stelar7 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) På sider der du kan få tilsendt passord som e-mail osv, hvordan gjør de det? Lagrer de passordet ukryptert? Har de en annen måte? dårlig tråd tittel, sorry Endret 13. juni 2012 av stelar7 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Heisann! Passordene skal og burde være lagret kryptert gjerne med salt i tillegg på sider! Dersom du får tilsendt samme passord som du engang satte i tiden anbefaler jeg deg å ta kontakt med support og spør om dem lagrer det i klartekst da det er ganske alvorlig hvis noe skulle skje. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Mange seriøse sider sender deg ikke passordet hvis du glemmer det. Har du glemt passordet ditt, får du opprette nytt passord, men du får aldri vite hva det gamle passordet var. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 De sidene hvor du kan trykke på glemt passord, og får tilsendt passordet ditt i lesbar tekst, de lagrer passordet i klartekst i databasen og driter seg loddrett ut sikkerhetsmessig. Og det er skremmende mange som gjør dette: http://www.passwordfail.com/websites/ Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Det er utrolig vanlig å få passordet tilsendt i emailen i klartekst. Både i glemt passord-mailer og i registrerings-aktiverings-mailer. Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Jeg mener det er utrolig sjeldent man får passordet i klartekst. Man får det såklart på aktiverings-eposten, fordi denne blir sendt ut av samme script som hasher passordet osv. Vanlig praksis for "jeg har glemt passordet" er å gi et nytt passord vil vedkommende og sende det på e-post. Å lagre et passord i klartekst i en database er epic error on line #0 in propper programming. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Eg synes ikke det er en god ting at passordet blir sendt ut i klartekst, heller ikke på registreringse-posten. Og det er flere enn du skulle tro som bommer her. Se linken eg la inn over. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Eg synes ikke det er en god ting at passordet blir sendt ut i klartekst, heller ikke på registreringse-posten.Hvorfor ikke det? Dette betyr ikke at de lagrer passordet ditt i klartekst. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Dette betyr ikke at de lagrer passordet ditt i klartekst. Men mailserveren, for eksempel Hotmail, lagrer passordet ditt i klartekst. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Eg synes ikke det er en god ting at passordet blir sendt ut i klartekst, heller ikke på registreringse-posten.Hvorfor ikke det? Dette betyr ikke at de lagrer passordet ditt i klartekst. For det første skaper det tvil. For det andre er e-post usikkert under transport. Og dersom det ligger til evig tid i en postboks så vil man få tilgang til ganske mye bare ved å bryte seg inn ett sted(e-postkontoen din). Og det er og mange som laster ned e-posten sin og har den liggende usikret på egen maskin. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 En mye brukt metode er denne: Man klikker "glemt passord", fyller inn epost, mottar et nytt generert passord i hvor passordet kun sendes til brukerens epost i klartest før det krypteres av scriptet og lagres i databasen. Som oftes genereres et midlertidig glemt-passord-alias som benyttes til å verifisere brukeren som skal ta i bruk det nylig genererte passordet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå