stiansa Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Jeg kopierte outlook-fila mi på 1,6 GB fra en OCZ Vertex 3 120 GB til en Samsung 830 Series 128 GB, og fikk mellom 90 og 70 MB/Sek i overføringshastighet. Hvorfor det? Skal det ikke være 500 MB/Sek eller deromkring? Begge diskene sitter på 6GB/sek-porter på hovedkortet, men jeg er usikker på om den ene SATA-kabelen er 6GB/sek eller ikke. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Hva slags ytelse en SSD påstås å yte og hva den gjør kan være to ganske så forskjellige ting. Spesielt Sandforce baserte disker som din Vertex 3 yter som oftest langt dårligere i virkelig bruk. Når det er sagt, pass på at SSD'ene er koblet til Intel sata porter hvis du har intel hovedkort, det sitter ofte Marvell 6gbs sata kontroller i tillegg på mange hovedkort, og de er ... tja... bånn for å si det sånn. Lenke til kommentar
johome Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Den klarer 500 MB/s med filer som kan komprimeres (kontrolleren som sitter i den SSD'en komprimerer filer ) Her vist i Atto : Overføringshastigheten vil være betydelig lavere med filer som ikke kan komprimeres. Som vist i AS SSD er den på litt over 165 MB/s : Dog syntes jeg at 70 MB/s var litt vel lite. Har du brukt SSD'en lenge ? Ved mye bruk , går ytelsen ganske mye ned. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) johome: Det du viser frem er benchmarks - det har svært lite med virkelig bruk å gjøre. F.eks så yter Vertex 3 like bra eller bedre enn den nye Vertex 4 i benchmarks - men i virkelig bruk er saken en helt annen. Vertex 4 har en Marvell kontroller som f.eks Crucial M4 og Plextor M3/Pro, men omdøpt til Indilinx Everest 2 med egen firmware, disse kontrollerene er ufølsomme for forskjellige datatyper og gir derfor mye jevnere ytelse irl. Men de skal yte bedre, jeg mistenker at de er koblet på "feil" sata porter. Endret 13. juni 2012 av PerUlv2 Lenke til kommentar
johome Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Jeg er nok enig i at ytelsen i Atto ikke er reell. Ytelsen i AS SSD bør absolutt tas med i betrakting , da den viser "Worst case senario" Her har de faktisk testet overføring av filer : Som man ser , så er den ikke så mye etter f.eks Crucial m4 256 GB Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Nei det stemmer - filkopiering er vel den aktiviteten som er "lettest" og kommer nærmest en benchmark - jevnt over er SSD'er med Marvellkontrollere overlegne både i driftsikkerhet og ytels - akkurat det motsatte av Marvells SATA kontrollere på hovedkort merkelig nok ;-) Dessuten er ikke Vertex 3 så avhengig av komprimerbare data da den har synkront NAND i motsetning til de fleste andre Sandforcedisker. EDIT: Noe sier meg at den testen er gammel med en VELDIG tidlig firmware på M4'en - den yter nok bedre nå. Endret 13. juni 2012 av PerUlv2 Lenke til kommentar
johome Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Helt riktig , det var gammel firmware Her er med ny firmware : Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Kommet flere nye etter det også ;-) 000F er den siste. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Litt OT, men her her du AS SSD screenshot fra min gamingdesktop ;-) Selv om diskytelsen er bra i virkelig bruk også, så er det unødvendig å si at den ikke står i stil med disse tallene - da skulle alt skjedd real time omtrent ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå