Thode Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Hei, skulle gjerne flyttet ruteren min fordi det trådløse nettet i huset er dårlig (den står i en betongkjeller). Fra vegguttaket i kjelleren er det en splitter hvor det går en kabel til telefonen, og en til ruteren. Videre fra ruteren går det en kabel videre til et støpsel i veggen, som igjen går til alle vegguttakene i huset. Jeg tenkte jeg kunne koble kabelen fra splitteren rett i dette støpselet og koble ruteren på samme måte i et av vegguttakene, men da får jeg bare lokalt nettverk, ikke Internet. Skal dette i prinsippet fungere? Har jeg feil kabel eller går ikke dette an? Lenke til kommentar
War Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Det du egentlig trenger et er AP du kobler i veggen oppe ett sted. vegguttakene i huset Er dette cat5 / RJ 45 dette? Kommer kablen til routeren fra telefonkablene som en RJ 45? Så denne passer i veggen? og ikke i routeren bare? Lenke til kommentar
Thode Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Kabelen ifra veggen passer i både dsl inntaket på ruteren, og i det støpselet som gir ethernet i huset. Cat5 kan jeg plugge mellom splitteren og vegguttakene, men passer ikke i dsl inntaket på ruteren. Kabelen som går mellom splitteren og ruteren er altså tilsynelatende lik som cat5 i den ene enden, men har en annen plugg i den enden som går til ruteren. Det står ingenting på den kabelen. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Setter du kabel i veggen for å st ta ut av veggen oppe så vil hele nettet i veggen være ute av drift, kun brukes som forlengelse av kablen før routeren. Hva med å ha routeren der den er i dag, disable wifi og kjøpe en AP og sette den oppe et sted? Rett i veggen som allerede er switchet inn i routeren nede. Da får du en SSID på et egnet sted oppe som burde dekke hele huset + at cat5nettet fungerer i alle kontaktene i veggen. Lenke til kommentar
Thode Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Så en AP kobler jeg bare i en av lan kontaktene på routeren eller uttak i veggen? Lenke til kommentar
War Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=436413 Ja en random N-AP som egentlig skal inn i switchen på routeren, men kabel fra routeren inn i veggen vil jo bare fungere som en forlengelse . Hvordan er de kontaktene i veggen koblet? Er det RJ45kontakter i seriekobbling? Lenke til kommentar
Thode Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Hvis du tenker på koblingen mellom routeren og kablet uttak rundt i huset, så aner jeg ikke hva slags kabler det er. Vet bare at det går cat.5 far routeren til dette systemet og cat.5 fra uttak til pc. Kabelen mellom routeren og der internet kommer inn i huset vet jeg ikke hva er for noe, det kan godt være RJ45 Lenke til kommentar
War Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Kan du koble en pc inn i veggen flere steder og få nett? Samtidig vel å merke. Forstår ikke det systemet, må jo være sjult en switch et sted , og selv da måtte du ha koblet routeren inn ett bestemt punkt. Lenke til kommentar
Thode Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Som sagt går det en vanlig nettverkskabel fra en av portene på routeren til en kontakt i veggen, som går videre til flere uttak rundt i huset. Og hvis jeg har forstått det rett så er det bare å koble et AP til et av disse uttakene og skru av wifi på routeren? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Som sagt går det en vanlig nettverkskabel fra en av portene på routeren til en kontakt i veggen, som går videre til flere uttak rundt i huset. Og hvis jeg har forstått det rett så er det bare å koble et AP til et av disse uttakene og skru av wifi på routeren? Det høres ut som du vil bruke kontakter som er lagt opp for telefon til nettverk. Da vil det du ønsker nok ikke fungere. Har du nettverk mellom en pc som er koblet til et veggutak og ruteren? Obs. du må koble fra det trådløse nettverket når du tester dette. Endret 13. juni 2012 av mobile999 Lenke til kommentar
War Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Det kablede nettverket du har i veggen er nok ment for telefon ol. Hadde dette skutte hatt flere datamaskiner på seg måtte det ha stått en switch ett sted. Lenke til kommentar
Thode Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Det er visst bare ett uttak, de andre er telefon. Kan jeg koble et aksesspunkt til dette uttaket? (Dette uttaket bruker jeg nå med kabeltilkobling til stasjonær pc, og det funker når wifi er slått av). Ser også at det finnes mange andre forskjellige innretninger for å booste wifien rundt i huset, men det er mye som får dårlig omtale så jeg er veldig usikker på hva jeg burde kjøpe. Hva er den beste løsningen i mitt tilfelle? Har noen tips om noe som de vet funker bra? Lenke til kommentar
War Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) http://www.komplett....aspx?sku=601558 Har denne montert hos svigers, den logger seg på det trådløse nettet, men lager egen SSID så du vil oppe se den som full styrke og den i kjelleren som svak. Det er en god løsning om du ikke vil legge noe kabel. Hakket bedre er en AP N ( 300+ ) http://www.komplett....aspx?sku=436413 Her fungerer det på samme måte, men den er kablet fra routeren som da blir hakket bedre. Dette kan du lett gjøre fra den kontakten i veggen din der du kobbler PC nå om routeren er koblet til nede som det står nå. Trenger du kontakten oppe må du montere en 4-8p vifteløs switch der så du har plass til AP og pcer du vil ha kablet. Dette vil i utgangspuntet gi en ny SSID fra AP som er bedre plassert oppe og vil dekke hele huset. Vil du bruke wifien i kjelleren også, AP ikke rekker ned osv så må du sjekke at routeren og AP støtter bridging / roaming så du sømmløst kan bevege deg rundt og den automatisk bytter SSID til den beste. Det letteste er om AP oppe blir satt et fint sted og dekker hele huset med en SSID. Endret 14. juni 2012 av War Lenke til kommentar
Thode Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Okay, tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå