Gå til innhold

Valg av SSD til Gaming PC

Anbefalte innlegg

God kveld folkens!

Skal bestille meg en ny Gaming PC i morgen, men vil være sikker på at jeg kjøper det beste til prisen! Står litt fast med valg av SSD harddisk som operativsystemet og noen spill skal ligge på. Har aldri hatt SSD før, og har veldig lite kunnskap om det.

Det jeg skal ha er en harddisk på 120 GB, og skal være så rask som mulig! Bør helst ligge på rundt 500 MB/s på både lese og skrive. Stabilitet er jo selvfølgelig er viktig punkt også, noe som jeg har lest at ikke alle er?

Tenkte og linke til noen harddisk jeg har sett litt på, så kan dere komme med tilbakemelding på hva som er best/hva som anbefales? (Dere kan også komme med andre forslag som jeg ikke har nevnt. Men helst begrunn svarene deres, sånn jeg kanskje kan lære noe utav dette også :p )

KINGSTON HYPERX - En veldig rask harddisk, og var denne jeg hadde tenkt og kjøpe. Har lest veldig mye positivt om den, men etter at jeg lese litt mer så kom jeg over at den vist nok ikke er så veldig stabil?

KINGSTON HYPERX 3K - En veldig rask harddisk på både lese og skrive. Men har hørt at den 3K kan i praksis betyr dårligere levetid? Noe som er et ganske stort minus.

INTEL 330 - Vet vel så og si ingen ting om denne harddisken, men ser den har gode hastigheter. Så har jeg sett at flere anbefaler SSD fra Intel siden de skal ha gode harddisker?

CORSAIR FORCE GT - Vet heller ingen ting om denne harddisken. Ser bare at den har gode hastigheter også.

OCZ VERTEX 4 - Denne ser jo også veldig bra ut på papiret.

Dette er de jeg har sett litt på, og lurer hvilken som vil være det beste valget? Som sagt, så kan dere komme med andre tips hvis jeg har oversett noe! Er virkelig ikke lett og ta et valg med det store utvalgt som finnes av SSD harddisker, spesielt når jeg har lyst og gjøre det "beste" kjøpet. Dere ser jo hvilken prisklasse jeg har tenkt å kjøpe for.

Takk for oppmerksomheten, og setter stor pris på alle svar som gjør at jeg kommer nærmere et kjøp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de du lister opp Vertex 4 da de andre er basert på Sandforcekontroller - som innebærer (kanskje med unntak av Intel) ujevn ytelse i virkelig bruk, tvilsomt rykte ang. driftsikkerhet, er også en utgående kontroller. Vertex 4 er basert på Marvell (med egen firmware fra Indilinix/OCZ) som er kjent for å være stabil med jevn og bra ytelse.

Når det er sagt er min soleklare favoritt Crucial M4 med Plextor M3/pro som nr. 2.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

De beste SSDene på markedet er Intel 520 og Samsung 830 hvis man ser på både stabilitet, pris og ytelse.

Her er Samsung 830: http://www.dustinhome.no/product/5010610469/samsung-830-series-128gb-ssd-sata-600-mlc-desktop-kit/#intcmp=searchProvider_dacsa

Du ser kanskje at den ikke når din grense på 500mb/s, det er ikke noe å bry seg som da det ikke er sekvensielle hastigheter som gjelder, men tilfeldig lese og skrivehastighet (noe som få sider sier noe som...)

Lenke til kommentar

Samsung 830 - Intel 520 har fremdeles Sandforce 2281 kontrolleren selv om Intel har fått den stabil med egenutviklet firmware så vil Samsung 830 ha jevnere ytelse i praktisk bruk - Intel kan ikke trylle bort hardwarebegrensninger i kontrolleren.

Lenke til kommentar

Takker for raske svar! :D

Da står valget mellom Intel 520 og Samsung 830. Men hvilken er det beste valget av de to?

Spørs da, gidder du betale 200kr mer for noe ytelse du ikke merker i praktisk bruk?. 200kr for at det tar 0.1 sek kortere tid å laste.

Lenke til kommentar

Etter og ha lest noen tester på 830, ble jeg litt usikker nå! Ser flere av testene tar opp flere negative ting.

Edit: Ser at Hardware.no derimot var veldig fornøyd med harddisken.

Dersom du søker etter negativitet så finner man alltid noe dårlig med alle harddisker og SSDer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...