbiler for å "redusere" globalt CO2 utslipp? Resultatet er uforandret total CO2 utslipp, norske storbyer er forpestet med dårlig luft, det er trolig flere som utvikler astma og den samfunnsøkonomiske kostnaden er ikke tatt med i beregningene. Glem heller ikke at staten økte dieselavgiften med 10øre en kort stund etter "anbefalingene" av dieselbiler. Lenge leve demokratiet! Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Det som er så utrolig irriterende med dieselanbefalingen til regjeringen et par år tilbake, er at samtlige faggrupper som Norsk Astmaforbund, bilfabrikanter og bilutsalg sa at dieselbiler fører til mer lokal forurensing og økte plager for dem som allerede er plaget med partikler fra dieselbiler. Likevel ble de ikke hørt og folk gikk mann av huse for å kjøpe slike biler. Jepp... Men det er fordi de på det tidspunktet skulle redusere CO2 utslippene og gav fullstendig blaffen i om konsekvensen ble økt lokal forurensning... Lenke til kommentar
LostinSpace Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 (endret) Man har allerede betalt en høy avgift for sitt kjøp av dieselbil - nå skal man være avhengig av vær og vind for å få lov til å bruke bilen. Småbarnsfamilier som er avhengige av sin stasjonsvogn med dieselmotor og allerede sliter med å få endene til å møtes, skal nå straffes. Man må så eventuelt kvitte seg med dieselbilen - og akseptere et betydelig ekstra tap i salgspris da dieselbil nå blir mindre attraktivt. Lite fristende for de som fra før av ikke har så god råd. Hvor mye skal man egentlig finne seg i fra politikere? Et skammelig forbud! Endret 17. juni 2012 av LostinSpace Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 De har vel ikke egne kontroller kun for å ta folk som prater i telefonen? Det eneste jeg selv har sett er promillekontroll og beltekontroll. Men om man tilfeldigvis sitter i telefonen når man blir stoppet er det naturlig at man blir bøtelagt for dette også. Tilsvarende med diesel. I Bergen har de "adferdskontroller" hvor de primært tar dem som snakker i mobil. Selvsagt stopper dem også folk uten bilbelte, men sist jeg leste om en slik kontroll var det over 50 som var stoppet for mobilbruk, mens bare en 3-4 var stoppet for manglende bilbelte. Det foregår stort sett med en mann i sort nær lyskryss enten i sentrum, eller ved innfartsårer som observerer dem som kjører forbi.. Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Hvis dette blir håndhevd vil det bli kaos (overfylte tog/busser) og dermed vil politikerne tvinges til å oppheve forbudet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Hvis dette blir håndhevd vil det bli kaos (overfylte tog/busser)Der er vi jo allerede i rushtiden. 1 Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 I dag kom det frem at forbudet ikke gjelder alle. Greit å komme med regler som ikke gjelder en selv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå