Brevdue Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Helvete heller, Kan de ikke bare forby biler generelt? Så må folk begynne å gå? så kan de som hoster litt få fred og ro. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hva skjer med oss som kjøpte diesel-biler på anbefaling fra stortinget da?Alle som stoler på det sosialister sier har bare seg selv å takke. Ellers er vel diesel utbredt blandt taxier, busser og lastebiler. Skal alle disse stoppe? Eller vil tillate det og som i andre land se at folk vil skaffe seg taxi-løyver kun for å kunne komme seg frem med sin egen bil i byene. http://www.boarding.no/art.asp?id=6832 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hva skjer med oss som kjøpte diesel-biler på anbefaling fra stortinget da?Alle som stoler på det sosialister sier har bare seg selv å takke. Ellers er vel diesel utbredt blandt taxier, busser og lastebiler. Skal alle disse stoppe? Eller vil tillate det og som i andre land se at folk vil skaffe seg taxi-løyver kun for å kunne komme seg frem med sin egen bil i byene. http://www.boarding.no/art.asp?id=6832 Busser & taxi'er behandles vel aldri etter samme mal som vanlig privatbilisme. Og det er forsåvidt helt greit også. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Busser & taxi'er behandles vel aldri etter samme mal som vanlig privatbilisme. Og det er forsåvidt helt greit også.Det øker risikoen for at folk "tar en o'Leary". Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Busser & taxi'er behandles vel aldri etter samme mal som vanlig privatbilisme. Og det er forsåvidt helt greit også.Det øker risikoen for at folk "tar en o'Leary". Når bør det jo være strenge krav til hvem som får Taxi lisenser slik at slikt ikke kan misbrukes. Lenke til kommentar
Elder of Zyklon Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Helvete heller, Kan de ikke bare forby biler generelt? Så må folk begynne å gå? så kan de som hoster litt få fred og ro. Hvorfor så halvhjertet? Hvorfor ikke ta alt som har hjul? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Når bør det jo være strenge krav til hvem som får Taxi lisenser slik at slikt ikke kan misbrukes.Høres ikke ut som om du har fått med deg hva som har skjedd i drosje-næringen i Oslo de siste årene. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Når bør det jo være strenge krav til hvem som får Taxi lisenser slik at slikt ikke kan misbrukes.Høres ikke ut som om du har fått med deg hva som har skjedd i drosje-næringen i Oslo de siste årene. Ja det stemmer sikkert, men dersom det er slik at man nærmest uten videre kan få seg taxi løyve, ja da støtter jeg at man bruker det for alt det er verdt. Lenke til kommentar
Elder of Zyklon Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Ja til flere morsomme forbud. Her er noen forslag: Forbud mot svømming uten badehette på steder hvor det er mere enn 4.5m dypt etter klokken 3 på tirsdager. Forbud mot å innta skalldyr mellom femtende til tredevte hver måned. Forbud mot å gå i ulendt terreng med turkise bukser på helligdager. Forbud mot å bruke rød klovnenese da dette kan skape forvirring hos fargeblinde. Forbud mot bruk av skarpe redskaper uten å først ha gjennomført en omfattende sertifisering av hensyn til samfunnets sikkerhet. (herunder brødkniv og gaffel av metall, tre eller plast og annet mat-redskap av særlig farlig karakter). Overtredelse av disse kan straffes med døden eller livstid i fengsel. Endret 14. juni 2012 av Thunderfuck 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Det høres litt drastisk ut. Hva skal folk som er avhengig av diselbilen sin gjøre. Bli hjemme? De kan ikke håndheve det, så det er et dumt forslag. Om de trenger å redusere diselbiler, så er det bare å legge på en diselskatt. Forbud vil ikke fungere, fordi ikke alle har bensinbiler. Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Tror de vil at de 87000 (så det i VG) som kjører inn til Oslo for å jobbe på vinterstid skal kjøpe seg bensinbil. "Men går det ikke ut over miljøet å produsere så mange nye biler?" "HYSJ!!!!" Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) moro se Norsk stat rett ut ræv puler sin egen befolkning og ingen protesterer eller noe, ganske typisk Norge når man tenker over det.. el bil neste ? 25000kr i års avgift eller noe slikt.. Endret 15. juni 2012 av Dani46 Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 Rart at de lager forbud og ikke bare avgiftsbelegger. Kanskje forbud først og avgiftene kommer etterpå? Lenke til kommentar
Brevdue Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Ja til flere morsomme forbud. Her er noen forslag: Forbud mot svømming uten badehette på steder hvor det er mere enn 4.5m dypt etter klokken 3 på tirsdager. Forbud mot å innta skalldyr mellom femtende til tredevte hver måned. Forbud mot å gå i ulendt terreng med turkise bukser på helligdager. Forbud mot å bruke rød klovnenese da dette kan skape forvirring hos fargeblinde. Forbud mot bruk av skarpe redskaper uten å først ha gjennomført en omfattende sertifisering av hensyn til samfunnets sikkerhet. (herunder brødkniv og gaffel av metall, tre eller plast og annet mat-redskap av særlig farlig karakter). Overtredelse av disse kan straffes med døden eller livstid i fengsel. Støtter denne! Forby folk å gå ut av døra, Man må bruke vinduet. Døra knirker, kan virke skremmende for folk med tinitus. Legg Avgifter på alt, og forby de meste. De er jo på god vei må jeg si. Regjeringen snakker om for mye Co2 utslipp osv, også skakk kjører de kollektiv politikken til de grader. Gjør det mere attraktivt å ta buss. Mye man kan gjøre, om de bare tenker! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Slenger meg på dem som finner det merkelig at diesel er billigere enn bensin. Forbrenner du en liter diesel dannes det ca. 2,67 kg CO2. Forbrenner du en liter bensin, dannes det ca. 2,34 kg CO2. I tillegg har du alle bistoffene ved diesel man lærte om i naturfagen på barne/ungdomsskolen på 90-tallet. Jeg kan ikke skjønne at politikerne (samf. minister?) påstår det er "ny vitenskap". 2 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Slenger meg på dem som finner det merkelig at diesel er billigere enn bensin. Forbrenner du en liter diesel dannes det ca. 2,67 kg CO2. Forbrenner du en liter bensin, dannes det ca. 2,34 kg CO2. Hvilken relevans har dette til prisnivå? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Bensin har i overkant av en krone mer i avgift enn bensin. Du har "veibruksavgiften" hvor bensinavgiften er nøyaktig en krone mer enn dieselavgiften. http://www.regjering....html?id=658548 I tillegg har du CO2-avgiften hvor diesel straffes mindre per liter, enda utslippet er større per liter diesel kontra bensin. Diesel 0,60,- Bensin 0,89,- http://www.miljostat...ler/CO2-avgift/ NOx-avgiften er kun på nye biler - den fungerer omtrent som inngangsbillett til Tusenfryd. Du betaler deg inn, så får du mer for pengene jo mer du bruker bilen. Slik mener jeg det er med CO2 avgiften også - den burde vært langt tyngre på drivstoff og fjernet helt fra nye biler. Det er derimot en annen diskusjon. Endret 15. juni 2012 av Sovehest 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 I tillegg har du CO2-avgiften hvor diesel straffes mindre per liter, enda utslippet er større per liter diesel kontra bensin.Diesel 0,60,- Bensin 0,89,- http://www.miljostat...ler/CO2-avgift/ La oss gå inn på logikken til de som tror på disse kvotene og avgiftene:CO2-kvoter omsettes idag for 47,22 kr/tonn eller ca. 0,047kr per kilo 2,67 kg CO2 fra 1 liter diesel koster det altså kun ca. 0,13 kr å kompensere for 2,34 kg CO2 fra 1 liter bensin koster det altså kun ca. 0,11 kr å kompensere for Om man kjøper hele argumentasjonen rundt klimaendringer og kvoter kunne man altså senket CO2-avgiften til dette nivået og all biltrafikk i Norge ville vært "klimanøytralt". Man kompenserer imidlertid flerfoldige ganger det samme utslippet og bilister er altså langt mere "klimavennlige" enn de som sykler til jobb. Og dette misforholdet ønsker du altså gjøre enda større? 2 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Ikke veldig relevant for tråden, men om noen - jeg ønsker å fjerne CO2-avgift nye biler. Om du kaller det CO2-avgift eller "veiavgift" gir jeg blanke i - skal avgiftene være rettferdig bør man straffe det faktiske forbruket. Når jeg fyller diesel 2-3 ganger i måneden, fyller jeg for 4-500,- hver gang. Anta at jeg totalt bruker ca. 1500,- i måneden på drivstoff. Det er summen jeg føler bruk av bilen koster meg. Avskrivinger, forsikringer, årsavgift og annet dill dall ligger nok på minst 3-gangen av denne summen. Jeg har betalt inngangsbilletten, og merbruk koster meg nesten ingenting. Hadde jeg betalt 1500,- for full tank, så hadde jeg sannsynligvis brukt litt mer tid på å kjøpe en bil med lavere forbruk. Jeg hadde googlet "eco-driving" og gjort hva jeg kunne for å spare kronasjer. Jeg hadde nok også syklet/reist kollektivt for å spare noen kroner. NOx-avgift for nye dieselbiler er vel slikk og ingenting, og en dieselbil i garasjen slipper ikke ut NOx. Det er når bilen kjører man har utslipp, og min forenklede logikk ønsker å straffe det faktiske utslippet. Endret 15. juni 2012 av Sovehest Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Det har vel å gjøre med at dieselbilene bruker mindre drivstoff per kilometer. Ja, det er mer CO2 per liter, men ved å ha lavere dieselavgift kan man likevel redusere de totale CO2-utslippene ved at folk bruker færre liter med drivstoff. Lokale partikler blir en annen sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå