Gå til innhold

nettverksoppsett med lang nettverkskabel

Anbefalte innlegg

Hei

Je slit med å få trådløst nett i et stort hus.

Hjemme har vi 2 etasjer som je nå har dekt delvis med en Zyxel p2812 router, men dette må endres...

Jeg har sett på følgende måte å koble opp dette på, men trenger litt hjelp:

Zyxel P2812 på 1. kontakt inn i huset. >

Ut fra port 1 på router`n: 8.5 meter med CAT 5e evt CAR6 kabel til en ASUS RT-N66U

(skal dekke ca 200 kvm i 1. etg. trådløst uten murer)

ut fra port 2 på Zyxel P2812:

6.5 meter med CAT5e/ CAT6 bort til ett AP ( trenger hjelp med å finne rett type), som skal brukes mot en CD dekoder samt trådløst.

Bruken her er normal internett bruk , gaming, samt se på film via canal digital sin tuner ...

Det jeg er ute etter WLAN messig er å kunne ha en SSID på alle 3 og samme passord (legger de på forskjellige kanaler).

Linja mi er en Telenor ADSL 7/ 0,6, med dårlige støy nivå, som forhåpentligvis...blir bedre med Eidsiva linja som skal ligge på ca 10/ 0,6 med gode SM...

Kablene sliter je med å finne ettersom je er på jakt etter en butikk som selger CAT5e / CAT 6 bulk og som er hvit.

Noen som har bedre tips til AP`er og /eller routere, og evt har tips til linjeføring??

hjelp tas imot med takk....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har sett på følgende måte å koble opp dette på, men trenger litt hjelp:

Zyxel P2812 på 1. kontakt inn i huset. &--#62;

Ut fra port 1 på router`n: 8.5 meter med CAT 5e evt CAR6 kabel til en ASUS RT-N66U

(skal dekke ca 200 kvm i 1. etg. trådløst uten murer)

ut fra port 2 på Zyxel P2812:

6.5 meter med CAT5e/ CAT6 bort til ett AP ( trenger hjelp med å finne rett type), som skal brukes mot en CD dekoder samt trådløst.

Det bør gå fint å sette det opp slik. Hvis du tror du kan gjøre det, så vil jeg anbefale deg å konfigurere de 2 andre trådløse ruterene til å fungerer som rene APer. Da går du inn på en av de 4 LAN-portene istedenfor WAN-portene med kablene fra zyxel-modemet til hver av APene, og deaktiverer DHCP på begge disse. Du må også sørge for at det ikke blir IP-adressekonflikter mellom ruteren og APene.

( trenger hjelp med å finne rett type)
Noen som har bedre tips til AP`er og /eller routere

Med tanke på stabilitet er det bare den ene ruteren som kjører NAT som trenger å være av god kvalitet, de andre som brukes som rene APer kan egentlig være hva som helst, sålenge de har god dekning og riktig hastighet på det trådløse nettet.

Det jeg er ute etter WLAN messig er å kunne ha en SSID på alle 3 og samme passord (legger de på forskjellige kanaler).

Du kan sette opp alle APene med samme SSID slik du beskriver, og PCen vil da vanligvis velge ruteren med best signalkvalitet når du kobler til. Det eneste minuset er at hvis du flytter f.eks en laptop vekk fra ruteren med best signal og nærmere en annen mens den er koblet til nettverket, så vil den vanligvis henge igjen på den ruteren den først ble koblet til, selvom signalstyrken blir veldig dårlig. Den vil altså ikke bytte til beste ruter før signalet fra den forrige blir så dårlig at den mister forbindelse.

Kablene sliter je med å finne ettersom je er på jakt etter en butikk som selger CAT5e / CAT 6 bulk og som er hvit.

Cat.5e-kabel vil holde, men hvis det ikke er stor prisforskjell tar du Cat.6. Jeg kan ikke se for meg at det vil lønne seg å kjøpe bulk-kabel til de lengdene du beskriver, med mindre du har andre planer med den. (med bulk ser jeg for meg en kasse på minst 100m). Da må du også ha modulartang og plugger til kabelen. Jeg ville kjøpt ferdige patchekabler i ca. riktig lengde, og kveilet opp det som måtte bli til overs, med mindre du allerede har tang og plugger til å klippe de til riktig lengde.

Noen som har bedre tips til AP`er og /eller routere, og evt har tips til linjeføring??

Hvordan du vil legge de er litt vanskelig å si siden jeg ikke kan se hvordan huset ditt er, men det er vel egentlig bare å prøve å gå med de langs listen i taket eller gulvet, og opp/ned langs hjørner hvis det er nødvendig, og bore hull helt i hjørnene der du må gå fra rom til rom. Kablene skal ikke ha for skarpe knekker i svinger, og skal helst sitte festet litt løst, enten med noen litt store fester, eller i (stygge) plastkanaler

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Det er mulig du ikke trenger linjeføring med en Asus RT-N66U dersom den står innenfor ok dekning fra din Zyxel p2812. Med dd-wrt firmware på Asus'en så kan den settes opp som "repeater bridge" og fungere som om det var kablet til Zyxel'en.

Forøvrig så er p2812 en ruter som har dårlig dekning. Har du allerede kjøpt RT-N66U? Hvis ikke så vil jeg anbefale en Linksys wrt54gl (dersom du ikke trenger høyere hastighet enn den kan gi). Denne routeren er meget god mht dekning og stabilitet, den kan også kjøre dd-wrt med de mulighetene som dette gir. Se ikke bort fra at den dekker hele huset (selv om det er stort).

Hvorfor vil du ha identisk SSID på alle 3 ruterne? Dette er kilde til forvirring både for menneske og maskin og anbefales ikke.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

takkers for god hjelp

Script gutten:

bulk:

Grunnen til at je nevnte bulk var at jeg så for meg en ca 30 meter med kabel og at ledningene skal trekkes gjennom gulvet, ergo bulk for å sette på kontakter sjøl så je itte får en haug med kveiler.

mobile999:

Jeg har den 2812 router`n, som for øvrig funker fint, men gir lave signaler gjennom vegg etc.

tenkte å ha den 2812 routern på 1. stikka og så kjøre 2 kabler på hver sin port ut derifra til en N66U på 1 port og en annen AP til andre siden av huset.

Tenkte da på å ha 1 lik SSID på alle 3 sånn at maskina sjøl bytter wlan når dekninga på det ene blir for dårlig, og jeg kunne tenkt meg det sømløst :-p

store krav, men umulig?

Du tipser om den Linksys`en... er den bedre hva gjelder signalstyrke/stbilitet etc en den N66U- router`n?

Ser at ved et bytte/oppgradering av fw så blir den stabil som ett fjell?... eller?

Lenke til kommentar

Jeg har selv satt på rj-45 kontakter på nettverksledninger tidligere uten spesiell suksess. Dette var riktignok Biltema kontakter og kanskje derfor det gikk galt (dårlig kvalitet). Det var mye virker/virker-ikke og ble bare surr. Jeg anbefaler at du bruker preterminerte patch-kabler (kan få de ganske lange), evt terminer ledningene i veggbokser for å unngå kveiler (krever spesielt verktøy).

> Jeg har den 2812 router`n, som for øvrig funker fint, men gir lave signaler gjennom vegg etc.

Du har gjort samme erfaring som meg... Linksys wrt54gl er en router som gir mye bedre dekning gjennom vegger osv. Av erfaring så er den veldig god. Dessverre kan jeg ikke uttale meg hvordan den er sammenlignet med n66u siden jeg ikke har noen erfaring med den. Du kan vel teste den (n66u) opp mot din 2812 ved å sette den opp og koble til rett ved siden av?

> Ser at ved et bytte/oppgradering av fw så blir den stabil som ett fjell?... eller?

Nja, generelt må du regne med at alternativ firmware på en router er mindre stabil enn orginal. Orginal fw på wrt54gl er meget stabil i utgangspunktet (men mangler mye av funksjonaliteten til dd-wrt). Jeg har lagt inn fw 2 ganger på nytt i løpet av tre år, den ene gangen er jeg sikker på at det var et tordenvær som var årsaken til at routeren sluttet å virke. Den trenger en manuell omstart av og til (routeren er en "datamaskin" med 200MHz prosessor som kjører linux som operativsystem)

> Tenkte da på å ha 1 lik SSID på alle 3 sånn at maskina sjøl bytter wlan når

> dekninga på det ene blir for dårlig, og jeg

> kunne tenkt meg det sømløst :-p

>

> store krav, men umulig?

Dette er mulig at dette er for store krav/umulig. Så vidt jeg kan se så ligger det ikke funksjonalitet i selve Windows operativsystemet for det du ønsker. Windows kobler automatisk til det trådløse nettverket med sterkest signal ved oppstart (eller ved deaktivering/aktivering av nettverkskortet) og vil holde på det inntil dekningen er meget svak/tapt (selv om det dukker opp sterkere nettverk). Det har ingenting å si at SSID på nettverkene er det samme.

Det er derimot mulig at nettverkskortet/driveren i datamaskinen har innebygget funksjonalitet for automatisk bytte til sterkere trådløst nettverk. Du kan sjekke dette ved å gå til Enhetsbehandling, høyreklikk ditt trådløse nettverkskort og velg Egenskaper, klikk Avansert-fanen. Der kan det finnes en instilling for "roaming aggressiveness" (på Intel kort?). Denne skal settes til "høyeste".

Jeg legger ved et bilde av skjermbilde fra min datamaskin der denne innstillingen mangler.

post-201594-0-66713600-1340023239_thumb.jpg

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har et Zyxel P2812 routermodem fra Telehor og prøver å sette opp en Asus RT-N66U bak denne og deaktivere trådløsdelen i Zyxel`en.

LAN ut fra Zyxel til blå "internettport" på Asusen virket ikke...

Heller ikke WAN ut fra Zyxel til blå "internettport" på Asus virket. :hmm:

Har noen en te-skje-forklaring til hvordan jeg kan gjøre dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...