djgudleif Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Har en Audi 100 2,3E 95-modell som ikke vil starte. Forrige eier påstod at det var fordeleren som måtte byttes. En del folk reagerte på dette og sa at det heller måtte være coilen eller kondensatoren. Forsøkte å montere en ny høyeffektcoil fra biltema uten at dette hjalp. Fikk for meg nå nettopp at jeg skulle sjekke om det var dårlig kontakt i kabelen som går mellom coilen og fordeleren. I enden som går til fordeleren var kabelen ganske svartsvidd og irret/rusten! Det er ca 1000 ohm i denne kabelen. Er vel ikke meningen at det skal være mye motstand i denne kabelen? Endret 13. juni 2012 av ikkespisgress Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Jo, det er meningen. Det er for å dempe radiostøy. http://www.mr2.com/TEXT/DavidKucharczyk/ignition.html Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Takk for svar. Leste litt av det samme nettopp, men fikk ikke helt greie på akkurat hvor verdiene skal ligge. Alle sier forskjellig! Endret 13. juni 2012 av ikkespisgress Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Det er ikke vanlig at disse coilene må byttes, men det er litt uvanlig å bytte dem uten å feilsøke litt først. 1000 ohm høres bra ut. Ohmen skal variere litt på pluggledningene, men ikke mye. Varierer den med over 500 ohm bør du bytte den de eller den. Har du gnist i pluggene? Endret 14. juni 2012 av LiamH Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Nei, har ikke gnist i pluggene. En slik coil koster 100 kroner på biltema, så det er ikke så nøye. Fordeleren eller kondensatoren kan vel være problemet. Lenke til kommentar
joka Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 hall giveren i fordeleren er nok synderen.. den selges ikke hos møller, kun komplett fordeler. prøv hos bosch forhandlere (bilelektro) eller ebay Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Prøv å sett en pluggledning rett fra coilen og se om du får gnist. Hvis ikke, så er det nok topp-sensoren som er defekt og denne er vel i fordeleren slik "joka" nevner. Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 For å skifte hallgiver på 2.3E, må du ut med hele fordeleren, borre ut en niting, dra ut akselen, så kan du skifte giver. Giveren kosta rundt 4-500,- sist jeg sjekket, så billigere å kjøpe en fordeler på skroten. Men da må du stille tenninga etterpå. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Er dette av av de fordelerne på Audi som kutter tenningen hvis fordeleren ikke står korrekt justert innenfor noen få grader? Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Er dette av av de fordelerne på Audi som kutter tenningen hvis fordeleren ikke står korrekt justert innenfor noen få grader? Det vet jeg ikke noe om. Dette skal jeg sjekke ut. Takk for alle tips! Har ringt etter fordeler i et par dager nå, men har ikke funnet noen plasser som har enda. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Prøv å sett en pluggledning rett fra coilen og se om du får gnist. Hvis ikke, så er det nok topp-sensoren som er defekt og denne er vel i fordeleren slik "joka" nevner. Fikk gnist! Det var gode nyheter å se noe tegn til liv. Da kan man vel si med sikkerthet at det er fordeleren, eller noe med fordeleren. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) "Da kan man vel si med sikkerthet at det er fordeleren, eller noe med fordeleren". Det er nok heller rotor og fordelerlokk og eventuelt plugglednings-sett som bør bli din neste investering. Hvis hallgiveren (toppsensoren) er defekt får du ikke gnist. Toppsensoren forteller styreenhet og/eller tenningsmodul om motoren går rundt eller ikke. Hvis denne er defekt ville du ikke fått gnist fra coilen. Det er helt vanlig at rotor og fordelerlokk, eventuelt pluggledninger og coil-ledning må byttes og de er også de mest vanlige årsakene til de symptomene du beskriver. Bilen din har nok sikkert gått 250-400.000 km og det bruker å gå lang mellom tidspunktene folk bytter disse slitedelene. Du vil nok også merke at bensin-forbruket går markant ned. Dette er forhåndsvis billige deler som utgjør stor forskjell på motorens forbruk, drift og effekt hvis de er slitt. Husk også å rengjør pluggene før du tar bilen i bruk. P.s.: Ikke kjøp Biltema-dritt. Kjøp ordentlige deler. Det får du igjen for i lengden. Biltema er ikke så billig lenger når man må bytte samme del to ganger på den tiden ordentlige deler varer. Endret 15. juni 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå