oystein Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Hei, Mine foreldre har en 6-7 år gammel HP Pavilion som virker nesten allergisk mot Windows. De siste årene har den blitt mer og mer humørsyk. Problemet er at den kan finne på å låse seg når som helst. Det er ikke nødvendig å ha noe program oppe engang. Det er bare å starte den opp og la den stå 5 min så kan den gå i stå. Eller man kan bruke den i en time eller to uten at den låser seg... Når den låser seg er det ikke mulig å holde inne powerknappen for å skru av pc'n. Man er nødt til å ta strømmen. Til vanlig er det et blått lys rundt powerknappen, men dette skifter til oransje når den har låst seg. Jeg har kjørt memcheck fra Ubuntu (fra usb). Den fant ingen feil. Jeg formatterte og istallerte Ubuntu på maskinen. Med Ubuntu har jeg ikke fått den til å klikke bortsett fra i ett spill der bildet flimret helt fra jeg åpnet det. Klikket allerede i menyen. Men da kunne jeg til forskjell fra når den klikker i windows bare holde inne powerknappen for å skru av. I Ubuntu kan maskinen stå på hele dagen uten å klikke. Mine foreldre foretrekker windows. Derfor prøvde jeg å installere både windows 8 og windows 7. Maskinen låste seg under begge installasjonsprosessene. Værst var win 7. Men jeg fikk til slutt installert begge (ikke samtidig). Med win 8 installert gikk det meste treigt naturlig nok kanskje. Og det var fortsatt problemer med at maskinen låste seg. I win 7 gikk det muligens litt raskere men maskinen låste seg oftere... Så hvorfor tåler ikke pc'n windows når det går helt fint i Linux (Ubuntu) Det lurer jeg virkelig på. HW spesifikasjon av pc'n ligger her: http://h10025.www1.h...n#jumptocontent Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Det skyldes nok at maskinen, og dermed at noen av komponentene den inneholder. ikke støttes av Windows 7 eller Windows 8. Hvis du innstallerer Windows XP på den, som den mest sannsynlig ble "født" med er jeg rimelig sikker på at den vil fungere normalt igjen. Jeg har selv en bærbar PS fra 2005 som jeg la inn Windows 7 på, og den fungerer forsåvidt nokså greit, men finner foreks. ikke kamera eller mikrofonen eller en del andre komponenter grunnet at Windows 7 ikke har drivere for disse "gamle" komponentene. Det jeg har gjort er å disable disse i Windows 7, kontrollpanel, system, egenskaper, og da fungerer maskinen med det som gjenstår. Lenke til kommentar
oystein Skrevet 3. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2012 Nå var det jo fordi pc'n klikka så ofte i XP at jeg prøvde Win 7 og 8. Nå kjører jeg XP igjen og den klikker fortsatt. Men nå har den litt flere varianter å klikke på hehe. Noen ganger kan jeg skru den av med på-knappen og andre ganger ikke. Jeg tipper på driverproblemer + evt feil i hw/bios Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå